Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 10

Discussie: Juiste fret maat

  1. #1

    Standaard Juiste fret maat

    Nadat ik een tijdje geleden met succes een Marshall 1974x heb gemaakt vind ik het tijd voor een nieuw project. Ik wou graag een archtop of een nylon snarige gitaar gaan maken, maar kwam na wat Googelen wat interssante nylon archtop achtige gitaren tegen en dit lijkt mij een mooi project.

    Ik heb geen ervaring met gitaarbouw en ben niet in het bezit van zaagbanken etc., maar wil me er toch aan wagen! Gelukkig zullen hier op het forum vast wat personen zijn die af en toe een vraag willen beantwoorden.

    Anyways, ik ben nu de materialen bij elkaar aan het sprokkellen wat prima lukt, maar ik ben niet helemaal zeker welke fret maat ik nodig heb...

    Als het allemaal lukt heb ik straks slots in mijn fretboard welke 0,7mm zijn. Nu ben ik aan het rondkijken in de fretwereld en kan niets van precies 0,7mm vinden. Ook is mij niet helemaal duidelijk of ik nu een “tang” maat moet hebben welke ongeveer 0,7mm is of de “barb” maat?

    Alle hulp is welkom!

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Ik denk dat de fretmaat wel het grootste probleem gaat worden. Succes!

  3. #3

    Standaard

    Ik snap dat de fretmaat in verhouding tot een hele gitaar bouwen iets kleins is en niet meteen in het begin nodig is, maar ik ben eerst zoveel mogelijk informatie aan het inwinnen en als ik een bestelling van materialen doe wou ik meteen frets mee bestellen ivm verzendkosten.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.463

    Standaard

    0.7mm lijkt me best breed.
    Het meeste fretwire is voor sleufjes van rond de 0.6mm volgens mij.

    Check ook eens Jescar; die hebben ook allerlei "renovatie" fretdraad, dat wat dikker is, waardoor je wellicht gedraaid komt met die 0.7mm.
    Blijft opletten; 1x een fretjob gehobbyd met (te) dik fretdraad; dan gaat je neck heel erg bol staan.

  5. #5

    Standaard

    Bedankt voor je reactie! Ik had idd al bij Jescar gekeken en daar zou ik dus bijv. frets kunnen krijgen welken een “tang” van 0,56mm hebben met een “barb” van 0,99mm. Dit is dus precies wat mij niet duidelijk is, is de 0,56 te klein of de 0,99 te groot? Misschien denk ik wel te lastig maar ik kan dit niet makkelijk vinden op sites van Jescar, Dunlop, Stewmac en Youtube etc...

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.463

    Standaard

    Goede vraag; oo de site van Jescar zag ik dit:
    Please note that the tang width for the FW37053 is 0.020″ for a standard 0.0230″ fret slot. The tang width for both the FW37053-230 and FW37053-230-EVO is 0.023″ and will require a fingerboard slot of 0.025-0.026″ to install properly.
    Dat er speling moet zijn tussen fretslot en tang is wel logisch, maar blijkbaar mag dat in de ordegrootte 0,1mm zijn.
    Hier weleens een discussie gehad over hoe nauwkeurig de fretslot posities nou werkelijk moeten zijn, of eigenlijk welke onnauwkeurigheid toelaatbaar is. Destijds was het meest gegeven antwoord "zo nauwkeurig mogelijk". Da's mooi als je probeert je fretsleuven op 0,05mm positienauwkeurig te krijgen, en vervolgens mep je er een fret in die gewoon 0,1mm scheef of verkeerd gepositioneerd kan zitten.

  7. #7

    Standaard

    Dan probeer ik het zo nauwkeurig mogelijk te benaderen. De frets van Jescar lijken erg geliefd vooral de Evo series, maar dan kom ik niet zo goed uit qua maat...Ik heb ze een mailtje gestuurd met advies.

    Wellicht dat ik met de Wagner 9704 redelijk uitkom, 0,64mm "tang" en 0.94 "barb" in een 0.7 slot zal wel oke zijn.

    Bedenkt voor het meedenken!

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.605

    Standaard

    Niet te krampachtig doen met die maten. Twee keer wiebelen met je fretzaag en je sleuf is een paar honderdste mm breder.
    Ook zit een verschil in ebben > maple > rosewood aan ruimte wat je mag hebben.

    Zoek de frets die je wil, koop een passende zaag en ram een fretje in een proefstuk.

    gepost met Tapatrut.
    147-c Guitars

  9. #9

    Standaard

    Helaas doe ik het precies andersom en probeer ik mijn budget een beetje binnen de perken te houden met aanschaf van tools... Ik heb namelijk al een (fret)zaag waar ik precies 0.7mm sleuven mee zaag, wat al aan de grote kant is...Maar idd, gewoon 0.7mm sleuven zagen en frets erin welke het meest qua maat kloppen en desnoods wat lijm in de sleuven.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.605

    Standaard

    10 euro en je hebt een 0.5mm van Stanley. Prutsen met lijm zou ik proberen te vermijden.

    Je pompt honderden euro's in een gitaar en dan besparen op iets cruciaals als frets is gewoonweg niet heel verstandig.

    gepost met Tapatrut.
    Laatst gewijzigd door Tabula Rasa; 8 november 2017 om 22:48
    147-c Guitars

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top