Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 6 van 7 EersteEerste ... 4567 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 51 t/m 60 van 61

Discussie: Suspended

  1. #51

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Brad Bekijk bericht
    Zo denk ik ook niet dat iemand zonder de ladder te kennen de harmonische mineur ladder van A gaat gebruiken wanneer er een E7 in het nummer voorkomt.
    Zonder de naam van de ladder te kennen heb ik dat jaren gedaan. No problem. De klank kende ik wel, dankzij Blackmore en diMeola. Zoals gezegd, het gaat om wat je hoort.

    Heeft me ooit nog een opmerking in een recensie opgeleverd dat ik veel naar Yngwie Malmsteen geluisterd zou hebben Als je die invloed in mijn spel zou kunnen herkennen is homeopathie wel bewezen Ik heb het zoals gezegd, net als Yngwie, van Blackmore. Alleen geeft hij het niet meer toe. Die scalloped frets zal hij inmiddels ook wel zelf uitgevonden hebben...

  2. #52

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Brad Bekijk bericht
    Maar het is toch prima om te weten wanneer je een liedje gaat maken welke akkoorden je kunt gebruiken in een bepaalde toonsoort? En welke voicings je kunt gebruiken Ik denk niet dat iemand op gehoor en intuitie een Am9 in een ''jazz'' voicing zal pakken.
    Iemand die veel naar jazz geluisterd heeft dus wel. Want dat zijn de voicings die hij/zij kent. Bij de huidige generatie songwriters zul je het niet meer horen. Dat komt door hun muzikale dieet. Als je in de 80er en 90er jaren bent opgegroeid en alleen de radio hoorde, heb je simpelweg weinig echt spannende schema's voorbij horen komen.

    De Beatles, en al die andere 60er jaren bandjes, zijn opgegroeid in een tijd dat de grote bigbands nog de popmuziek van de dag waren, en iets later de Broadway liedjes waar veel jazz-standards op gebaseerd zijn. Dat hoor je terug in de songwriting. Zeker bij de Beatles, en veel van het werk van Paul Simon. Of de Beatles al de namen van die akkoorden kenden weet ik niet. Miles Davis had zo'n zelfde observatie over Hendrix. De namen kende hij niet, maar als het gehoord had, speelde hij het akkoord zo op gitaar.

    Dat de huidige generatie, die met EDM is opgegroeid, nauwelijks verder komt dan het vierakkoordenschema is niet zo gek. Ze weten letterlijk niet beter.

  3. #53
    Banned
    Geregistreerd
    20 juni 2015
    Locatie
    The universe
    Berichten
    12.608

    Standaard

    Ja (bijna) alles op gehoor doen. Mooi is dat als je dat kan. Dat is ook handig wanneer je studiomuzikant bent. Volgens Steve Lukather is het lang niet altijd zo dat je de partijen die je moet spelen netjes op papier krijgt. Soms laten ze het nummer een keertje horen, je krijgt niet eens een akkoordenschema en dan is het spelen maar.

  4. #54
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.454

    Standaard

    Ik heb het idee dat tegenwoordig wat meer met eigen gemaakte akkoorden gewerkt wordt. Ik bedoel, wacky akkoorden maar dan in een rock idioom. Vooral in het prog genre maar ook bij band als Radiohead en Foo Fighters.
    Zal altijd wel zo geweest zijn maar dat was obscuur, ik weet nog dat Duncan Brown een hitje had met rare akkoorden en dat moest ie bij elke interview uitleggen.
    Als je dat nou doet is er geen beginnen aan.

    Wat die Lukather betreft, uitzondering.
    Er zijn een paar studio gitaristen die gevraagd worden om hun specifieke touch. Ik denk dat 99.9% gewoon een uitgeschreven score voor hun neus krijgt en die reclame, film of jingle zo snel mogelijk op de band moeten pleuren.
    Lukather heeft afgezien daarvan meer scores voor zijn neus gekregen dan wij tetten bij mekaar.

    Bij wijze van want DAT betwijfel ik dan weer.
    Laatst gewijzigd door Pepe; 8 november 2017 om 16:21
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  5. #55

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pepe Bekijk bericht
    Ik heb het idee dat tegenwoordig wat meer met eigen gemaakte akkoorden gewerkt wordt. Ik bedoel, wacky akkoorden maar dan in een rock idioom. Vooral in het prog genre maar ook bij band als Radiohead en Foo Fighters.
    Nou, tegenwoordig... zijn ook alweer wat oudere bands inmiddels. En soms verzin je van die grepen die geweldig klinken, maar die je geen naam wil geven. Had ooit in Nashville tuning zoiets. Toen ik uitzocht wat het nu eigenlijk was bleek het een stapeling van kleine en grote secundes te zijn. Ga dat nog maar eens een naam geven
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pepe Bekijk bericht
    Lukather heeft afgezien daarvan meer scores voor zijn neus gekregen dan wij tetten bij mekaar.
    Kunst, bij mijn sex-appeal zou dat ook nog wel eens voor Spike kunnen gelden Billen bij elkaar, dat is misschien weer een ander verhaal

  6. #56

    Standaard

    In dat verband waren de columns van Tommy Tedesco in Guitar Player altijd wel interessant. Er kwam toch ook wat gebluf aan te pas, en een 'close enough for country' attitude...

  7. #57
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 september 2005
    Berichten
    13.966

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Harald Bekijk bericht
    Laat je je weer kennen

    Ik twijfelde geen seconde dat je wist hoe het zat. Maar je post was dermate slecht getyped, dat iemand die het antwoord niet al wist het nooit kan begrijpen. Daarmee mist je post zijn doel.
    Sorryvin snapte het al niet emfhac tik rnaotwed maar soms tot i wat te snel en mij vingers zin groot en mij telefoon the klein

    :S

  8. #58
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 september 2005
    Berichten
    13.966

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door guitarkid2 Bekijk bericht
    uuh omdat muziek theorie zowiezo subjectief is ???

    bedoel never een A plus 20% gezien in combi een c min 17 % en F# plus 23,7 % is akkooord A -12,1% ofzo

    en de aanspraken die theorie op emotie maakt............mineur is triest........oooohhhh ok
    Subjectief op die manier? Nee, niet bepaald. Op hooguit wat microtonaliteit en atonaliteit en verschillen in basisstemming (440Hz of varianten, getemperd of niet, interval ratio etc) willen alle oren van alle mensen pretty much hetzelfde horen

  9. #59
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 september 2005
    Berichten
    13.966

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door NLF Bekijk bericht
    Het probleem is een beetje dat ik vooral graag naar muzikanten luister die theoretisch doorgaans helemaal niet zo veel bagage hebben maar toch allerlei dingen hebben gemaakt (Beatles, Pete Townshend enzo). Voor mij is muziek en gitaar spelen toch vooral iets intuitiefs en creatiefs en niet iets wat je teveel moet beredeneren. Om een auto te kunnen besturen hoef je bijvoorbeeld ook niet precies te weten hoe een benzinemotor werkt.
    oké duidelijk dank

  10. #60

    Standaard

    Voor de opbouw van alle akkoorden kun je kijken op http://www.looknohands.com/chordhouse/
    Dan kun je ook zelf allerlei combinaties bedenken voor in het geval je meer vingers en een groter bereik hebt dan de gemiddelde gitarist.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top