Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 15
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.646

    Standaard invloed van soort bedrading in de gitaar

    Ik las laatst een stukje van Bill lawrence over gitaarkabel en de invloed op het geluid
    http://billlawrence.com/Pages/All_Ab...leandSound.htm

    hierin vermeld hij dat het signaal van de gitaar aan de buitenkant van de kabel stroomt en niet door de hele kern.
    however, a guitar's output is AC, which flows only very near to the survace off the wire, a small fraction of the cross section known ass the "skin depth"
    kan je daardoor stellen dat hoe dikker het montagedraad in de gitaar is, er door de grotere oppervlakte rondom meer doorgang is voor het signaal?

    daarbij lees ik nu hier
    https://gitec-forum.de/wp/wp-content...nnecting-wires.
    dat het soort isolatiemateriaal dat om de kabel zit ook grote invloed kan hebben
    These effects are dependent on humidity! in the humid
    basement the guitar sounds duller than in dry, heated rooms
    and this is due to a cable, not due to the wood!
    dan mag je je misschien afvragen of dat cloth wire wel zo goed is om te gebruiken?

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.909

    Standaard

    In theorie wel, maar skin effect speelt vooral een rol in de HF-techniek bij Megahertzen en hoger, gitaar gaat maar tot pakweg 5kHz, het heeft geen zin om hier dikke trossen in te gaan monteren tegen signaalverlies.
    "Meten is weten, gissen is missen"

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 september 2005
    Berichten
    13.967

    Standaard

    Wat wel heel, héél belangrijk is, is dat bij handgemaakte kabels ***ZONDER*** de TX2031-A modificatie eventuele zeeprestanten op de handen van de monteur behoorlijke hoge pH uitschieters kunnen hebben, dit vormt zogenaamde 'MF blobs' ofttewel mid frequency blobs, die de mids enorm uitversterken. Dit kleurt het signaal dusdanig dat het bij erg hot pickups zelfs kan gaan oversturen.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 augustus 2013
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    423

    Standaard

    Yep, ik geloof dat Monster Cable standaard de TX2031-A modificatie heeft en binnenkort ook uitkomt met speciale High Definition patchcables voor digitale effecten zoals Strymon.
    Die wil je zeker niet met normale patchcables aansluiten!

    En voor interne bedrading is een rating van minimaal Cat6 aan te raden bij humbuckers en single coils en Cat7 voor noiseless pickups.
    Die cloth wire was leuk in de 50's en 60's maar kan tegenwoordig echt niet meer. Als je ooit een toneprint van TC Electronics in je pedaal heb proberen te laden via cloth wire dan weet je waar ik het over heb!

  5. #5

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door no 1 hops Bekijk bericht
    kan je daardoor stellen dat hoe dikker het montagedraad in de gitaar is, er door de grotere oppervlakte rondom meer doorgang is voor het signaal?
    Zoals Plant al zegt is dit vooral belangrijk bij signalen met veel hogere frequentie dan die van een gitaar.
    Bij gitaarfrequenties is die 'skin depth', afhankelijk van de frequentie tussen de 1cm en 1mm. Da's al meer dan de diameter van een typische montage draad intern in je gitaar.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door no 1 hops Bekijk bericht
    dat het soort isolatiemateriaal dat om de kabel zit ook grote invloed kan hebben
    dan mag je je misschien afvragen of dat cloth wire wel zo goed is om te gebruiken?
    Het gaat over het isolatiemateriaal tussen de 'core condutor' en de 'shielding wire' in coaxiale kabels.
    De 'cloth' bij cloth wires is er om die 'shielding wire' te beschermen, en zit niet tussen core en shielding en heeft dus ook geen invloed op de capacitance.

    Het gaat dus over dat plastic gedeelte dat rondom de kern zit, binnenin je kabel en niet over eenderwelk (rubber, plastic, cloth) zichtbaar beschermend materiaal aan de buitenkant.

    In bijgevoegde foto gaat het over dat wit plastic gedeelte binnenin. Als dat materiaal onderhevig is aan luchtvochtigheid zal het de capacitance van de kabel sterk beinvloeden.
    Laatst gewijzigd door jan7; 30 oktober 2017 om 10:59

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.646

    Standaard

    duidelijke uitleg jan7.
    ik gebruik nu veelal 0,15qmm montagedraad in de gitaar (en zelfbouw pedaaltjes). zou een dikkere versie beter zijn of heeft dit niet veel invloed?

  7. #7

    Standaard

    Wat betreft dat 'skin effect' gaat het denk ik vooral over kost en precisie:

    Als je merkt dat in een bepaalde toepassing slechts 1% van het dure koper gebruikt wordt omdat je signaal voornamelijk aan de buitenkant van een geleider zit kan je beter een goedkoper materiaal met een dun laagje dure koper of zilver gebruiken.

    Als in een circuit de waardes (en combinaties) van weerstanden en condensators heel precies moeten zijn voor een goede werking dan speelt de bedrading ook mee omdat bijkomende weerstand en capaciteit een beduidend negatieve invloed kan hebben.

    Ik denk dat het bij een gitaar, effecten of versterker, binnen redelijke limieten, niet zoveel uitmaakt.
    Ik zou zeggen: kabel die makkelijk stript, goed soldeert, waarvan de isolatie niet bij de minste warmte een heel eind wegsmelt en die niet breekt na een paar keer buigen.

    Als je zelf wat bouwt, zul je ongeveer weten in welke delen van het circuit je met een hoog of laag ohmig (impedantie) signaal zit en waar veel of weinig stroom loopt en dus bijkomende weerstand, capaciteit en shielding van bedrading significante invloed kan hebben.

    De Epiphone Wildkat is een goed gekend voorbeeld waar de verkeerde keuze van interne bedrading een catastrofale invloed heeft op de sound. Maar met 3 meter interne bekabeling die dan ook nog erg hoge capaciteit per meter heeft, val je sowieso al buiten die 'redelijke limieten'.
    Laatst gewijzigd door jan7; 30 oktober 2017 om 12:10

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.909

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jan7 Bekijk bericht
    Als je merkt dat in een bepaalde toepassing slechts 1% van het dure koper gebruikt wordt omdat je signaal voornamelijk aan de buitenkant van een geleider zit kan je beter een goedkoper materiaal met een dun laagje dure koper of zilver gebruiken.
    Sterker nog, je kunt dan ook een holle geleider toepassen zoals ze in de HF-wereld met zgn. 'golfpijp' doen.
    "Meten is weten, gissen is missen"

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 september 2002
    Locatie
    Omgeving Arnhem
    Berichten
    10.325

    Standaard

    Ik mis de groene tape in deze discussie!


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
    te koop: Orange 2x12 cab (PPC212OB) met 2x Creambacks (G12M-65) speakers. PM mij voor meer info

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 oktober 2007
    Locatie
    Een LP loopt je van de strat.
    Berichten
    17.231
    Blog Entries
    4

    Standaard

    Nu niet meer!

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top