Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 2 EersteEerste 12
Weergegeven resultaten: 11 t/m 13 van 13

Discussie: Stemapparaat

  1. #11

    Standaard

    Gewoon eenmalig investeren in een degelijk stemapparaat in plaats van aanklooien met een app of 5 euro clip-on rommel. Zal vast werken in een stille omgeving, bij de juiste aansalgtechniek, en de juiste stand van de maan, maar verder.

    Mijn stempedaaltje (ik speel electrisch) "doet het gewoon", geen gezeik. Zolang ik er een clean signaal in stuur mag dat van hals- of brugpickup zijn, met de toneknop open of dicht, coils gesplit, met de vingers op met een plectrum.

    Boss TU-3 ergens tweedehands op de kop tikken is een optie, een korg pitchblack is ook uitstekend, of een polytune. Of als je het wat serieuzer aan wil pakken een ST-300 of Strobostomp oid.

    Absoluut stemmen zou je op de A-snaar zelfs met een stemvork kunnen doen, en dan even op gehoor, met flagelotennen de rest. Is gelijk goede training voor je gehoor. Gaat het hier om een accoustische gitaar, dan misschien toch die clip-on, maar dan wel een beetje een goede, niet iets uit de grabbelton.

  2. #12

    Standaard

    Het is een beetje afhankelijk van het stemapparaat. Of beter, van het principe waarop het stemapparaat werkt.

    Zoals we weteen is de frequentie het aantal cycles per seconde. Als je dus een seconde lang meet weet je precies hoeveel cycles er voorbij zijn gekomen. Maar een seconde voor je stemaparaat z'n eerste sjoege geeft is lang. En als het ding ook pas na een seconde weer de eerste respons op het draaien van je stemknop laat zien wordt stemmen een heel lange en trage bezigheid.

    Andere optie is dus dat je gaat meten hoe lang een cycle duurt ben je met een 440Hz toon dus in 1/440ste seconde al klaar. Dat reageert een stuk vlotter. Vervolgens kun je een een aantal van dat soort metingen over elkaar leggen en je precisie en regelgedrag gaat omhoog. Maar het kan nog leuker. Een toon gaat per cycle 2 keer door 0. Aan het begin en halverwege. Je kunty dus stellen dat je na een halve cycle al kunty bepalen wat de frequentie van de toon is.

    Maar daar zit meteen de crux. In het bovenstaande ga je er dan van uit dat de ene signaalhelft even lang duurt als de andere. En met een, allebehalve sinusvormige, toon van een aangeslagen gitaarsnaar hoeft dat helemaal niet het geval te zijn. Dat betekent dus dat je echt een paar full-cycle metingen binnen moet hebben alvorens je zekerheid beginty te krijgen over de frequentie.

    Pak je flageoletten op de 12-e positie, dan is je toon al een stuk szuverder richting sinusvormig en trackt je tuner dus al beter. Door er vervolgens nog meer harmonischen af te filteren (toonknop dicht dus) wordt je toon non zuiverder alléén basistoon en de tracking van je stemapaparaat dus nog sneller correct.
    „…were you born that stupid? Or did you have to study?“

    — Robert A. Heinlein: Tunnel in the Sky

  3. #13
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 april 2013
    Locatie
    Cranendonck
    Berichten
    860

    Standaard

    Heeft iemand hier ervaring met een roadie Tuner. dan hoef je schijnbaar nergens rekening mee te houden en werkt ook als je ergens op locatie bent er veel omgeving geluid is, Ik zag dat er 2 uitvoeringen zijn.

    Als het werkt lijkt het me wel makkelijk.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top