Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 3 van 8 EersteEerste 12345 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 21 t/m 30 van 73
  1. #21
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 december 2005
    Locatie
    Vlaanderen
    Berichten
    394

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door D3nnis Bekijk bericht
    Kritz? Doen die nog wat dan?
    Ik heb een jaar of 10 een Kritz gehad, maar kreeg toen ik aan een refret toe was totaal geen contact met die lui.
    Dus óf ze bestaan niet meer, óf het is een kutfirma, als ze hun eigen gitaren niet (tegen betaling uiteraard) willen servicen.

    Ik ging er eigenlijk van uit dat ze niet meer bestonden.
    Kritz was inderdaad gestopt, maar sinds kort bouwt hij weer af en toe een gitaar die hij dan op 2dehands.be verkoopt. Zoek daar even op "Kritz Kruishoutem" en je hebt hem.

  2. #22
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 september 2005
    Berichten
    13.986

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door D3nnis Bekijk bericht
    Waarom? Wat is er wezenlijk anders aan een superstrat?
    Floyd rose is leuk, maar het is ook gewoon een blok dat om 2 studs scharniert, zoals een traditionele strat dat ook reeds een jaar of 60 heeft (toen nog 6 schroeven ipv 2 studs, maar ok).
    Als we het hebben over superlage actie en yadayada, dat is toch een kwestie van neck relief goed, topkamhoogte goed, fretwerk goed, brug naar beneden hengsten? Kan dat niet, is 1 van die andere dingen niet goed. Kun je met een hogere actie verbloemen, maar als een luthier dat niet kan, dan is het in mijn ogen geen goede..
    Blijkbaar is Floyd Rosé, weten over wat een moderne metal gitarist wilt qua afstelling, sound etc wenst gewoon anders. Ik heb bij diverse gitaartechnici meegemaakt dat ze echt super zijn met solderen, pickups verwisselen, reparaties doen etc, maar gewoon met niet (en in sommige gevallen helemaal niet) kunnen wat de metalgitarist wilt. Rocket Slience is t niet maar blijkbaar toch een soort barrière zich dat allemaal eigen te maken. 3n er zijn zoveel soorten Floyd achtige systemen tegenwoordig op de markt. Allemaal weer met wat anders. Ik weet t ook niet. Maar de praktijk levert mij het (anekdotisch) bewijs dat t blijkbaar moeilijk (voor ze) is.

  3. #23

    Standaard

    Dank Fusion. Je vat m'n dilemma vrij aardig samen. Minus moderne metal dan :-D
    „…were you born that stupid? Or did you have to study?“

    — Robert A. Heinlein: Tunnel in the Sky

  4. #24
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 oktober 2005
    Locatie
    Ermelo
    Berichten
    660

    Standaard

    Ik heb goede ervaringen met Dick Roemermann van Guitarworks in Panningen.

  5. #25
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 januari 2011
    Berichten
    7.336

    Standaard

    Dennis heeft mijns inziens wel een punt. Een gitaar ombouwen met een floyd, oké, da's wel andere koek, maar afstellen wordt mijns inziens wel zwaarder over gedaan dan het naar mijn idee is. Ik ga niet zeggen dat het meteen appeltje-eitje is, maar het is serieus goed zelf te doen. Na een tijdje weet je wel zo ongeveer wat voor jou fijn werkt en er zijn inmiddels zoveel attributen te verkrijgen dat een floyd afstellen niet meer zo moeilijk is. Kost helaas wel wat en niet alles doet wat ze beweren helaas, maar da's een kwestie van ondervinden. Voordeel is dat je op een gegeven moment wel precies weet wat voor je werkt, iets wat je een tech nooit helemaal kunt uitleggen. Het zijn soms echt de kleine, eigen dingetjes die er toe doen. Een tech zal toch ook altijd enigszins op zijn manier afstellen, ook de goeie. En dan nog, dan is ie goed afgesteld, wil je ineens een ander setje snaren, beetje dikker, weet ik het. Ga je weer... Persoonlijk vind ik een nek afstellen moeilijker dan een floyd afstellen.

  6. #26
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.652

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Brum Bekijk bericht
    Een tech zal toch ook altijd enigszins op zijn manier afstellen, ook de goeie. En dan nog, dan is ie goed afgesteld,
    En ik denk dat daar juist het vakmanschap zit dat die tech hem niet op zijn manier afstelt, maar, na luisteren naar de wensen van de klant, dit kan vertalen in een voor de klant perfect afgestelde gitaar.
    En dan kunnen er wensen voorbij komen die de tech het hoofd doen schudden, maar hij doet wat de klant vraagt.

  7. #27
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 januari 2011
    Berichten
    7.336

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door no 1 hops Bekijk bericht
    En ik denk dat daar juist het vakmanschap zit dat die tech hem niet op zijn manier afstelt, maar, na luisteren naar de wensen van de klant, dit kan vertalen in een voor de klant perfect afgestelde gitaar.
    En dan kunnen er wensen voorbij komen die de tech het hoofd doen schudden, maar hij doet wat de klant vraagt.
    Dat lijkt me dan meer een tech die naar z'n portemonnee denkt dan naar z'n klant. Een goeie tech probeert de niet al te slimme ideeën met eerlijke bewoording te weerleggen. Zou ik in ieder geval fijn vinden, omdat de man naar alle waarschijnlijkheid meer expertise heeft dan ik, mag ik vanuit gaan. En bij zo'n man kom ik zeker terug en niet omdat de gitaar toch niet helemaal doet wat je wilt.

  8. #28
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.482

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door no 1 hops Bekijk bericht
    En ik denk dat daar juist het vakmanschap zit dat die tech hem niet op zijn manier afstelt, maar, na luisteren naar de wensen van de klant, dit kan vertalen in een voor de klant perfect afgestelde gitaar.
    Ik vind het een beetje een raar fenomeen, dat afstellen.
    Ik bedoel, als je de tech aan moet geven dat je wilt dat je neck relief 0,15mm is, je lage e actie 1.5mm bij de 12e fret, en 1.2mm bij de hoge e, dan is het meetbaar, maar dan kun je net zo goed zelf draaien tot je hebt wat je wilt zou je zeggen. En tóch, zelfs met die meetbare gegevens, evt gecombineerd met een radius-verloop-malletje van de snaren, krijg ik een gitaar niet zo fijn afgesteld als -in dit geval- Patrick Koopman dat kan.
    Ik zou graag weten hoe dat werkt, maar zal het geheim van de smid wel zijn

  9. #29
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.482

    Standaard

    Trouwens, over afstellen, hoe vaak stellen jullie je gitaar af (of laten afstellen)?
    Ik ken mensen die hun gitaar 2x per jaar wegbrengen om af te (laten) stellen.
    Ik heb zelf de indruk dat het niet eens veel verloopt bij mijn gitaren, dus het kan jaren duren voor ik ze weer wegbreng.

  10. #30
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 september 2005
    Berichten
    13.986

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Brum Bekijk bericht
    Dennis heeft mijns inziens wel een punt. Een gitaar ombouwen met een floyd, oké, da's wel andere koek, maar afstellen wordt mijns inziens wel zwaarder over gedaan dan het naar mijn idee is. Ik ga niet zeggen dat het meteen appeltje-eitje is, maar het is serieus goed zelf te doen. Na een tijdje weet je wel zo ongeveer wat voor jou fijn werkt en er zijn inmiddels zoveel attributen te verkrijgen dat een floyd afstellen niet meer zo moeilijk is. Kost helaas wel wat en niet alles doet wat ze beweren helaas, maar da's een kwestie van ondervinden..
    Wat voor attributen bedoel je die wat kosten? Een schroevendraaier en 2 imbussleutels toch?

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top