Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 10
  1. #1

    Standaard Revisie Condor type 335

    Ik heb een ongeveer 40 jaar oude Condor (Japanse copycat?) een tijdje geleden overgenomen voor € 40.
    Nu begint een van de potmeters te kraken. Zojuist heb ik even de 'ingewanden' eruit gehaald.
    Ik wil de 4 potmeters en de 2 condensators vervangen.

    1. Potmeters zijn 500K; moet ik lineair of logaritmisch kopen?
    2. Op de 2 condensators staat 2A473K; wat is de capaciteit daarvan.

    Zijn er ook nog betere oplossingen dan deze rechttoe rechtaan te vervangen?

    Ik kan geen foto's plaatsen hier. Als ik klik op 'insert image' kan ik alleen via een URL foto's plaatsen maar niet vanaf mijn laptop. Zie ik iets over het hoofd of doe ik iets verkeerd?

    Zegt iemand het merk Condor iets en kan hier iets meer over vertellen?

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.483

    Standaard

    Het komt neer op voorkeur maar traditioneel Log voor volume en Lin voor tone.
    Je kan de caps mee laten verhuizen maar die kosten je de kop niet. Hetzelfde verhaal, voorkeur.
    Hier een goed artikel over caps.

    Condor was een Japans merk uit de Tombo factory, geen high end (wat niet zoveel wil zeggen, Japanse budgets kan goed zijn) Kinor en Columbus waren andere merken die daar vandaan kwamen. (In Nederland kwam je soms zo'n zwarte geschroefde LP van Columbus tegen)

    Je images hebben een url nodig, moet je dus ergens hosten. Als je een FB of Pinterest hebt werkt het al maar voor tijdelijk zijn er genoeg free uploaders.
    Laatst gewijzigd door Pepe; 27 oktober 2017 om 15:14
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  3. #3

    Standaard

    In het betreffende artikel over condensatoren is spraken van de range 2200, 3300, 4700 en 6800 pF.
    Op die vanmij staat 2A473K wat zou betekenen 47000 pF grofweg een factor 10 hoger.
    Kan iemand zo'n groot verschil verklaren?

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.483

    Standaard

    Ik gok dat het een parts number is.
    Als je uitsluitsel wil moet je meten natuurijk.
    Ik zou niet zo moeilijk doen, gewoon wat experimenteren met verschillende waardes, leer je ook wat van.
    Of wat ik al zei, de oude overzetten.
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Zou potmeters zeker origineel laten. Schoonmaakactie moet volstaan om ze kraakvrij te krijgen. Condensatoren alleen vervangen als het nodig is en dat is te meten. Zonde om zomaar in zo'n apparaat te gaan vervangen, worden ze meestal niet beter van.
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 mei 2009
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.159

    Standaard

    Nee hoor, gewoon de waarde, 2A473K = 47 nF of 0,047 uF, gangbare waarde voor een tone condensator ...

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.914

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pieter1954 Bekijk bericht
    In het betreffende artikel over condensatoren is spraken van de range 2200, 3300, 4700 en 6800 pF.
    Als je goed leest is dat de persoonlijke voorkeur van de auteur.
    22 à 47nF (of 22.000 à 47.000pF of 0.022 à 0.047µF) - afhankelijk van de potmeterwaarden en voorkeur - zijn de standaardwaarden.

    Er zijn geen wetten, het staat je vrij om te experimenteren en er in te solderen wat je fijn vind klinken.
    Het is alleen bij zo'n ES-model elke keer zo'n gedoe om alles eruit en weer erin te krijgen.

    edit: Korte technische uitleg.
    De auteur beschrijft het volgende op basis van de standaardcondensatoren in gitaren:

    I’m sure you’ve experienced the last problem; when closing your tone control, all changes occur between 10 and 8, and from 8 all the way to 0 there is no audible change of your tone. Don’t worry, this can be solved.
    De toonregeling bestaat uit een regelbare weerstand (tone pot) en een condensator. Die twee factoren bepalen de frequentie vanaf waar hoog-af filtering plaatsvind. Ga je nu de condensator verkleinen, dan moet de weerstand verhogen (is tone pot verder terugdraaien) om vanaf dezelfde frequentie te filteren.

    I.p.v. dat tussen de standen 10 en 8 hoorbaar alles gebeurt en tussen 8 en 0 niks meer, kun je met een kleinere condensator het regelbereik waarbinnen hoorbaar veel gebeurt over veel meer standen verdelen.
    Laatst gewijzigd door Plant; 27 oktober 2017 om 19:26
    "Meten is weten, gissen is missen"

  8. #8

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cluseau Bekijk bericht
    Zou potmeters zeker origineel laten. Schoonmaakactie moet volstaan om ze kraakvrij te krijgen. Condensatoren alleen vervangen als het nodig is en dat is te meten. Zonde om zomaar in zo'n apparaat te gaan vervangen, worden ze meestal niet beter van.
    Wat Frans hierboven zegt. Vervangen is echt overkill.
    En dat ik vermoed dat die 40 jaar ietwat fors is en een jaar of 25 meer realistisch is ingeschat. 30 misschien.. maar geen 40.
    „…were you born that stupid? Or did you have to study?“

    — Robert A. Heinlein: Tunnel in the Sky

  9. #9

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dirk_Hendrik Bekijk bericht
    Wat Frans hierboven zegt. Vervangen is echt overkill.
    En dat ik vermoed dat die 40 jaar ietwat fors is en een jaar of 25 meer realistisch is ingeschat. 30 misschien.. maar geen 40.
    Bijna 40 dan. Het is deze: https://www.facebook.com/guitarcente...93558637332931

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 december 2008
    Locatie
    Paal 20
    Berichten
    6.393

    Standaard

    Mooi ding!

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top