Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 3 van 7 EersteEerste 12345 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 21 t/m 30 van 61

Discussie: Suspended

  1. #21

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door sparrow Bekijk bericht
    Harald,
    Het is logisch dat je nooit een add2 tegenkom, want dat is de add9. Evenals een sus9, want dat is de sus2.
    I know...

  2. #22

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door sparrow Bekijk bericht
    Weet ik wel fusion, maar harald noemde al jazz en nlf had het al over fusion.
    Vaak worden de iets onbekendere akkoorden aan de jazz toegedicht, maar dan hebben we het eerder over 11e of 13e akkoorden.
    De nomenclatuur komt toch bij de jazzmuzikanten vandaan gok ik. De klassieke nomenclatuur werkt anders. Popmuzikanten als Don mcClean hoorden het wel, maar die maakten zich niet druk om de naam. Maar, ik kan me vergissen, just a hunch. Uiteindelijk had je wel allemaal songbooks, waarbij pianisten bij het pianouittreksel (effectief, een begeleiding, met de zanglijn als hoogste stem) de akkoordboxjes bij zochten. Lord knows, waar die benamingen vandaan kwamen. Gitaartranscripties die echt overeen kwamen met de partijen die gespeeld waren, dat was uitzondering... echt geen regel.

  3. #23
    Banned
    Geregistreerd
    20 juni 2015
    Locatie
    The universe
    Berichten
    12.608

    Standaard

    Mineur9 en mineur add9. Hoe zat het daar ook weer mee, het verschil tussen die twee.

  4. #24

  5. #25
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 september 2005
    Berichten
    13.967

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Harald Bekijk bericht
    1b3579 itt 1b359
    Ehm. 1b35b79 bedoel je uiteraard

  6. #26
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 augustus 2014
    Berichten
    1.791

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door sparrow Bekijk bericht
    (nlf als je in dat voorbeeld het sus 2 akkoord bedoelt dan in niet de 1e verhoogd naar de 2e, maar de derde verlaagd naar de 2e)
    Ja dat vermoedde ik ook al maar ik twijfelde daarover. Ik meen een keer iets gehoord te hebben over "uitrekken" of zoiets.

  7. #27
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 september 2005
    Berichten
    13.967

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door NLF Bekijk bericht
    Ja dat vermoedde ik ook al maar ik twijfelde daarover. Ik meen een keer iets gehoord te hebben over "uitrekken" of zoiets.
    Alles klopte hoor alleen die 1 die een 2 werd niet. Als je een b2 bedoelde san bedoelde je ws t Neapolitanse akkoors

  8. #28
    Banned
    Geregistreerd
    20 juni 2015
    Locatie
    The universe
    Berichten
    12.608

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Harald Bekijk bericht
    1b3579 itt 1b359
    Van een mineur9 akkoord is dus alleen sprake wanneer de basis een mineur7 akkoord is?

  9. #29
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 september 2005
    Berichten
    13.967

    Standaard

    De 9 is de 9. De mineur 8mpliceert de b3 3n de b7

  10. #30
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 augustus 2014
    Berichten
    1.791

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Brad Bekijk bericht
    Van een mineur9 akkoord is dus alleen sprake wanneer de basis een mineur7 akkoord is?
    Voor zover ik mij herinner: een mineur akkoord is een drieklank, een septiem akkoord een 4 klank. Een 9 akkoord een vijfklank (je voegt de 9 aan de 1 3 5 en 7 toe). Het probleem is dat je op gitaar maar 6 snaren hebt (een 7 klank zul je op 6 snaren per definitie al nooit kunnen spelen) en met allerlei vingerzettingen zit te prutsen, daarom laten veel mensen noodgedwongen tonen uit de akkoorden weg en dat maakt de chaos compleet (denk bijvoorbeeld aan een standaard e dominant akkoord: je kunt de terts op de 4-e fret van de lage snaar niet tegelijkertijd laten klinken met de open lage e naar, dus speel je 1 met de open e snaar 5 op de a snaar tweede fret 7 de open d snaar en 3 op de g snaar eerste fret, maar je zou eigenlijk 1 3 5 7 moeten aanslaan als je de standaard ligging wilt spelen). Op piano is het allemaal overzichtelijk(er) en is de theorie ook te visualiseren. Een min add9 akkoord is gewoon een min drieklank waar een 9 aan is toegevoegd, dat is het verschil met de min 9.
    Laatst gewijzigd door NLF; 7 november 2017 om 20:58

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top