Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 18

Discussie: 5W versterker

Hybrid View

  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 oktober 2015
    Berichten
    5.053

    Standaard 5W versterker

    Bezig met het opknappen van een Epiphone Valve Junior las ik dat wordt aanbevolen de OT te vervangen voor een degelijker exemplaar. Ik overweeg er één uit de Hammond 125xSE serie aan te schaffen. De 125CSE heeft een maximale biasstroom van 60mA, 8W is daarmee ruim bemeten. Eéntje lichter kan 45mA aan (5W). Scheelt niet veel in prijs, ik wil daarom voor de eerste gaan. De PT kan gelukkig 100mA leveren, kan ik dan zonder meer met behulp van een lagere waarde van de kathode weerstand de biasstroom verhogen? Klinkt als een open deur, maar ik vraag het voor de zekerheid even.

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 oktober 2015
    Berichten
    5.053

    Standaard

    Olalala, een enkele EL84 kan maximaal 5,7W leveren. Das jammer, laat ik de kathodeweerstand maar origineel, misschien zelfs verhogen met een schakelbare weerstand parallel, als de warm/hot switch op een AC30. Eerst meten hoeveel stroom er nu door gejast wordt. En dan eens spijkers met koppen slaan met m'n AC30, prachtig turretboard bekomen, met dank aan Henk Hendriks.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 oktober 2008
    Locatie
    Heemskerk
    Berichten
    4.849

    Standaard

    De enige reden om een OT grooter te maken (dus ook meer blik) is om de lage tonen er beter door te laten komen. Meer Power op zich zal het niet leveren. Immers wat erin gaat komt er eruit minus de verliezen. Ook de EL84 zal weinig meer leveren als je de kathode weerstand lager maakt. Wel meer stroom maar uiteindelijk ten koste van de symmetry tussen de boven en onderste helft.
    Nico


  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 oktober 2015
    Berichten
    5.053

    Standaard

    Dat eerste begrijp ik, las trouwens ergens dat de Hammond OT luider klinkt dan de originele, misschien door een betere 'koppeling'? Het laatste is me niet helemaal duidelijk, wat bedoel je met bovenste en onderste helft?

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 oktober 2008
    Locatie
    Heemskerk
    Berichten
    4.849

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tmms Bekijk bericht
    Dat eerste begrijp ik, las trouwens ergens dat de Hammond OT luider klinkt dan de originele, misschien door een betere 'koppeling'? Het laatste is me niet helemaal duidelijk, wat bedoel je met bovenste en onderste helft?
    Het is maar de vraag of je daadwerkelijk het verschil gaat horen bij de Hammond OT met een 5W bakkie. Meer blik heeft wel het voordeel dat er minder verzadiging optreedt in de OT.

    Net als bij een triode kun je bij een eindpit ook een loadlijn tekenen over de curves.
    Het bias punt bij een enkele pit wil je het liefst in het midden hebben. Op het moment dat je de Ia =0 bereikt hoor je niets meer. Op het moment dat je de curve bij Ug1=0V bereikt pomp je het maximale uit de buis. Zo heb je de minste vervorming (enigzins )
    Op het moment dat de buis warmer wordt gestookt, gaat het bias punt richting de Ug1=0V lijn. En dus verder van de Xas (Ia=0). De headroom daalt bij de bovenste helft van het signaal (dank aan een sinus).
    Als je de voedingsspanning laat zakken schuift de loadlijn naar Links en zit je dan voorbij de "knik" neemt het vermogen af.
    Als je de voedingsspanning verhoogt schuift de loadlijn naar rechts. Zit je echter voorbij de knik neemt het vermogen vrijwel NIET toe omdat de lijn bijna horizontaal is. Wel neemt de dissipatie in de buis toe (Ua-Uk) * Ia. Ia veranderd vrijwel niet dus ook Uk niet terwijl Ua toeneemt.
    zie verder de datasheet van een EL84 (JJ heeft mooie)
    Nico


  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tmms Bekijk bericht
    Olalala, een enkele EL84 kan maximaal 5,7W leveren.
    Je bedoeld "mag maximaal 6watt leveren"

    Er is een oud chinees spreekwoord wat zegt:

    MET GEWELD NAAI JE EEN EZEL.

    Vrij vertaalt wil dat zeggen dat je met de juiste spulletjes wel meer uit zo'n flesje perst hoor.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 oktober 2015
    Berichten
    5.053

    Standaard

    Mmm, juist ja. Maar maakt het uit ihkv de levensduur van de buis en de klank of je de anodespanning verlaagt of de kathodeweerstand verhoogt?

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tmms Bekijk bericht
    Mmm, juist ja. Maar maakt het uit ihkv de levensduur van de buis en de klank of je de anodespanning verlaagt of de kathodeweerstand verhoogt?
    Als je met je brommah vol gas door de weilanden ragt gaat dat toch ook ten koste van de levensduur.....toch?
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 oktober 2008
    Locatie
    Heemskerk
    Berichten
    4.849

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cluseau Bekijk bericht
    MET GEWELD NAAI JE EEN EZEL.
    Ervaring mee?
    Nico


  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door nico verduin Bekijk bericht
    Ervaring mee?
    Niet met ezeltjes
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top