Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 6 van 7 EersteEerste ... 4567 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 51 t/m 60 van 65
  1. #51
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 maart 2004
    Locatie
    in de jungle
    Berichten
    2.953

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pepe Bekijk bericht
    Haha, je had een hele hoop companies kunnen opnoemen wat wat betreft wiel opnieuw uitvinden maar Strymon dan weer juist niet.
    Ongeveer 80% van pedalenland is het wiel opnieuw uitvinden. De zoveelste tubescreamer variant of analoge delay met drie knoppen etc. Sommigen zoals Mooer zijn er groot mee geworden. Gelukkig zijn er nog wat kleinere bedrijfjes die wel wat origineels verzinnen.
    Gitaarles en basles in Weert
    www.gitaarschoolweert.nl
    New album "Juvenile Fish Tales" Barend Tromp 2022 on Bandcamp now!
    https://subcontinentalrecords.bandca...ile-fish-tales

  2. #52

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door The Lo Lands Bekijk bericht
    Ik heb een paar jaar een Roger Mayer Voodoo Vibe Jr. op mijn pedalboard gehad en dat was/is imo toch wel de lekkerste Univibe die ik gehad heb. Naast true bypass- tevens een aparte input met een top buffer, niet zoals die crappy Boss buffers uit de jaren 80. Daarnaast diverse extra uitgangen. Echt wel een doordacht en oerdegelijk design waar weinig op aan te merken is. Als iets goed is waarom het wiel opnieuw willen uitvinden. Daarvoor hebben we Strymon toch ;-)
    Dus,
    Een wat betere ingangsbuffer dan een Boss (noem er dan ook specifieke bij. bij Boss kom je nogal wat variatie tegen in de buffering) en een paar extra uitgangen maken het ding doordacht? En bij elk boetiekpedaal wordt geklaagd als de jacks of pots op de PCB zitten maar bij Mayer is het "oerdegelijk design" terwijl de gehele print aan de pots hangt? (in de door jou genoemde vibe maar daarna ook van toepassing op al die zwarte doorsjes van Mayer) Nog los van het ysieke formaat van die vibe dingen... Met alle respect maar Mayer heeft z'n hoogtijdagen in de jaren 60 en 70 gehad en heeft daarna alleen nog maar geteerd op oude successen en het eindeoze herbruik ervan, surfend op het geluk een van een paar dingen die hij voor Hendrix heeft mogen doen. Maar doorontwikkelen... nope. Nieuw gebouwde ouwe en gedateerde meuk.
    „…were you born that stupid? Or did you have to study?“

    — Robert A. Heinlein: Tunnel in the Sky

  3. #53

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dirk_Hendrik Bekijk bericht
    Dus,
    Een wat betere ingangsbuffer dan een Boss (noem er dan ook specifieke bij. bij Boss kom je nogal wat variatie tegen in de buffering) en een paar extra uitgangen maken het ding doordacht? En bij elk boetiekpedaal wordt geklaagd als de jacks of pots op de PCB zitten maar bij Mayer is het "oerdegelijk design" terwijl de gehele print aan de pots hangt? (in de door jou genoemde vibe maar daarna ook van toepassing op al die zwarte doorsjes van Mayer) Nog los van het ysieke formaat van die vibe dingen... Met alle respect maar Mayer heeft z'n hoogtijdagen in de jaren 60 en 70 gehad en heeft daarna alleen nog maar geteerd op oude successen en het eindeoze herbruik ervan, surfend op het geluk een van een paar dingen die hij voor Hendrix heeft mogen doen. Maar doorontwikkelen... nope. Nieuw gebouwde ouwe en gedateerde meuk.
    Je zal het allemaal beter weten maar als iets dag-in-dag-uit goed werkt, klinkt en als een tank gebouwd is maak ik mij persoonlijk niet druk om potmeters of jacks die op een PCB gesoldeerd zijn of wat het type buffer circuit van een X-Boss pedaal is, het was één van hun overdrives. Boss had gewoon nooit ieder pedaal moeten voorzien van een buffer, of had deze als de RM schakelbaar mogen maken of met een aparte buffered en true bypass aansluiting, maar goed als we het hebben over een merk dat zijn legacy aan het uitmelken is dan mag Boss ook wel genoemd worden, mijn mening he! Ik heb het vibe pedaal destijds tweedehands gekocht en zelf ongeveer 7 jaar zonder problemen gehad en weer doorverkocht aan een nieuwe gitaar enthousiast. Je bent overigens uitgesproken over Jimi en Roger en dat mag ;-)

  4. #54
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 januari 2011
    Berichten
    7.336

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pepe Bekijk bericht
    Nee, srv is daar los van gaan staan, de meeste zullen niet eens weten waarom ze juist die ts gebruiken en waarom die en die chip dan nou zo gewenst is.
    Ergens, eind tachtig, vertelde srv dat hij die tubescreamers helemaal niet voor zijn drive gebruikte, enkel om meer gain uit zijn buizen te persen. Daarmee was het kwaad geschied.
    Het werkte in zijn geval, scooped Fender/Dumble amps die mogen blazen.
    Dat het een beetje onzin is voor multi channel master amps is totaal verloren gegaan, men doet elkaar gewoon na zonder aanziens des persoon. En waarom niet, tis rock'n roll, geen Beethoven.
    Wat is dan het grote verschil tussen het boosten van een enkelkanaal of meerkanaals versterker, behalve dan dat een meerkanaals versterker op z'n minst een cleaner en een gain/lead kanaal heeft?

  5. #55
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.463

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dirk_Hendrik Bekijk bericht
    Dus,
    Een wat betere ingangsbuffer dan een Boss (noem er dan ook specifieke bij. bij Boss kom je nogal wat variatie tegen in de buffering)
    Waarom heeft boss (zo veel) verschillende buffers eigenlijk?
    Ik vind de PS-6 bijvoorbeeld waardeloos in bypass, maar met de DM-2W heb ik geen enkele moeite.
    De SD-1 is hem ook niet in bypass.
    Ik zag straks op ebay een printje met een relais dat aangestuurd wordt door de standaard schakelaar in het boss pedaal; soort "soft switch true bypass". Lijkt me wel interessant.

  6. #56
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.454

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Brum Bekijk bericht
    Wat is dan het grote verschil tussen het boosten van een enkelkanaal of meerkanaals versterker, behalve dan dat een meerkanaals versterker op z'n minst een cleaner en een gain/lead kanaal heeft?
    De non master single channel als twin, Hi watt en plexi moeten jezus hard om een beetje te clippen. De cascading multi channels niet.
    En met een dedicated channel tonestack heb je in feite al een ingebouwde ts.
    Natuurlijk kan je altijd ergens een booster voor zetten volgens het Spinal Tap principe This one goes to eleven.
    Heb je natuurlijk wel een FX loop nodig anders worden je reverb en delays appelmoes.

    Goh, had het idee dat jij dit soort basics wel wist?
    Laatst gewijzigd door Pepe; 11 november 2017 om 13:48
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  7. #57
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 januari 2011
    Berichten
    7.336

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pepe Bekijk bericht
    De non master single channel als twin, Hi watt en plexi moeten jezus hard om een beetje te clippen. De cascading multi channels niet.
    En met een dedicated channel tonestack heb je in feite al een ingebouwde ts.
    Natuurlijk kan je altijd ergens een booster voor zetten volgens het Spinal Tap principe This one goes to eleven.
    Heb je natuurlijk wel een FX loop nodig anders worden je reverb en delays appelmoes.

    Goh, had het idee dat jij dit soort basics wel wist?
    Ik denk dat ik de basics wel al aardig ken ja, redelijk wat gear versleten ook. Vandaar ook juist de vraag waarom een meerkanaals versterker anders zou werken op bijv. een ts. Een versterker kan gebouwd zijn om strakker te laten klinken in het laag. Maar dat staat toch helemaal los van een meerkanaals versterker? Ik ken namelijk ook meerkanaals versterkers die juist zo opgebouwd zijn dat ze meer vintage klinken en dus niet zo strak, evenals inderdaad wel kneiterstrakke meerkanaals bakken. Maar ook even zo goed versterkers met maar één kanaal en kneiterstrak en vice versa. Een ts of ander meer middige overdrives gebruik je ook echt niet alleen maar om een high gain kanaal strak te krijgen. Dat dat trucje erg goed werkt is weer een ander verhaal. Ik voelde me niet perse aangevallen, maar keek wel een beetje raar op dat juist jij zegt dat het eigenlijk maar onzin is om een ts voor een multi bak te zetten. Wellicht omdat ik juist van jou had verwacht dat juist jij ook die andere kant van het verhaal kent, ondanks dat het niet jouw kopje thee is. Ik persoonlijk ben wel een tubescreamer liefhebber, maar helemaal niet alleen maar om het strak trekken en zet dat ding ook voor een tweekanaals versterker. In mijn geval is het ook om te kleuren, eigenlijk als een soort eq. Want een ts doet nou eenmaal iets met het midhoog. Iets wat ik persoonlijk erg fijn vind, bijna bij elke high gain bak. En ja, ik gebruik inderdaad de fx loop voor m'n delay. Maar dat zou ik ook doen als ik over een éénkanaals bak zou spelen met een scheurpedaal ervoor, om exact dezelfde reden. Mits er een fx loop aanwezig is. Het drive laag/level hoog verhaal is ook maar een benadering. Je kunt ook je drive wel wat open zetten en de level juist wat terug en wat minder gain op je high gain versterker instellen. Maar ook de tone knop doet nog 's best veel. Iets wat ik inderdaad een beetje heb afgekeken van bijv. een Doug Rappoport, waardoor ik zelfs een bepaald type ts heb aangeschaft. Maar da's me nou niet bepaald te doen om het nadoen, maar omdat dat een benadering is die mij erg bevalt. Het wiel is al tienduizend keer uitgevonden in gitaarland. Je zou ook kunnen zeggen dat vasthouden aan de basics met bijv. een tele, kabeltje, hooguit drie pedalen (da's al heel wat hoor) en, ik zeg maar wat, een tweedje nog veel meer nadoen is. Want dat wiel is nog véél vaker gebruikt. Maar wat kan mij dat rotten, zolang iemand er maar gelukkig mee is. Ik ga daar in ieder geval niet minderwaardig over doen, of betweterig. En het werkt toch? Dus waarom ook niet.
    Laatst gewijzigd door Brum; 11 november 2017 om 16:42

  8. #58
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.454

    Standaard

    Wow, verhaal.
    Ik zeg niet veel meer dan, amps die on board al een ingebouwde ts hebben (in de vorm van een extra kanaal met volume boost, tonefilter & clipping) hebben in principe dus geen ts meer nodig voor die taak.
    Maar dat niemand je tegenhoud daar toch nog weer een ts voor te zetten, wat ook veel gebeurd.

    Wat je persoonlijk wel of niet gebruikt, al zet je 10 ts'n achter elkaar voor je Quad rec stealth double barrel deluxe, als dat gewoon je geluid is, God speed.
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  9. #59
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 augustus 2014
    Berichten
    1.791

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Brum Bekijk bericht
    Wat is dan het grote verschil tussen het boosten van een enkelkanaal of meerkanaals versterker, behalve dan dat een meerkanaals versterker op z'n minst een cleaner en een gain/lead kanaal heeft?
    Als je bijvoorbeeld een ouwe AC 30 pakt dan kun je 'm (zeker met een stratje met single coils) helemaal open zetten voordat ie (een klein beetje) vervormt. Met een booster erbij (bijvoorbeeld ts) geeft ie meer vervorming en duw je 'm over de rand. Een moderne meerkanaals amp met een gain/lead kanaal heeft al heel veel vervorming en met je master volume kun je 'm instellen zoals je wilt. De ts heeft dan meer de functie van een wat vollere klank of andere eq kleuring maar is niet per se noodzakelijk om de amp aan de praat te krijgen.

  10. #60
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 januari 2011
    Berichten
    7.336

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door NLF Bekijk bericht
    Als je bijvoorbeeld een ouwe AC 30 pakt dan kun je 'm (zeker met een stratje met single coils) helemaal open zetten voordat ie (een klein beetje) vervormt. Met een booster erbij (bijvoorbeeld ts) geeft ie meer vervorming en duw je 'm over de rand. Een moderne meerkanaals amp met een gain/lead kanaal heeft al heel veel vervorming en met je master volume kun je 'm instellen zoals je wilt. De ts heeft dan meer de functie van een wat vollere klank of andere eq kleuring maar is niet per se noodzakelijk om de amp aan de praat te krijgen.
    Zet daar 's een Marshall JMP/JCM800 2203 tegenover. Ook één kanaals, maar met een heel ander principe en tamelijk veel gain. Hele volksstammen zetten er een drive voor en echt niet alleen maar om de boel strakker te trekken. Mesa's, ook de modernere staan nou niet echt bekend om hun strakheid. Zoveel keus, zoveel smaken. Ik snap ook wel dat Pepe dat niemand ontneemt, maar het multi-kanaal verhaal icm een ts afdoen als nadoen en overbodig vind ik te kort door de bocht. Maar ook het multi-kanaal = al strak van z'n eigen gaat echt niet altijd op.

    Dat wat je zegt over vollere klank en/of kleuring is ook mijn verhaal. Helemaal eens. Dat bedoelde ik ook met het ts verhaal, dat die echt niet alleen als straktrekker gebruikt worden, wat ik uit het verhaal van Pepe proefde. In mijn geval zelfs andersom. Mijn Splawn is retestrak. Maar juist, in mijn geval, een Maxon VOP-9 (feitelijk een gemodde OD820 en dus tubescreamer-achtige) doet een beetje meer jus geven. Want ook je mutes en dergelijke worden minder steriel cq strak en dikker. Eigenlijk precies andersom dan het principe van het straktrekken middels een ts. Dat en het midhoog, wat voor mij een wat woody feel meegeeft (toch mooi, die gitaristen termen) en je door de mix snijdt als een mes door de boter.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top