Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 7 van 7
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 augustus 2002
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    3.586

    Standaard Filtering bij tube poweramps - wie kan hier iets zinnigs over zeggen?

    Zo'n beetje alle PA en HiFi poweramps hebben een gigantisch frequentiebereik, bijv. van 5 Hz tot 30 kHz. Nu heb ik me laten vertellen dat dit freq. bereik bij typische buizen poweramps, in het bijzonder voor gitaars, behoorlijk afgevlakt is en ze daardoor volledig onbruikbaar zijn voor HiFi toepassingen. Wie kan daar iets zinnigs over zeggen? Het freq.bereik wordt bij gitaar poweramps namelijk nooit opgegeven.

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 december 2011
    Locatie
    Mijdrecht (UT)
    Berichten
    1.178

    Standaard

    Yep, dat is ook hoe ik het begrijp. Heb zelf nooit een frequentiemeting aan mijn Mesa 2:90 gedaan, maar een gitaar versterker gaat meestal niet hoger dan ergens tussen de 5kHz en 8kHz (van horen zeggen).

    Dat is dan ook de reden dat je een modeler op een full-range amp moet aansluiten - want een modeler kan wel hogere freqs genereren - die je anders niet/nauwlijks hoort.

    [2c]
    Grtx, Marc
    Bekijk hier mijn gear.
    Een Aap Die Geen Bananen Eet! Easter Bunny Gets Drunk After Easter! Eet Alle Dagen Grote Borden Erwtensoep!

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.909

    Standaard

    De speaker is het filter.
    Gitaar-eindversterkers zijn gewoon full-range, maar een 10" of 12" speaker kan door mechanische beperkingen geen hele hoge frequenties weergeven. Boven plm. 5kHz vallen ze steil af. Daarbij gaan ze 'bundelen'. Lagere frequenties hoor je ook nog als je naast de speaker staat, hogere frequenties alleen als je er recht voor staat (on-axis).

    Frequentiebereik gitaarspeaker:



    Afstraling:



    Hoe hoger de frequentie hoe smaller de afstraling. Daarom zijn er ook 'beamblockers' die zorgen dat je niet alleen recht ervoor hoge tonen hebt maar ook meer onder een hoek.

    Als je een modeler met speakersimulator hebt - dus die het gitaarspeaker karakter weergeeft - moet je die niet nogmaals door een versterker met gitaarspeaker sturen want dan heb je dubbelop filtering, een gesimuleerde gitaarspeaker met daarna een echte.
    "Meten is weten, gissen is missen"

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Vroegah werden Marshall, London City en vergelijkbare versterkers ook door de toen zo populaire drive-in disco's gebruikt.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 augustus 2002
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    3.586

    Standaard

    @Plant:
    Mooie uitleg maar ik vroeg niet naar gitaarspeakers. En waar komt modeling opeens vandaan?

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door dml Bekijk bericht
    @Plant:
    Mooie uitleg maar ik vroeg niet naar gitaarspeakers. En waar komt modeling opeens vandaan?
    Nee je vroeg naar het beperkte frequentiebereik. Plant legt uit dat dit door de gitaarspeaker komt en geeft modeling als voorbeeld hoe je dit kunt merken, maar een fullrange kast aansluiten kan natuurlijk ook.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.909

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door dml Bekijk bericht
    @Plant:
    Mooie uitleg maar ik vroeg niet naar gitaarspeakers.
    Je vraagt naar frequentiebereik en die wordt hierdoor bepaalt, niet door de versterker.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door dml Bekijk bericht
    En waar komt modeling opeens vandaan?
    Uit de post na jouw openingspost.
    "Meten is weten, gissen is missen"

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top