Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 4 van 8 EersteEerste ... 23456 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 31 t/m 40 van 80
  1. #31
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dirk_Hendrik Bekijk bericht
    ...... Als je eigen gitaar op een andere groep zit dan de backline kun je geaard zijn tot je een ons weegt maar toch klappen krijgen.


    Die mag je mij dan ff uitleggen want ik kan dat niet volgen. Ben geen elektrotechneut maar dacht dat het als volgt was:


    In de generator (of zo je wil het verdeelstation) zijn drie spoelen 120 graden uit fase in ster geschakelt. Het sterpunt ligt in de generator aan aarde en is dus kwa potentiaal gelijk aan de "nul". Aan de toppen van de spoelen hebben we drie fasen R, S en T. Deze voeren een spanning van 230V~. Deze drie fasen lopen door de woonwijk en worden gelijk verdeeld over het aantal woningen om zo een gelijkmatige belasting te verkrijgen. Zo kan het zijn dat een huis op fase R zit en een ander huis weer op fase S etc. Hoe dat precies zit is ff niet belangrijk. Tussen de fasen staat door de verschuiving van 120 graden een spanning van 400V~ en geen 460V~ mocht je dat verwachten.


    De aardleiding welke uit de centrale komt ligt dus net als de "nul" aan aarde. Dit geld voor alle fasen dus ik begrijp even niet hoe er een dodelijk verschil kan zijn tussen de onderlinge aarde draden.

    Wat wel zeker mogelijk is dat er kleine spanningsverschillen zijn in aaardpunten. Tenslotte is niet elk aardpunt op een punt aangesloten en zijn er ook overgangsweerstanden. Dan zijn er dacht ik ook nog gebouwen die een eigen aard elektrode in de grond hebben. Dus variaties zijn mogelijk maar zeker niet zo dat je er een klap van krijgt, in tegendeel.

    Correct me if I´m wrong pls.
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  2. #32
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door D3nnis Bekijk bericht
    Dubbel geisoleerd inderdaad; net als de elektrische boormachine bijvoorbeeld.

    Alhoewel mijn audio versterker wel geaard is.
    Dat dacht ik lang geleden ook. Mijn audio installatie was natuurlijk wel onderling verbonden maar verder geheel zwevend op een ongeaard stopcontact. Dat gold ook voor mijn PC. Nu is de antenne kabel echt wel geaard he dus de audio installatie ook. PC chassis voerde echter 115V~ door het netfilter in de voeding. Aarde kabeltje in de soundcard en uit ging de PC. Koste me een harddisk, mainboard en soundcard.

    Leuk he dat ongeaarde spul
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  3. #33

    Standaard

    Als je alles door een vakman laat oplossen word je er zelf nooit een.
    Op een gelectrocuteerde gitarist ( vakman) zit niemand te wachten.

  4. #34
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 juni 2009
    Locatie
    rechtsboven
    Berichten
    13.557

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cluseau Bekijk bericht
    Dat dacht ik lang geleden ook. Mijn audio installatie was natuurlijk wel onderling verbonden maar verder geheel zwevend op een ongeaard stopcontact. Dat gold ook voor mijn PC. Nu is de antenne kabel echt wel geaard he dus de audio installatie ook. PC chassis voerde echter 115V~ door het netfilter in de voeding. Aarde kabeltje in de soundcard en uit ging de PC. Koste me een harddisk, mainboard en soundcard.

    Leuk he dat ongeaarde spul
    Cool. Nu snap ik waarom er een brom is als ik de antenne in de dubbelgeïsoleerde versterker duw waar ook de geaarde pc op zit. Mag ik de aarde van de antennekabel losmaken?
    vrijheid blijheid - Vroeger was heel veel beter.

  5. #35
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Midwolda Bekijk bericht
    Cool. Nu snap ik waarom er een brom is als ik de antenne in de dubbelgeïsoleerde versterker duw waar ook de geaarde pc op zit. Mag ik de aarde van de antennekabel losmaken?
    Nee, zeker niet. Waarschijnlijk gaat de lekstroom dan via de kern van de kabel je tuner in welke in de kortst mogelijke tijd een melding zal geven in een vorm die door indianen veel gebruikt werd.
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  6. #36
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 juni 2009
    Locatie
    rechtsboven
    Berichten
    13.557

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cluseau Bekijk bericht
    Nee, zeker niet. Waarschijnlijk gaat de lekstroom dan via de kern van de kabel je tuner in welke in de kortst mogelijke tijd een melding zal geven in een vorm die door indianen veel gebruikt werd.
    Okee, dus brommen of roken... zelf doe ik allebei graag en soms zelfs tegelijk, maar misschien is het dan voor de tuner toch handiger om eerst die coax-kabel maar eens flink in te korten, kijken wat dat doet.
    vrijheid blijheid - Vroeger was heel veel beter.

  7. #37

    Standaard

    wireless spelen is het veiligste
    te koop: westone pantera en ibanez artfield AFD-40

  8. #38
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 oktober 2007
    Locatie
    Een LP loopt je van de strat.
    Berichten
    17.231
    Blog Entries
    4

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cluseau Bekijk bericht
    Die mag je mij dan ff uitleggen want ik kan dat niet volgen. Ben geen elektrotechneut maar dacht dat het als volgt was:


    In de generator (of zo je wil het verdeelstation) zijn drie spoelen 120 graden uit fase in ster geschakelt. Het sterpunt ligt in de generator aan aarde en is dus kwa potentiaal gelijk aan de "nul". Aan de toppen van de spoelen hebben we drie fasen R, S en T. Deze voeren een spanning van 230V~. Deze drie fasen lopen door de woonwijk en worden gelijk verdeeld over het aantal woningen om zo een gelijkmatige belasting te verkrijgen. Zo kan het zijn dat een huis op fase R zit en een ander huis weer op fase S etc. Hoe dat precies zit is ff niet belangrijk. Tussen de fasen staat door de verschuiving van 120 graden een spanning van 400V~ en geen 460V~ mocht je dat verwachten.


    De aardleiding welke uit de centrale komt ligt dus net als de "nul" aan aarde. Dit geld voor alle fasen dus ik begrijp even niet hoe er een dodelijk verschil kan zijn tussen de onderlinge aarde draden.

    Wat wel zeker mogelijk is dat er kleine spanningsverschillen zijn in aaardpunten. Tenslotte is niet elk aardpunt op een punt aangesloten en zijn er ook overgangsweerstanden. Dan zijn er dacht ik ook nog gebouwen die een eigen aard elektrode in de grond hebben. Dus variaties zijn mogelijk maar zeker niet zo dat je er een klap van krijgt, in tegendeel.

    Correct me if I´m wrong pls.
    Daar waar de kabel het huis binnenkomtdat, meestal de hoofdzekeringkast vlak onder de meter is waar nul en aarde aan elkaar zitten. Verderop in de installatie lopen ze gescheiden verder. de nul doet dienst als retourstroomgeleider, de aarde is alleen een veiligheidsvoorziening met de aardlekschakelaar die de installatie afschakeld bij een te hoge belasting, piek of kortsluiting.
    Omdat er in de nuldraad stroom loopt zal er over de draadweerstand een spanningsval ontstaan. Daardoor kan het voorkomen dat op bepaalde punten in de installatie spanningsverschil optreedt tussen nul en aarde.
    Er zijn netten ik dacht alleen niet in Nederland waar de netbeheerder geen aarde meelevert, en de nul ook niet wordt geaard in de meterkast, is de nul alleen geaard bij de voedende transformator. Daar heb je dus een grotere draadlengte tussen het geaarde nulpunt en de nul in je huis. En daardoor kan het spannigsverschil tussen nul en aarde nog groter zijn. Een paar volt is niet uitzonderlijk.
    Wanneer je dan een driefasennet hebt waarvan jouw pa/mic op de ene geaard is en je amp op de andere en beide ondervinden een lekstroom elk van een andere fase dan zijn beide dus 120gr van elkaar verschoven. En dan komt er zo dus meer volts door je snufferd dan dat je in eerste instantie afzonderlijk meet, ik meen me te herinneren dat dat v1+v2•0,86 is.
    Laatst gewijzigd door macwilliams; 20 oktober 2017 om 19:26

  9. #39

    Standaard

    Dank Mac. Je neemt me een hoop tikwerk uit handen. Daarnaast heb ik een HBO opleiding dus wat weet ik nou van de praktijk... Ik kan nauwelijks een schroevendraaier vasthouden...zogezegd. Fijn dus dat er anderen zijn die het voor me uitleggen :-D

    Rare lekspanningen van 110 of 220 volt als gevolg van belabberde aarding kunnen goed pijnlijk zijn. Een "paar volt" zoals Mac terecht schrijft is even dito pijnlijk. Zeker op een gevoelige (dunne huid, vochtig) als je lippen.
    „…were you born that stupid? Or did you have to study?“

    — Robert A. Heinlein: Tunnel in the Sky

  10. #40
    Senior Member
    Geregistreerd
    27 augustus 2006
    Locatie
    Hoofddorp
    Berichten
    1.022

    Standaard

    Een schok ervaren aan een microfoon komt door zgn "zweving".
    Een aarde-snoertje met krokodillen bekjes "kan" een brom (aardlus) opleveren omdat de gitaarversterkers zelf van van aarde af moeten t.o.v. de PA-installatie als deze geaard staat.
    Zweving kan bijv.ontstaan doordat in de gitaarversterker de vele wikkelingen in een voedings-transformator tussen fase en randaarde een zgn "capaciteit" ( condensator-waarde ) hebben.
    Bij een ongeaard staande versterker komt er dan spannings-verschil te staan tussen het gitaarversterker-chassis en het PA-chassis als deze dan niet goed geaard staat ,....of als je ingang daar met isolatie trafo'tje tot stand is gebracht.
    Aangezien je snaren met het chassis middels je ingangsbus staan aangesloten , staat je lichaam op dat moment dus op het potentiaal van je eigen versterker-chassis,....en krijg je een beuker als je met je lippen de microfoon aanraakt

    Pa-werk is een zeer serieuze bezigheid .

    ( niet voor niets hoort bijv. bij Fender-buizenversterkers de zgn "fase-schakelaar" ( maffe benaming ) afgekoppelt te worden door de condensator hierover er maar uit te knippen )
    Laatst gewijzigd door 7ender; 21 oktober 2017 om 12:34
    MR. LEE in basgitaarforum.nl

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top