Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 6 van 6
  1. #1

    Standaard Eerst tru-oil, dan fretslots zagen?

    Ik loop al een paar dagen in mijn hoofd met het idee om mijn hals inclusief toets in de tru-oil te zetten alvorens de fretslots te gaan zagen. op deze manier is het naar mijn idee eenvoudiger om de toets mooi te polijsten aangezien je niet tussen fretjes hoeft te pielen maar gewoon 1 groot vlak polijst.

    Is dit een vreemde gedachten gang?

    Tevens vroeg ik mij af of het überhaupt noodzakelijk is om een hals te behandelen. Ik vind een onbehandelde of matte hals vele malen prettiger spelen en het verweerde uiterlijk na een tijd spelen heeft ook wel weer zijn charmes. De vraag is alleen of vocht bijvoorbeeld een invloed gaat spelen?
    SPELUHHHHHHH!!!

  2. #2

    Standaard

    Ik zou eerst zagen, dan polijsten, dan fretten. Ik vond de fretsleuven bij het polijsten niet in de weg zitten. Een beetje matteren kan makkelijk als je de frets er al in hebt zitten. Wel gebaseerd op één ervaring

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.646

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Smeigel_12000 Bekijk bericht
    Ik loop al een paar dagen in mijn hoofd met het idee om mijn hals inclusief toets in de tru-oil te zetten alvorens de fretslots te gaan zagen. op deze manier is het naar mijn idee eenvoudiger om de toets mooi te polijsten aangezien je niet tussen fretjes hoeft te pielen maar gewoon 1 groot vlak polijst.

    Is dit een vreemde gedachten gang?

    Tevens vroeg ik mij af of het überhaupt noodzakelijk is om een hals te behandelen. Ik vind een onbehandelde of matte hals vele malen prettiger spelen en het verweerde uiterlijk na een tijd spelen heeft ook wel weer zijn charmes. De vraag is alleen of vocht bijvoorbeeld een invloed gaat spelen?
    vocht zoals luchtvochtigheid kan je hout laten werken maar ook zweet op je handen kan hout aantasten, als je dan veel vibrato gebruikt via je vingers kan het zijn dat je snaren op verzwakt hout werken als schraapstaal. je kan dan uitkomen op dit



    ik gebruik dan ook op al mijn 'rosewood' achtige toets Rustins Dansh oil, die plakt niet naderhand omdat er iets van was in zit die uithardt en je mooi oppoetsen kan

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.463

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door no 1 hops Bekijk bericht
    vocht zoals luchtvochtigheid kan je hout laten werken maar ook zweet op je handen kan hout aantasten, als je dan veel vibrato gebruikt via je vingers kan het zijn dat je snaren op verzwakt hout werken als schraapstaal. je kan dan uitkomen op dit

    Mijn eerste gevoel zou zijn: Te hard drukken en/of te lage frets?

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.646

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door D3nnis Bekijk bericht
    Mijn eerste gevoel zou zijn: Te hard drukken en/of te lage frets?
    dat speelt mee, zeker als de frets van die deukjes krijgen onder de snaren. heb dit nu bij 2 tweedehands gitaren gezien, een yamaha en een jarock.
    zeker als ik zie dat de toets droog is, dan krijgt deze zeker een laagje Danish

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.909

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door D3nnis Bekijk bericht
    Mijn eerste gevoel zou zijn: Te hard drukken en/of te lage frets?
    Mijn eerste gedachte bij zulke kuilen in de toets is: Ga je nagels eens knippen
    "Meten is weten, gissen is missen"

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top