Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 13

Discussie: Stemapparaat

  1. #1

    Standaard Stemapparaat

    Hi,
    Als ik mijn gitaar stem met een stemapparaat zie ik dat, als ik de snaar aansla, de naald (over het algemeen) eerst heel kort de juiste toon aangeeft, daarna omhoog gaat en daarna weer naar beneden.
    Weet iemand daar de verklaring voor en, belangrijker, is hier iets aan te doen?
    Heeft iemand eventueel tips voor stemapps?

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 oktober 2006
    Locatie
    Apeldoorn
    Berichten
    1.452
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Ik gebruik af en toe gStrings (Samsung).

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 juli 2002
    Locatie
    alkmaar
    Berichten
    7.468
    Blog Entries
    2

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door sparrow Bekijk bericht
    Hi,
    Als ik mijn gitaar stem met een stemapparaat zie ik dat, als ik de snaar aansla, de naald (over het algemeen) eerst heel kort de juiste toon aangeeft, daarna omhoog gaat en daarna weer naar beneden.
    Weet iemand daar de verklaring voor en, belangrijker, is hier iets aan te doen?
    Heeft iemand eventueel tips voor stemapps?
    niet echt iets aan te doen, ik stem voor het fijnstemmen meestal op de flagolet die wat stabieler stemt . het beste is in ieder geval om zo ver mogelijk van de brug aan te slaan
    life sucks and then you die

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 juni 2009
    Locatie
    rechtsboven
    Berichten
    13.557

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door fred dons Bekijk bericht
    niet echt iets aan te doen, ik stem voor het fijnstemmen meestal op de flagolet die wat stabieler stemt . het beste is in ieder geval om zo ver mogelijk van de brug aan te slaan
    Op de 12e fret toch? Buiken en knopen en zo...
    En niet met een plectrum maar met je duim.
    vrijheid blijheid - Vroeger was heel veel beter.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.424

    Standaard

    Het zwiebert als het te weinig of verwarrend signaal of te weinig stroom krijgt.
    Een verwarrend signaal kan bijvoorbeeld teveel informatie zijn, bijvoorbeeld aanlopen of teveel boventonen. Je moet dan even kijken waar voor hem de grondtoon het duidelijkst is.
    Een & ander wordt ook bepaald door de kwaliteit van je gitaar en apparaat zelf en het is ook leren leven met.
    De grootste boosdoener is vaak een combinatie van boventonen en gebrek aan sustain however.
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  6. #6

    Standaard

    Het scheelt inderdaad best wel als je flageoletten aanslaat. Fred, ik merk geen verschil tussen aanslaan bij de brug of bij de hals. Ik meen vroeger weleens gelezen te hebben dat je dicht bij de brug moest aanslaan, maar dat kan ik ook mis hebben, want dat is al een kwart eeuw geleden.
    En maak je geen zorgen Midwolda, ik heb niet eens een plectrum. Heeft Stevie Wonder ook niet.

  7. #7

    Standaard

    Een bump, maar goed.

    Afaik moet je een gitaar stemmen zoals je speelt. Dus: Net zo hard of zacht aan slaan als dat je het overgrotedeel van je partij zal doen, zittend stemmen als je zittend gaat spelen, staand stemmen als je staand gaat spelen (hoek van de gitaar tov je lichaam is vaak anders dan)
    En een goed stemapparaat kopen. Nu kan je aan een studio strobe stemmer beginnen, maar dat is een beetje overdreven als je niet van plan bent die partij te gebruiken voor een opname. Zelf heb ik een tc electronic polytune clip, je hebt ook clip tuners van d'addario en korg, en je hebt de korg pitchblack die erg populair is (en er erg tof uit ziet imo) om een voorbeeld te noemen.

    Apps gebruiken om te stemmen is verre van ideaal vind ik.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 juni 2002
    Locatie
    Hasselt County, NL
    Berichten
    48.529

    Standaard

    Ik heb ooit een truc geleerd waarbij het stemmen stabieler verloopt. Gebruik je halselement en draai de toneknop helemaal dicht. Zo heb je zo min mogelijk last van harmonischen en al die buiken en knopen en zo.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht
    Wat Kim zegt

  9. #9

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kim Wilson Bekijk bericht
    Ik heb ooit een truc geleerd waarbij het stemmen stabieler verloopt. Gebruik je halselement en draai de toneknop helemaal dicht. Zo heb je zo min mogelijk last van harmonischen en al die buiken en knopen en zo.
    Ik zie niet in hoe dit invloed heeft op de gespeelde noot, die fluctueert toch als je de gitaar voor of achterover kantelt?

    Aparte truc. ik heb een clip on tuner dus ik draai gewoon 't volume dicht

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 juni 2002
    Locatie
    Hasselt County, NL
    Berichten
    48.529

    Standaard

    Ja, ik weet het ook niet, maar het werkt wel. Blijkbaar hebben harmonischen er toch invloed op...
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht
    Wat Kim zegt

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top