Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 7 van 7
  1. #1

    Standaard Welke ribbon mic voor mijn 64 deluxe reverb ?

    Hoi Allemaal,

    Als eerst, ik weet dat mijn post bij het verkeerde subtopic staat maar ik wist zo 123 niet waar ik hem anders moest plaatsen.

    Mijn vraag is vrij helder, ik ben op zoek naar een ribbon mic voor mijn 64 deluxe reverb. Prijs klasse maakt niet uit. Had zelf een royer 121 of een sontronics delta op het oog. Maar heb zelf totaal geen ervaring met deze mics. Las bijvoorbeeld over de sontronics delta dat deze vrij gevoelig was en er beter een preamp tussen gezet kon worden.

    Heeft iemand ervaring hiermee of wellicht andere opties ?

    Ga de mics voornamelijk live op de bühne gebruiken.

    hoor het graag.

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 mei 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    1.734

    Standaard

    Een ribbon mic op het podium is niet echt de eerste keus van een techneut. Ik kan er wat over zeggen want dat is wat ik ook doe. Kan je uitleggen waarom je specifiek een ribbon wil? Wat voor podia? Muziek? Er zijn namelijk diverse andere opties die wel wat logischer zijn op een podium. Just my 2$$

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Gehoord dat ze nogal kwetsbaar zijn en die Royer 121 bijv. kost zo'n 1.250 EUR.

  4. #4
    Moderator
    Geregistreerd
    5 december 2004
    Locatie
    Stedebroec
    Berichten
    35.692

    Standaard

    Hij hoort eigenlijk in recording.

    De ribbon mic is de eenvoudigste vorm van microfoon. In een sterke magneet hangt tussen de polen een lintje metaal van een paar duizendste milimeter dik en als dat beweegt in dat magnetische veld genereert het een heel klein spanninkje dat wordt versterkt met een trafootje.

    Hij combineert de eigenschappen van de condensator en de dynamische microfoon en heeft een geheel eigen klank, die warm en vol is.

    Maar, hij is idd zeer kwetsbaar en als hij valt is het finito en ook er in blazen is funest en dat blazen in de mic om te kijken of het werkt is nogal populair onder de idioten.

    De helderst klinkende ribbon is de Beyer, maar die is niet goedkoop.
    youtube youtube 2 youtube 3 youtube 4 youtube 5

    Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 mei 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    1.734

    Standaard

    Als je echt zoveel geld wil uitgeven kan je misschien beter een ksm32 scoren. Of een at4060 of een heil pr40 ( toevallig de goedkoopste uit de rij)

  6. #6
    Moderator
    Geregistreerd
    5 december 2004
    Locatie
    Stedebroec
    Berichten
    35.692

    Standaard

    De AT4060 is een buizen condensator en kostte 1800 dollar, maar hij wordt niet meer geleverd.

    De KSM32 is een condensator en de PR40 is een dynamische microfoon, derhalve totaal andere eigenschappen dan een ribbon.

    Ik zou gaan voor een oude Sennheiser MD421 want die klinken als ze goed zijn warmer dan de helderder klinkende latere MD421. Hij is bulletproof en klinkt vrijwel altijd goed voor een gitaarspeaker.

    Een soortgelijke mic is de Beyer M201 waarvan Steve Albini zegt dat als de SM57 een microfoon zou zijn, dan klonk hij als de 201.

    De Beyer M201 heeft net als de M88 een geweldig mooie off axis response en is hyper richtinggevoelig, dus hoegenaamd geen overspraak.

    Ik heb ook nog een oude Beyer M260 ribbon mic. Die klinken ook belachelijk goed, maar een ribbon blijft kwetsbaar.
    youtube youtube 2 youtube 3 youtube 4 youtube 5

    Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

  7. #7

    Standaard

    ik gebruik nu live al de Beyerdynamic M 88. dit is inderdaad een geweldig goede mic. Ik wou hem graag aanvullen met een ribbon mic. Waarom ? ik heb vernomen dat deze in combinatie met een goede dynamische mic elkaar goed opvullen que frequenties.

    Speel zelf veel project matig in theaters, promsconcerten etc maar ook vaak genoeg in een kroeg of op buitenpodia. Wat ik speel varieert dus heel erg. Eigenlijk zo een beetje alles behalve de echte stevige high gain muziek.

    Dat een ribbon mic kwetsbaar is ben ik me meer dan bewust van. Maar goed, er zijn genoeg mensen die een condensator gebruiken live en die hebben het zelfde verhaal. Overigens lees ik bij verschillende types ribbon dat ze voor live gebruik zijn gemaakt en dus robuuster zijn. Nu weet ik niet hoe veel dit scheelt ?

    Wat voor andere opties zouden er anders zijn om mijn m88 mooi aan te vullen ? Zoek inderdaad het mooie ronde en warme geluid van de ribbon.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top