Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 15

Hybrid View

  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 oktober 2002
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    28.959

    vraagje Het effect van de kleur van wat LEDs op het geluid. WTF?!?!

    Ik weet niet of jullie hier van wisten, maar IK had in elk geval NOOOOOOIT kunnen vermoeden dat de kleur van de LED lampies op je pedaaltje zo'n dramatisch effect kon hebben op het geluid. Brian Wampler lijkt me, ook gezien de teneur van dit filmpje, niet het type mens dat ons hier bedot.
    Ik heb het met open bek van verbazing zitten bekijken, maar misschien zijn er hier kenners, of electronica-wizzards die me kunnen verzekeren dat het effect van de kleur in de praktijk helemaal niet zo groot is als het hier lijkt.

    Eén van mijn beste pedaaltjes (dat nu helaas kapot is) heeft een blauw LEDje. Hoe goed zou dat ding zijn geweest met een oránje LEDje?!?!

    Kijkt en laat u verrassen en spreekt u zich uit!!! KLIK HIER!
    Het stukkie over de LEDs begint ongeveer op 11:30. Dat eerste stuk is zeer interessant, maar minder verbazingwekkend (althans, dat vond ik).
    GOLDMEMBER GN FESTIVAL

    6 voor allen en allen voor 6!!!

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.605

    Standaard

    Filmpje niet bekeken, maar een led is een diode en die hebben naast kleur ook nog een effect op de spanning en stroom in het circuit. De aan - uit leds zitten daar bijna nooit.

    gepost met Tapatrut.
    147-c Guitars

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 november 2004
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    3.605

    Standaard

    Rooie gitaar klinkt ook beter dan een blauwe....
    Soul, funk & jazz: www.tracintracy.com

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 september 2005
    Berichten
    13.966

    Standaard

    Wat veel belangrijer is voor de sound, en wat ook vaak als hoax wordt afgeschilderd, is zeep (of niet!!!) de persoon die de elementen in een wax bad onderdompelt gebruikt heeft in zeg de afgelopen 2 uur. De chemicaliën lossen bijna altijd op in de was en forceren een bepaalde reliëfstructuur op t oppervlak. Waardoor in extreme gevallen feedback juist wordt gegenereerd ipv voorkomen. Ook worden vaak de midhoge frequenties FLINK geboost.

    Dit is ook één van de 5 zaken welke de TX2031-A mod simuleert.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.605

    Standaard

    Mocht je het leuk vinden Mario, Brian heeft een heel boekwerk online staan met hoe de meeste effecten werken, de werking van alle componenten etc....
    Erg leuk leesvoer zonder dat het extreem technisch wordt.

    gepost met Tapatrut.
    147-c Guitars

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.605

    Standaard

    Ohja, TX2031-A natuurlijk ook.

    gepost met Tapatrut.
    147-c Guitars

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 november 2004
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    3.605

    Standaard

    Ok, even gekeken en hij heeft een schakeling met de LED’s in het circuit. Ja dan kan ik me voorstellen dat verschillende componenten met andere waarden voor een andere sound zorgen. Geen idee wat zo’n LED doet dan trouwens... weerstand? Clipping?

    Overigens vind ik het verschil zeer subtiel.
    Soul, funk & jazz: www.tracintracy.com

  8. #8

    Standaard

    Heel simpel gesteld:
    -een diode bepaalt het plafond van je signaal
    -alles wat er boven komt (luider is) wordt afgekapt/afgetopt, wat clipping genoemd wordt
    -die clipping veroorzaakt harmonics wat wij als distortion ervaren

    De hoogte van het plafond wordt bepaald door de 'Forward voltage' van een diode.
    Deze waarde verschilt per diode en geeft je voornamelijk dus meer of minder headroom oftewel meer of minder clipping/distortion voor hetzelde ingangssignaal.

    Bij een Germanium diode ligt het ongeveer op 0,3 volt
    Bij een silicon diode ligt het ongeveer op 0,6 volt
    Bij een Light Emitting Diode (LED) hangt het af van de kleur. Rood ligt rond de 1,5 volt dacht ik en een blauwe rond 3 volt (voor de rest van de kleuren kan je die waarde opzoeken in de datasheet van je desbetreffende led.)

    Toevallig geeft een LEDiode, in tegenstelling tot een germanium of silicon diode ook zichtbaar licht.
    Als ze in een pedaal als clippers gebruikt worden, kan je ze zien branden/knipperen op het moment dat ze clippen/distortion creëren.
    Laatst gewijzigd door jan7; 11 oktober 2017 om 13:21

  9. #9

    Standaard

    Ik vind die blauwe het mooist klinken

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.909

    Standaard

    Warm wit.

    Maar het gaat idd om de clipping dioden en niet de fx / bypass diode (al zullen er corksniffers zijn die ook dát verschil beweren te horen).
    "Meten is weten, gissen is missen"

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top