Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 7 EersteEerste 1234 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 61

Discussie: Suspended

  1. #11

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dippides Bekijk bericht
    Toch vind je op internet veel diagrammen van Gsus4 waarbij de b op de a snaar gewoon wordt aangehouden. Is dat in principe dan geen sus akkoord?
    Dan is het dus geen sus akkoord, maar een add2 add4 of add9. add2 zie je dan weer nooit. Net als sus9 trouwens... Tenminste, van beide kan ik me zo gauw geen enkel voorbeeld herinneren.

    Binnen de jazz nomenclatuur is de octaaf waarin een toevoeging gespeeld wordt eigenlijk vrij losjes geïnterpreteerd, net als de hele voicing, eigenlijk. Dat is 'up to you' als uitvoerder, inclusief welke noten je wel en niet speelt.,, Ze vertrouwen, terecht of niet, op je goede smaak.

    Bij klassieke muzikanten is dat blijkbaar dermate onveilig, dat dat sinds de barok in onbruik is geraakt. Versieringen en voicings worden sindsdien toch wel sterk voorgekauwd. Bekijk de gitaarpartij van Concerto de Aranjuez maar eens. Dat gaat tot 128 of zelfs 256ste noten...

  2. #12
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 augustus 2014
    Berichten
    1.791

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door maxdb Bekijk bericht
    Houd in dat die noot een andere uit het akkoord vervangt dacht ik, dus niet toegevoegd zoals een gewone 7 oid.
    Dus bij sus4 word de terts vervangen, maar wat verdwijnt er bij sus9 dan?
    Zoals ik het begreep: suspended, ofwel uitgesteld. Dacht dat het iets te maken had met het gebruik van deze akkoorden in de klassieke muziek en het "uitstellen" van het oplossen van naar het I akkoord of iets dergelijks? De sus 4 is ook de dominant in het V akkoord, en de sus 2 is de kwint in het V akkoord, of lul ik nu maar wat? Of het was iets met de drie verhoogd tot 4 (sus4) en de 1 verhoogt tot 2 (met andere woorden: uitgerekte akkoorden). Ik heb een tijd les gehad van een conservatorium jazzvirtuoos die het mij een keer heel goed heeft uitgelegd (maar ik ben het allemaal lekker weer vergeten).
    Laatst gewijzigd door NLF; 5 november 2017 om 02:07

  3. #13
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 augustus 2014
    Berichten
    1.791

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door maxdb Bekijk bericht
    Dat wordt dan een sus 13 denk ik
    Net zoiets als het Hendrix akkoord, met mineur én majeur terts ?
    Nee, sus akkoord heeft geen terts en is dus onzijdig want geen majeur of mineur (wordt daarom ook veel gebruikt in fusion dacht ik)
    Laatst gewijzigd door NLF; 5 november 2017 om 02:08

  4. #14

    Standaard

    Harald,
    Het is logisch dat je nooit een add2 tegenkom, want dat is de add9. Evenals een sus9, want dat is de sus2.

  5. #15

    Standaard

    Overigens zijn die sus akkoorden niet zo exotisch dat ze alleen in jazz of fusion gebruikt worden. Leonard Cohen gebruikte ze veel en Don McLean ook. Zelf vind ik het altijd een leuke versiering.

  6. #16
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 september 2005
    Berichten
    13.967

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door NLF Bekijk bericht
    Zoals ik het begreep: suspended, ofwel uitgesteld. Dacht dat het iets te maken had met het gebruik van deze akkoorden in de klassieke muziek en het "uitstellen" van het oplossen van naar het I akkoord of iets dergelijks? De sus 4 is ook de dominant in het V akkoord, en de bsus 2 is de kwint in het V akkoord, of lul ik nu maar wat? Of het was iets met de drie verhoogd tot 4 (sus4) en de 1 verhoogt tot 2 (met andere woorden: uitgerekte akkoorden). Ik heb een tijd les gehad van een conservatorium jazzvirtuoos die het mij een keer heel goed heeft uitgelegd (maar ik ben het allemaal lekker weer vergeten).
    Je hebt t goed onthouden Allemaal noten die willen herleiden naar de I

  7. #17
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 september 2005
    Berichten
    13.967

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door sparrow Bekijk bericht
    Overigens zijn die sus akkoorden niet zo exotisch dat ze alleen in jazz of fusion gebruikt worden. Leonard Cohen gebruikte ze veel en Don McLean ook. Zelf vind ik het altijd een leuke versiering.
    Sus is helemaal niet exotiscj. Pop muziek zit er vol mee

  8. #18

    Standaard

    Weet ik wel fusion, maar harald noemde al jazz en nlf had het al over fusion.
    Vaak worden de iets onbekendere akkoorden aan de jazz toegedicht, maar dan hebben we het eerder over 11e of 13e akkoorden.

  9. #19

    Standaard

    Om even op de naam terug te komen: ik las dat de vertaling van suspended is: voorgesteld.
    Ik weet eigenlijk niet goed hoe ík me dit moet voorstellen.
    Ik vind uitgesteld wel een goede oplossing, zeker met de uitleg van fusion dat alle noten willen herleiden naar I.
    (nlf als je in dat voorbeeld het sus 2 akkoord bedoelt dan in niet de 1e verhoogd naar de 2e, maar de derde verlaagd naar de 2e)

  10. #20
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 september 2005
    Berichten
    13.967

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door sparrow Bekijk bericht
    Weet ik wel fusion, maar harald noemde al jazz en nlf had het al over fusion.
    Vaak worden de iets onbekendere akkoorden aan de jazz toegedicht, maar dan hebben we het eerder over 11e of 13e akkoorden.
    Ik beaamde je dan ook Ik speel zelf heel vaak sus of add9 achtige akkoorden, gaat bijna autimatisch. En dat zijn dan allemaal pop/rock nummers

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top