Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 7 van 8 EersteEerste ... 5678 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 61 t/m 70 van 80
  1. #61
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.482

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door 7ender Bekijk bericht
    Ik denk dat ik nu het volgende begrijp :

    De hele zwik draait in feite op R, S, T met gemeenschappelijke nul ( logisch ).
    Elke gebruikslijn heeft een randaarde .
    Als we de randaarde-draden los-halen die horen bij L1 , L2 en L3 ,....
    Maar niet elke gebruikslijn heeft "een aarde". Er is geen aparte aarde voor L1, L2, L3; het is hetzelfde "afvoerputje".

    ik las ook iets van "achter de aardlek" wat impliceert datver ook een "voor de aardlek" is, maar de aardlekschakelaar meet stroomverschil tussen fase en 0, dat ding zit niet aan de aarde.


    Overigens ben ik blij om te zien dat ik precies hetzelfde stukje niet begrijp als wat cluseau niet begrijpt; voel ik me net wat minder dom door, elektrotechnisch gezien
    Laatst gewijzigd door D3nnis; 25 oktober 2017 om 18:48

  2. #62
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 oktober 2007
    Locatie
    Een LP loopt je van de strat.
    Berichten
    17.231
    Blog Entries
    4

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door 7ender Bekijk bericht
    Ik denk dat ik nu het volgende begrijp :

    De hele zwik draait in feite op R, S, T met gemeenschappelijke nul ( logisch ).
    Elke gebruikslijn heeft een randaarde .
    Als we de randaarde-draden los-halen die horen bij L1 , L2 en L3 ,....
    en als we voor gemak even de zgn ALS-sen op elke lijn even vergeten , en aannemen dat er lekspanning op die drie randaarde-draden staat ,....dan staan deze drie , nog niet aangesloten randaarde-draden op dat moment natuurlijk ook onderling 120 graden verschoven t.o.v. elkaar.
    Als je dan twee van drie randaarde draden op dat moment beet pakt , om ze bij elkaar te brengen .....
    ....tja , dan krijg je ook een beukert.

    bedoel je dit soms ?
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door D3nnis Bekijk bericht
    Maar niet elke gebruikslijn heeft "een aarde". Er is geen aparte aarde voor L1, L2, L3; het is hetzelfde "afvoerputje".

    ik las ook iets van "achter de aardlek" wat impliceert datver ook een "voor de aardlek" is, maar de aardlekschakelaar meet stroomverschil tussen fase en 0, dat ding zit niet aan de aarde.


    Overigens ben ik blij om te zien dat ik precies hetzelfde stukje niet begrijp als wat cluseau niet begrijpt; voel ik me net wat minder dom door, elektrotechnisch gezien
    Leg me dan maar uit waarom er tussen twee verschillende aarde draden een spanning gemeten word in bepaalde situaties?

  3. #63
    Senior Member
    Geregistreerd
    27 augustus 2006
    Locatie
    Hoofddorp
    Berichten
    1.022

    Standaard

    ja,....als die aarde-draden nog niet zijn aangesloten tot het gemeenschappelijke aardpunt grappenmaker.
    Dit is a-b-c voor me hoor, ik weet exact hoe het werkt en ik deel volkomen de visie van Frans ( cluseau )
    Die zweving op die niet aangesloten randaardelijn ontstaat door capacitieve waarde vanuit de voedingstransformators van de versterkers t.o.v. de versterker-chassis.

    Ik vroeg me alleen af hoe je d'r bij kwam , en ik probeer 't te verklaren ( om je te helpen )
    Iedereen snapt wel dat elke bijgevoegde aardlijn bij iedere fase dezelfde "aarde" is.
    Ik ging er alleen van uit ( door je verhaal ) dat je ze misschien los had gekoppeld en daarna weer bij elkaar had gevoegd. ( vanwege een schok-ervaring )


    Ik schei er wat mij betreft liever over uit , want ik vind het heels niet zo interessant eigenlijk.
    ( dit soort grove werk/materie heb ik gelukkig al lang geleden achter me kunnen laten )
    Laatst gewijzigd door 7ender; 25 oktober 2017 om 21:53
    MR. LEE in basgitaarforum.nl

  4. #64
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 oktober 2007
    Locatie
    Een LP loopt je van de strat.
    Berichten
    17.231
    Blog Entries
    4

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door 7ender Bekijk bericht
    ja,....als die aarde-draden nog niet zijn aangesloten tot het gemeenschappelijke aardpunt grappenmaker.
    Dit is a-b-c voor me hoor, ik weet exact hoe het werkt en ik deel volkomen de visie van Frans ( cluseau )
    Die zweving op die niet aangesloten randaardelijn ontstaat door capacitieve waarde vanuit de voedingstransformators van de versterkers t.o.v. de versterker-chassis.

    Ik vroeg me alleen af hoe je d'r bij kwam , en ik probeer 't te verklaren ( om je te helpen )


    Ik schei er wat mij betreft liever over uit , want ik vind het heels niet zo interessant eigenlijk.
    ( dit soort grove werk/materie heb ik gelukkig al lang geleden achter me kunnen laten )
    Nou funnypants, ik greep uit eigen ervaring en wat we geconstateerd en beredeneerd hebben maar geen enkel bewijs voor hebben toch hebben kunnen oplossen. Laten we het dan maar op een lucky shot houden en het erbij laten want als het toch niet interessant is heeft het geen enkele zin.

  5. #65
    Senior Member
    Geregistreerd
    27 augustus 2006
    Locatie
    Hoofddorp
    Berichten
    1.022

    Standaard

    ..........
    MR. LEE in basgitaarforum.nl

  6. #66
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.917

    Standaard

    Kortom: gewoon alles direct aansluiten op 1 zo'n blokje en dat op een geaarde wandcontactdoos en er kan qua aardpotentialen betreft niks meer mis



    Toch?
    Laatst gewijzigd door Plant; 26 oktober 2017 om 00:24 Reden: even accentueren
    "Meten is weten, gissen is missen"

  7. #67
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.653

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Plant Bekijk bericht
    Kortom: gewoon alles direct aansluiten op 1 zo'n blokje en dat op een geaarde wandcontactdoos en er kan qua aardpotentialen betreft niks meer mis



    Toch?
    dat je dit nu noemt, volgens mij bij tros radar kwam een opmerking voorbij m.b.t. brandgevaar bij gebruik van dit soort stekkerblokken en gebruik van meerdere daarvan doorgelust.
    maar als je (huur) huis maar weinig stopcontacten heeft, zeg bij de tv, waar je al gauw met 3 a 4 stroomapparaten zit (tv, tv kastje, router, dvd speler , stereo installatie, verlichting) hoe kan je dit dan anders oplossen?

  8. #68

    Standaard

    ik zou op het podium altijd kiezen voor de (goedkopere) stroomblokjes ZONDER aan/uit schakelaar.
    Als zo een ding achter je amp ligt tikt altijd net die baskoffer jouw knop uit. En voorop het podium gaan dronken bezoekers er mee spelen.

    Oh ja, en check of het blokje geschikt is voor belgische aardaansluiting. (middenpin)
    Kost net zo veel, maar maakt dat je hem ook net over de grens kan gebruiken!
    te koop: westone pantera en ibanez artfield AFD-40

  9. #69
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door no 1 hops Bekijk bericht
    dat je dit nu noemt, volgens mij bij tros radar kwam een opmerking voorbij m.b.t. brandgevaar bij gebruik van dit soort stekkerblokken en gebruik van meerdere daarvan doorgelust.
    maar als je (huur) huis maar weinig stopcontacten heeft, zeg bij de tv, waar je al gauw met 3 a 4 stroomapparaten zit (tv, tv kastje, router, dvd speler , stereo installatie, verlichting) hoe kan je dit dan anders oplossen?

    Ken het trosradar artikel niet maar kan het wel bevestigen. Deze dingen vind je voor een scheet en drie knikker in de blokker en ikea etc. Ze zijn geen ruk waard en zeer gevaarlijk.

    Waarom:
    De contactstrip is een heel dun strookje messing of ander marteriaal. Het verdient nog net niet de benaming "folie" maar daarmee is alles gezegd. Sluit een straalkacheltje of flinke buizenbak aan op zo'n brok ellende en je hebt grote kans dat hij gewoon uitfikt. Je verliest hier ook zeker power voor je amp en moet voor het getrainde oor zeker hoorbaar zijn, vergelijkbaar met een paar uitgebluste eindbuizen.

    Schaf liever een deugdelijke haspel aan en koop niet de eerste de beste prul omdat het zo lekker goedkoop is. Alle waar is naar zijn geld.
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  10. #70
    Moderator
    Geregistreerd
    5 december 2004
    Locatie
    Stedebroec
    Berichten
    35.707

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door no 1 hops Bekijk bericht
    dat je dit nu noemt, volgens mij bij tros radar kwam een opmerking voorbij m.b.t. brandgevaar bij gebruik van dit soort stekkerblokken en gebruik van meerdere daarvan doorgelust.
    maar als je (huur) huis maar weinig stopcontacten heeft, zeg bij de tv, waar je al gauw met 3 a 4 stroomapparaten zit (tv, tv kastje, router, dvd speler , stereo installatie, verlichting) hoe kan je dit dan anders oplossen?
    Hangt van de gebruikers af. Een TV is tegenwoordig zo'n 60 watt, de stereo gebruikt gemideld ook niet zo veel en een DVD speler gebruikt niet meer dan een ouderwets schemerlampje.

    Maar ga je er ook elektrische kachels op aansluiten van 1500 of meer watt, dan kun je vuurwerk verwachten.

    Edit: Clusje was me voor.
    youtube youtube 2 youtube 3 youtube 4 youtube 5

    Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top