Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 8 EersteEerste 1234 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 80
  1. #11
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.909

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jan Buurman Bekijk bericht
    Maar de schok die ik kreeg voelde meer als een 12V lading dan een 230...
    Als een versterker ongeaard is, staat er meestal via een ontstoorfilter in de vorm van een of meer condensator(en) spanning op het chassis. Dat is geen harde Ohmse verbinding, een condensator geleidt geen gelijkspanning maar wel wisselspanning zoals uit het net. Het kan zijn dat het filter bestaat uit meerdere condensatoren, één tussen fase en chassis en één tussen nul en chassis. Dan vormen ze voor wisselspanning een spanningsdeler en staat 'maar' de halve lichtnetspanning op het chassis.

    De spanning komt dus capacitief op op het chassis te staan en je lichaam heeft weerstand en geleidt naar aarde. Het kan dus best dat je een deel van de lichtnetspanning over je heen krijgt. Ook al is het niet alles, de weg die de stroom door jou naar aarde loopt kan mede bepalend zijn of jij het kunt navertellen.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jan Buurman Bekijk bericht
    Betreft mijn versterker... Gewoon met een multimeter de aardepin en het chassis doormeten?
    Als je Ohms verbindingen wilt checken (weerstand meten), doe het dan niet met lichtnet aangesloten anders kun je de meter weggooien.
    "Meten is weten, gissen is missen"

  2. #12
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 november 2006
    Locatie
    Leiden
    Berichten
    2.949

    Standaard

    Dat laatste was ik inderdaad niet van plan..
    Maar als het bovenstaand probleem is is het toch niet op te lossen met een wissel van stopcontact vaoor de versterker (of voor mijn board, dat weet ik even niet meer)?

  3. #13
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.646

    Standaard

    wat gebeurd er in het geval als je bijv. een multieffect met (niet geaarde) stekkervoeding tussen je gitaar en versterker hebt geplaatst?
    ontkoppelt deze dan de versterker van je gitaar qua aarding?
    ik merk zelf dat als ik de metalen behuizing van de tonelab aanraak de lichte brom verdwijnt, net zoals bij het aanraken van de snaren.

    kun je een versterker ook zo maken dat hij die aarding niet nodig heeft, evt later aanpassen?

  4. #14
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.909

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door no 1 hops Bekijk bericht
    wat gebeurd er in het geval als je bijv. een multieffect met (niet geaarde) stekkervoeding tussen je gitaar en versterker hebt geplaatst?
    Als het goed is, heeft deze dan via de signaalkabel op het chassis hetzelfde aardpotentiaal als de versterker.
    Je moet niet 2 apparaten die middels signaalkabel (afscherming) elektrisch verbonden zijn allebei gaan aarden, want dan krijg je een aardlus. Eentje aarden is voldoende.

    In het geval met een gitaarversterker en een zangversterker die onderling qua audio niet zijn verbonden moet je ze wel allebei aarden. Op hetzelfde punt.
    "Meten is weten, gissen is missen"

  5. #15
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 december 2012
    Locatie
    Thuis
    Berichten
    703

    Standaard

    Probeer eens een paar andere schoenen. Ik had er ook last van totdat ik andere schoenen met dito zolen had. Het zijn geen klappen, maar wel erg irritant.
    If it ain't got purple it ain't got music.

    Bands: purplejohn.wix.com/fabfive
    www.10AM.nl

  6. #16
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door purplejohn Bekijk bericht
    Probeer eens een paar andere schoenen. Ik had er ook last van totdat ik andere schoenen met dito zolen had. Het zijn geen klappen, maar wel erg irritant.
    Tja werkt misschien voor jouw maar is een beetje je kop in het zand steken. Als er iets niet deugd aan de aarding dan moet je dat oplossen en geen lapmiddeltjes gebruiken. De aarding is er niet voor niets. Loopt er toevallig iemand zonder jouw magic schoenen zou die dan wel een doodsklap mogen krijgen?

    De amp MOET geaard zijn en de pedaaltjes hebben een galvanische scheiding door hun voeding. Zij nemen via de signaal kabels het potentiaal aan van de geaarde amp en voeren dan automatisch geen spanningsgevaar.

    Als een microfoon naar de zanger bijt dan wil dat niet perse zeggen dat het probleem in de microfoon zit, zowel de gitaaramp als de microfoon amp (of mengtafel) kan een aardingsprobleem hebben. Dit is trouwens zeer eenvoudig uit te zoeken.
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  7. #17
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 november 2006
    Locatie
    Leiden
    Berichten
    2.949

    Standaard

    Omdat het twee verschillende optredens op rij zijn acht ik het het meest logisch dat het aan mijn kant zit. Mijn boerenkoolverstand zegt dat ik tussen de aarde pin op de versterker (waar je de power kabel in plugt) en het chassis moet meten. Als de meter niet naar 1 gaat maakt hij slecht aarde... klopt dat?

  8. #18
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jan Buurman Bekijk bericht
    Omdat het twee verschillende optredens op rij zijn acht ik het het meest logisch dat het aan mijn kant zit. Mijn boerenkoolverstand zegt dat ik tussen de aarde pin op de versterker (waar je de power kabel in plugt) en het chassis moet meten. Als de meter niet naar 1 gaat maakt hij slecht aarde... klopt dat?


    Jan, als je een multimeter hebt zet die dan in de stand weerstandmeting of Ohm. Ideaal moet de verbinding tussen het chassis en de randaardeclip op de stekker 0 Ohm zijn. De praktijk is natuurlijk altijd anders omdat alleen de meetsnoeren al een weerstand van enkele tienden ohms zullen hebben. Dan zit er natuurlijk wat oxidatie op het chassis wat ook voor overgangsweerstand naar de meetpen zal zorgen. Al je die verbinding meet zal het iets van 0.5 tot 1 Ohm mogen zijn. Alles daarboven is onwenselijk.

    Meet dus van chassis naar de stekker die je in het stopcontact steekt.
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  9. #19
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 november 2006
    Locatie
    Leiden
    Berichten
    2.949

    Standaard

    Dank Frans, ik ga checken...

  10. #20

    Standaard

    Als je er niet zeker van bent dat het 12 volt is zou ik zeker eens meten. Je zou niet de eerste zijn die geelectrocuteerd wordt.

    Waarschijnlijk is het een lekstroom.

    Laat er een vakman naar kijken en oplossen als je er niet genoeg van af weet.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top