Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 10
  1. #1

    Standaard Sofa #1 (Frank Zappa)

    https://www.youtube.com/watch?v=pGmAPP30HPE

    A beautifull little waltz, and Zappa stage classic. The arrangement is largely based on Zappa's 1988 arrangement (which can be heard on The Best Band You Never Heard). There is an older video of this arrangement with some 35K views as of now. The sound is poor though. I've wanted to do a new version soundwise for some time. However, due to the tuning it's not an arrangement I've kept playing after the older recording... so I had to re-learn it. As the arrangement is the condensed version of a twelve-piece band-performance, needless to say 'It's a hard one to play'

    As my Alhambra currently wasn't too happy with the lowered tuning (despite .013 strings) I've asked a friend to borrow one of her beautifull Taylor guitars for this recording. Thanks for letting me use this guitar The guitar is in a Cmaj7 tuning (CGCGBE) I hope you enjoy this one!

    Tab can be downloaded here as powertab: http://www.gitaarspel.nl/zappasofa.ptb I play a few things slightly different than the tab now.

    En aangezien ik te lui ben om het in het Nederlands te vertalen... Great Googley Moogley to the resque


    Een mooie kleine wals, en Zappa podium klassiek. De afspraak is grotendeels gebaseerd op Zappa's 1988-arrangement (die gehoord kan worden op The Best Band You Never Heard). Er is een oudere video van deze arrangement met zo'n 35K weergaven vanaf nu. Het geluid is echter slecht. Ik heb al een tijdje een nieuwe versie geluidsgewijs willen doen. Door de afstemming is het echter niet een afspraak die ik heb gehouden na de oudere opname ... dus ik moest het opnieuw leren. Omdat de afspraak de gecondenseerde versie van een twaalf-band-performance is, hoeft u niet te zeggen: 'Het is moeilijk om te spelen'. Omdat mijn Alhambra op dit moment niet te gelukkig was met de verlaagde tuning (ondanks .013 snaren), heb ik gevraagd een vriend om een ​​van haar mooie Taylor gitaren te lenen voor deze opname. Bedankt dat ik deze gitaar gebruikt De gitaar zit in een Cmaj7 tuning (CGCGBE) Ik hoop dat je deze leuk vindt! Tabblad kan hier als powertab worden gedownload: http://www.gitaarspel.nl/zappasofa.ptb Ik speel een paar dingen iets anders dan het tabblad nu.

  2. #2

    Standaard

    Meesterlijk, Harald! En dan in zo'n bijzondere stemming. Ik heb er van genoten.
    If you dig it, do it; if you dig it a lot, do it twice (Jim Croce)
    My lyrics and music

  3. #3

    Standaard

    Een van de weinige nummers van Zappa die ik kan volgen....
    En jouw versie is helemaal goed. Mooi die tempo wisselingen, in deze viersie heel 'functioneel'.
    (bij Zappa heb ik af en toe het idee dat hij het doet om mensen - mij in ieder geval - op het verkeerde been te zetten)
    Bijzondere stemming ook. En knap dat je daar dus ook mee uit de vingers kunt.
    Yamaha FG-230 (12-snarig), Eastman E10-OM, Martin D28, Yamaha G-100A, Squier Affinity Tele, Ibanez RGA42FM, Santa Cruz OM Koa

  4. #4

    Standaard

    Thanks! Sofa is een relatief eenvoudig nummer. Oorspronkelijk ook vocaal, met wat ondersteuning van een elektrische klarinet. De oerversie klonk als een maatschappelijk onaangepast Tiroler orkestje... Toen het daadwerkelijk op plaat opdook was het beestje opgepoetst en salonfähig gemaakt. Op dezelfde plaat een instrumentale versie, en een vocale. De eerste die ik hoorde was op Zappa in New York. Instrumentaal met een scheurende gitaar erdoorheen.

    Tempowisselingen, in weze blijft het de hele tijd een wals, maar ligt er stiekem ook nog een onderverdling in 2 of 4 overheen... Echte maatsoortwisselingen vallen wel mee. Het ostinato gedeelte zou je als polimetrisch kunnen beschouwen, maar ook alleen als je moeilijk wilt doen.

    De stemming was in dit geval specifiek op het nummer toegesneden. De open G had ik voor het ostinato deel nodig (en is ook logisch in toonsoort C). De lage C wilde ik erin hebben, en de harpgitaar had ik nog niet. Anders had ik het ws. op harpgitaar gedaan. Maar daardoor heb ik het nummer na de eerste opname eigenlijk ook niet meer gespeeld. Het is best een interessante stemming. Maar ik gebruik hem verder nooit.

  5. #5

    Standaard

    Het mag dan relatief eenvoudig zijn voor een Zappa nummer maar ik vind dit een razend knappe uitvoering. Cmaj7 stemming zie niet vaak. Ik gebruik soms een open maj7 stemming voor psychedelische slide partijen.
    Duesenberg Double Cat 12-string, Duesenberg Fullerton TV, Gibson LP Classic DC, Gibson ES 339, Fender Am Special Strat, Fender TL52 VNT Tele MIJ, Ibanez 540R, Danelectro Longhorn Baritone & Baby Sitar, Eastman AR910CE, Aristides 020. Te koop: Aristides 070, Fernandes Revolver + Sustainer, Gitane DG-560, Alhambra 3C CW E1, Taylor 522e 12-fret

  6. #6

    Standaard

    Voor de onwetenden onder ons:
    https://fervid.hearnow.com/
    '' I'm perusing the tracks, and I can confidently say that it's a great listen, . Solid production, spot-on, honest and unapologetic playing, powerful vocals and some big, layered harmonies.

  7. #7

    Standaard

    Wat een vooruitziend blik had de heer Zappa al hè?
    Hij kan het nu al een tijdje niet meer doen op een podium. Terwijl, zeker als ie on the road was en buiten bereik van Gail, deed ie het overal.
    En dan ook nog zo lekker zelfingenomen, met op bijna ieder woord een hoofdletter.....
    ‘Only in America’, om de held zelf maar aan te halen.

    @H. Himself (hoofdletter, precies)
    Ik heb je een tijd terug gevraagd of ik je een plezier kan doen met een Zappa cassette met Vai (wie is dat nou weer? O ja, de uitvinder van de monkey grip!). En op die vraag geen response???
    Vriendelijke groet, Gus
    In Tartiflette we trust…..

  8. #8

    Standaard

    @Mountainman, dank je

    @JVGM: met de oerversie, en eentje van de band uit '81/82 met Steve Vai. Nog een paar echte juweeltjes, zoals de uitvoering van de Yellow Snow Suite. Sowieso een heerlijke band, die uit '78, met een tijdje twee bassisten en een piepjonge Vinnie Colaiuta op drums en zeehondengeludien. Er staan twee concerten van die band met zwart wit beeld op youtube. Inmiddels is er toch nog één concert van op cd uitgebracht.

    @Gus: heb je dat gemaild? We gebruiken inmiddels één e-mailadres niet meer. Dat komt misschien nog bij mijn vrouw uit, maar misschien ook niet. Zappa cassette met Vai, weet je welke opnames het zijn? Tegenwoordig zijn vrijwel alle bootlegs op youtube te vinden. Als het het Halloween concert is dat in de tachtiger jaren door de VPRO of de Vara is uitgezonden op tv (Met ondertiteling van de nummers), dat is tegenwoordig op DVD (zonder ondertiteling) te krijgen. Dat was mijn eerste kennismaking met zijn muziek.

  9. #9

    Standaard

    Uitgezonden 17 juni 1983.
    "laatste van de Haloween concerten"

    Dus mogelijk heb je m
    Vriendelijke groet, Gus (het mini adres)
    In Tartiflette we trust…..

  10. #10

    Standaard

    Yep, dat adres komt niet meer bij mij uit.En als het uitgezonden is zal dat inderdaad de opname zijn die later verscheen als dvd "the torture never stops" Aanrader overigens, die dvd. Weet dat ik zwaar onder de indruk was toen ik dat zag indertijd. Vooral de instrumentale stukken.

    De volledige Sofa suite in de originele versie is uiteindelijk posthuum uitgebracht op Carnegie Hall.. Het duits is uiteraard slecht. Maar minder slecht dan in veel Amerikaanse films waar de acteurs ineens duits spreken. https://youtu.be/v2OolNAxJ_M?t=119 Dit is trouwens de band met Mark Volman, Howard Kaylan en Jim Pons van de Turtles. Blijkbaar wel voordat de Groupie routine was uitgewerkt, die uitliep in So Happy Together.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top