Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 8 van 8 EersteEerste ... 678
Weergegeven resultaten: 71 t/m 80 van 80
  1. #71
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 juni 2009
    Locatie
    rechtsboven
    Berichten
    13.557

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door no 1 hops Bekijk bericht
    dat je dit nu noemt, volgens mij bij tros radar kwam een opmerking voorbij m.b.t. brandgevaar bij gebruik van dit soort stekkerblokken en gebruik van meerdere daarvan doorgelust.
    maar als je (huur) huis maar weinig stopcontacten heeft, zeg bij de tv, waar je al gauw met 3 a 4 stroomapparaten zit (tv, tv kastje, router, dvd speler , stereo installatie, verlichting) hoe kan je dit dan anders oplossen?
    Niet.
    Bij mij in de meterkast zit een geaarde dubbele wandcontactdoos. Die heb ik via een overspanningsbeveiliging doorgetrokken naar een geaarde driewegdoos in een slaapkamer boven waar nu al mijn muziekspullen staan. Als ik lekker bezig ga dan staan daar op aan: hifi amp, buizen amp, effecten, synth, laptop, tv-monitor, lamp, lamp, klok. De lampen zijn halogeen, de laptop zit in een docking station wat via USB nog een paar apparaten voedt. Valt allemaal wel mee volgens mij. Zolang de dikke kabel van beneden naar boven koel blijft, blijf ik dat ook.

    Jouw voorbeeld van TV dvd stereo trekt misschien nog wel meer? Alles is uit te rekenen natuurlijk.

    edit: en wat Cluseau zegt: koop kwaliteitsspullen, da's altijd goedkoper dan een afgefikt huis.
    Laatst gewijzigd door Midwolda; 26 oktober 2017 om 12:43
    vrijheid blijheid - Vroeger was heel veel beter.

  2. #72
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.646

    Standaard

    dank jullie wel voor de uitleg.
    kabel trekken zit er bij ons huurhuis niet in, woningbouw heeft niet graag dat je met dit soort zaken in hun huis aan de gang bent.
    ga zeker even naar andere stekkerdozen zoeken van betere kwaliteit

  3. #73
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.909

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door no 1 hops Bekijk bericht
    dat je dit nu noemt, volgens mij bij tros radar kwam een opmerking voorbij m.b.t. brandgevaar bij gebruik van dit soort stekkerblokken en gebruik van meerdere daarvan doorgelust.
    maar als je (huur) huis maar weinig stopcontacten heeft, zeg bij de tv, waar je al gauw met 3 a 4 stroomapparaten zit (tv, tv kastje, router, dvd speler , stereo installatie, verlichting) hoe kan je dit dan anders oplossen?
    Idd heel flauw van me om met zo'n goedkoop blokje als oplossing aan te komen. De randaarde zit dan wel overal aan elkaar maar natuurlijk kun je hier geen PA en backline op aansluiten zonder dat al snel een extra showelement z'n intrede doet.

    Die blokjes van een paar euro zijn over het algemeen niet veilig. De grootste kostenpost is koper en daar wordt op bezuinigd. Daarbij denken veel mensen onterecht dat die blokjes 16A zijn, maar als je heel goed leest staat er op dat ze 2300W zijn en er dus maximaal maar 10A door de adertjes mag. 6 apparaatjes van gemiddeld iets meer dan 1.5A en je bent er al.

    Doorlussen is dan al helemaal geen goed idee.

    edit: Mijn eerste (eind jaren 50) huurflatje had in de woonkamer maar 4 enkele stopcontacten verspreid over de ruimte, daar moest alles op. Ik had toen niet zulke energieslurpende apparaten staan maar de losse verlichting was ook niet zo zuinig als nu. Dat was een kwestie van verdelen.

    De computer stond toen niet in de woonkamer, maar in een slaapkamertje. De computer had toen ook niet zo'n grote rol als nu
    De stereo (losse apparaten) zat op een stekkerdoos op 1 wcd. De tv en nog wat klein spul op een andere. Voor een gitaarversterker moest ik ergens een kabel vanaf een wcd met randaarde leggen want randaarde was er alleen in de keuken. Ik had de vermogens dan wel gespreid, maar nu zou ik denk ik ook wel moeite hebben om alles verantwoord in dat flatje aan te sluiten. Toch wonen er nu ook mensen.
    Laatst gewijzigd door Plant; 26 oktober 2017 om 20:11
    "Meten is weten, gissen is missen"

  4. #74
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.463

    Standaard

    Maar té spastisch hoeven we er ook niet over te doen toch?
    Als je het hebt over een 100W buizenamp, wat is het opgenomen vermogen dan? 350W of zo?
    Durf ik makkelijk op zo'n ding aan te sluiten; sterker nog, niet zelden mag ik dat ook doen, als de PA niet van onze vaste geluidsman is.

  5. #75
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.909

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door D3nnis Bekijk bericht
    Maar té spastisch hoeven we er ook niet over te doen toch?
    Als je het hebt over een 100W buizenamp, wat is het opgenomen vermogen dan? 350W of zo?
    Durf ik makkelijk op zo'n ding aan te sluiten; sterker nog, niet zelden mag ik dat ook doen, als de PA niet van onze vaste geluidsman is.
    Het maximaal opgenomen vermogen staat achterop bij de netentree. En dat vermogen is in de praktijk niet continu.
    Maar met zo'n 6+ aansluitingen blok kan het geen kwaad om toch even alles op te tellen.
    Je kunt ook na een tijdje even aan het snoer voelen, is dat serieus warm dan is dat een indicatie dat het exemplaar niet zo geschikt is.
    "Meten is weten, gissen is missen"

  6. #76
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.463

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door macwilliams Bekijk bericht
    Leg me dan maar uit waarom er tussen twee verschillende aarde draden een spanning gemeten word in bepaalde situaties?
    Ik ben geen electrotechnicus, maar als je door kabelweerstand en capaciteit zo'n verschil in aarding hebt, in een Nederlandse vaste installatie zeg maar, dan vraag ik me wel af of die 230V tussen fase en 0 ook wel in de buurt van 230V komt, er vanuit gaande dat de kabellengte en diameter van de aardekabels niet anders zijn dan van de fase?

  7. #77
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door D3nnis Bekijk bericht
    Ik ben geen electrotechnicus, maar als je door kabelweerstand en capaciteit zo'n verschil in aarding hebt, in een Nederlandse vaste installatie zeg maar, dan vraag ik me wel af of die 230V tussen fase en 0 ook wel in de buurt van 230V komt, er vanuit gaande dat de kabellengte en diameter van de aardekabels niet anders zijn dan van de fase?

    Maak je niet ongerust, als de installatie in orde is zal alles goed werken en meet je die verschillen niet (of nauwelijks) Kleine afwijkingen zijn toelaatbaar en ongevaarlijk. De netspanning is meestal hetzelfde binnen een paar voltjes. Bij mij tussen de 228 en 235.

    Verder is spanning relatief. Het gaat om de inwendige weerstand in een geleider en belasting.

    Voorbeeld:
    Als ik een stuk draad van een paar meter in de lucht houd staat daar een flinke spanning op zonder dat deze ergens op is aangesloten. Dit kan varieren van een paar volt tot wel honderden volts. Maar op het moment dat je er een meter aanhangt is de spanning ineens een stuk minder. Ook ons lichaam staat dagelijks onder spanning. Dat je daar niets van merkt komt door de overgangsweerstanden om ons heen. Leuk om over na te denken? Ik vind het niet zo boeiend maar als zich een ongewoon fenomeen voordoet zoals spanningsverschil tussen aardleidingen wil ik weten waarom en dat is nog steeds niet duidelijk en zal het ook wel niet worden.
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  8. #78
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 juli 2003
    Locatie
    Spijkenisse
    Berichten
    1.347

    Standaard

    Stel je hebt een wcd waarop je een zangversterker zet,van daar uit.ga je met een liefst niet uitgerold dun kabelhaspel naar je gitaarversterker.In de aardleiding wordt door het magnetisch veld in de spanningvoerende draad,een spanning opgewekt in de aardleiding.Deze wordt uiteraard afgevoerd via de aardleiding.Er is echter door de weerstand van de aardleiding,sprake van een spanningsval.

  9. #79
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Ik heb zo'n 30 jaar geleden een podium kabel gemaakt. Bestaat uit een 3 x 2,5 mm2 snoer met een dikke rubber ommanteling, om de 2 meter een dubbele industriele geaarde stekkerdoos. Die stekkerdozen waren niet echt voor dit werk bestemd en ik heb er zelf een trekontlasting (tie-rap) voor moeten maken. Heeft diverse bands overleefd en is nooit gerepareerd. Kan het iedereen aanraden zo'n 230V snake over het podium waar iedereen in kan prikken.

  10. #80

    Standaard

    Heeft TS nog gepost?
    Laten we hopen dat de recentste schok niet zijn laatste is geweest.

    Vriendelijke groet, Gus
    In Tartiflette we trust…..

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top