Na de aanschaf van een preamp (Engl E530) is nu de beurt aan een poweramp. Mijn muziekstijl ligt vooral in de richting van oudere rock (Deep Purple, Zeppelin, .. is vroege Metallica ook al oud?) Jaren tachtig en negentig metal, en voor de verandering wat Shoegaze en Black/Death metal erbij. Vooral veel scheur en weinig clean.

Het plan is om uiteindelijk een 112 cab te hebben staan, met daarbovenop een paar rack units aan versterker, en een arsenaal aan pedaaltjes op de grond. Ik speel meestal thuis, maar wil ook voldoende vermogen hebben om de rackunit in een 412 in te prikken en mee te kunnen spelen met een bandopstelling.

De voordelen van een rack zijn de keuzevrijheid en modulariteit. De nadelen kunnen gewicht zijn, en dat laatste wil ik graag voorkomen. Hoewel een KT88 aangestuurde stereo power amp heel gaaf is, weegt dat ook een ton, dus dat gaan we niet doen. Veel meer dan ongeveer 20 kg moet het niet worden. Een echte budgetbeperking is er niet (nouwja, >800 is wel wat pittig), en ik schuw tweedehands ook niet.

Vooralsnog is mijn shortlist:
Koch ATR-4502
Mesa Boogie 20/20
Mesa Boogie fifty/fifty
Marshall 20/20
Engl 930/60

Dit allemaal is met wat zoekwerk te krijgen tussen de 300 en 600 euro.
Zijn er nog amps die ik het over het hoofd zie, of amps in dit lijstje die ik echt niet moet willen? Heel graag hoor ik jullie wijsheden.