Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 8 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 80
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 november 2006
    Locatie
    Leiden
    Berichten
    2.949

    Standaard Electrische schok van mijn microfoon.

    Bij mijn laatste twee gigs kreeg ik bij de soundcheck een schok van mijn microfoon. Na wat te wisselen met stroomstekkers was het beide keren verholpen.
    Het is iets met een slechte aarde.
    Omdat het tweemaal achter elkaar was op verschillende podia zou het wel eens aan mijn gear kunnen liggen. Ik heb wel wat aan mijn board verandert maar ik kan mij niet voorstellen dat daar de oorzaak ligt. Dus zou het mijn versterker kunnen zijn.
    Hoe kan ik wat zaken checken om de oorzaak te vinden?
    Te koop: Modtone Powerplant (+1 9V AC uitgang)

  2. #2
    Moderator
    Geregistreerd
    5 december 2004
    Locatie
    Stedebroec
    Berichten
    35.679

    Standaard

    Ik heb ooit het geluid gedaan bij de eerste plaat presentatie van Wolter Kroes. In het voorprogramma speelde een bandje van middelbare heren en toen die man met de gitaar in zijn handen mijn microfoon aanraakte kreeg hij een opsodemieter.

    Voltmeter gepakt en tussen zijn gitaar en de microfoon stond 227 volt, een lekspanning.

    Maar mijn installatie was geaard aangesloten, dus gingen we zijn gear inspecteren en verdomd, hij had een stuk of wat tafeldozen zonder aarde waar hij de hele meuk op had aangesloten. En maar zeiken dat mijn microfoon onder spanning stond.

    Ik had altijd een rol draad mee met twee krokodillenkemmetjes en met dat spul op zijn jackplug en mijn versterkerrack was het probleem over.
    youtube youtube 2 youtube 3 youtube 4 youtube 5

    Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 mei 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    1.734

    Standaard

    Het laatste wat je wil is als een kerstlampje oplichten op een podium. Dit zijn (soms) fatale fouten in je gear en inderdaad voornamelijk met je aarde. Ik zou het echt laten nakijken door iemand met verstand van zaken !!

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 november 2006
    Locatie
    Leiden
    Berichten
    2.949

    Standaard

    Ik heb aanstaande zaterdag al weer een gig.
    Waar kan ik zelf voor die tijd even naar kijken?
    Te koop: Modtone Powerplant (+1 9V AC uitgang)

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 oktober 2007
    Locatie
    Een LP loopt je van de strat.
    Berichten
    17.230
    Blog Entries
    4

    Standaard

    Of alle stekkerdozen die jij gebruikt geaard zijn, je microfoon aarden zoals Han dat heeft gedaan met een stuk snoer en klemmetjes. Controleer of het chassis van je amp verbonden is met de aarde. En neem een multimeter mee en kijk wat je meet tussen mic en instrument.


    Verzonden vanaf mijn iPad met zo'n aplicatie, je weet wel. Ennèh ùhùh PFLRT

    Te Koop:Seymour Duncans, SHPG1N pearly Gates bridge. Crème €50.SHPG1B pearly Gates bridge. Zwart & SHPG1N pearly Gates neck. Zwart setje voor €110. SH-11 custom custom. Wit €60. SHPR-1N prails neck. & SHPR-1B prails bridge. Zwart setje €110,- En nog een setje Black-outs. Zwart setje €100,- dimarzio Dp193-Norton. zebra €50. Dimarzio Dp193-Norton. Zwart €50.
    Gibson buckers uit een studio, setje bridge en neck. Nikkel/chroom. Setje €80.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.907

    Standaard

    Zangversterker òf gitaarversterker is niet geaard.
    Dan komt via een netfilter in de ongeaarde versterker (een deel van) de netspanning op het chassis staan.
    Als jij dan als gitarist contact maakt met de microfoon staat die spanning over jou.

    Prijs je gelukkig want je kunt het nu nog navertellen.
    "Meten is weten, gissen is missen"

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 november 2006
    Locatie
    Leiden
    Berichten
    2.949

    Standaard

    En dat het in het pedalboard zit is niet in de lijn der verwachting?

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Je mag er gevoegelijk van uitgaan dat het door je versterker komt, aangezien daar netspanning is. Gemakkelijkste manier om dit op te lossen is draadloos spelen.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.907

    Standaard

    Het kan ook zijn dat een versterker intern geen deugdelijke aardverbinding meer heeft:

    http://www.gitaarnet.nl/forum/showth...ederom-aarding!!!!!

    Het lijkt allemaal netjes aangesloten maar dat is het intern niet (meer).

    Verder is het uitkijken met stekkerblokjes. Sommige mensen schroeven nog weleens zelf een blok of verlengsnoer in elkaar en ik heb weleens meegemaakt dat er dan wel aansluitingen (stekker + contra) met randaarde-lip werden gebruikt met een tweelingsnoer (dus geen aardedraad) er tussen.

    Ook uitkijken waar het uiteindelijk allemaal in de muur gaat. Als niet alles op hetzelfde punt wordt aangesloten en er zit een ongeaarde wandcontactdoos in de muur bij heb je ook een probleem.
    "Meten is weten, gissen is missen"

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 november 2006
    Locatie
    Leiden
    Berichten
    2.949

    Standaard

    Maar de schok die ik kreeg voelde meer als een 12V lading dan een 230...
    Betreft mijn versterker... Gewoon met een multimeter de aardepin en het chassis doormeten?

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top