Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 4 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 33

Discussie: Lak Les Paul?

  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    13 oktober 2001
    Locatie
    Kiependaarp
    Berichten
    1.416

    Standaard Lak Les Paul?

    Ik ben op vakantie geweest naar de US of A. En ik ben in Memphis en Nashville enzo geweest.
    En ik ben in Memphis bij Gibson geweest, in de fabriek waar Gibson de semiakoestische "Lucille" modellen enzo maakt.
    Ik heb daar ook een tour gedaan door de fabriek. Erg leuk om te zien en zo. En na deze tour kom je in een winkel terecht met enkel gitaren, gitaren en gitaren.. Walhalla



    Ik heb daar wel een uurtje zitten klooien op allerlei LP's De beste vond ik toch een R9 van 6500 dollar... (niet gekocht) maar 't begint nu toch wel te knagen.. GAS!!!! Na allerlei Pigro's, Richwoods, en Chibsons word 't toch misschien een keer tijd voor een echte. Maar die dingen zijn gespoten met nitro lees ik. Dunne lak dus klinkt mooi maar erg kwetsbaar? Mijn gitaren staan meestal in m'n woonkamer in rockstands


    De lak van een echte les paul smelt weg op 't rubber van die dingen? Of valt dat in de praktijk nog wel mee?
    Laatst gewijzigd door mrweird; 9 oktober 2017 om 22:54

  2. #2

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 juni 2013
    Locatie
    Zwolle
    Berichten
    650

    Standaard

    Er zijn voorbeelden waarbij dat gebeurt is. Echter is dat een heel erg langzaam proces. Zodra je de eerste sporen begint te zien is het wellicht tijd voor een andere oplossing om je gitaren op te bergen heb er zelf tot op heden nog geen enkele last van gehad. Wellicht maakt het ook nog verschil of je de gitaar ophangt of neer zet in een rek ivm gewicht verdeling. Denk dat een rek heel weinig schade aan kan richten. Dat deze lak zo dun is vind ik persoonlijk wel prettig. Het aged mooi en komt mijn inziens de klank ten goede. Tevens krijg je op de hals na verloop van tijd een fijn 'ingespeeld' gevoel. Laat de lak je er dus niet van weerhouden zo'n gitaar aan te schaffen

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 januari 2009
    Locatie
    Utrecht
    Berichten
    7.314

    Standaard

    Ik heb daar een König & Meijer Heli stand voor met een rubber zonder weekmakers, lijkt voor het oog op kurk. Deze zijn speciaal voor nitro gelakte gitaren.
    Toooooooooooooooone!!!

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 maart 2007
    Locatie
    Puss Creek (Brussels)
    Berichten
    11.637
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Hangt een beetje af van gitaar tot gitaar, en van standaard tot standaard. Gibson lak is een van de meer fragiele nitrocelluloselakken, die erg snel verkleurt en loslaat. Zelf heb ik geen nitro-safe standaard, maar ik heb dat opgelost door een oude handdoek rond de rubbers te draaien, want in katoen zitten geen weekmakers.
    Als we nou met z'n allen Brad niet citeren of zelfs op de negerlijst zouden zetten dan maakt dat dit forum al een stuk mooier. Het is een internettrol/drol die we niet moeten voeren. Dank voor uw aandacht!
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kim Wilson Bekijk bericht
    Het orakel heeft gesproken, dit topic kan dicht.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    13 oktober 2001
    Locatie
    Kiependaarp
    Berichten
    1.416

    Standaard

    Wat een gedoe die ouderwetsche lakken ... Ik zou zeggen Gibson doe op de historic reeksen de authentieke lak en op je huidige standaard modellen iets moderners (maar wel dun opbrengen.)

    Tx voor alle antwoorden.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 juli 2002
    Locatie
    alkmaar
    Berichten
    7.468
    Blog Entries
    2

    Standaard

    Gibson gebruikt al jaren wat moderners (wat de grootse klacht is van de vintage liefhebbers ) , dit is niet echt vergelijkbaar met vintage nitro en is ook veel sterker dan het oude spul. omdat het wel een echte lak is en geen poly reageert hij soms nog wel met bepaalde stands
    poly is uiteindelijk het sterkst maar veel klanten van Gibson hebben dat liever niet (ik denk dat dan weer is omdat met name in de jaren 80 en 90 de poly lakken gemiddeld een mm of 10 dik waren )
    life sucks and then you die

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 juli 2002
    Locatie
    alkmaar
    Berichten
    7.468
    Blog Entries
    2

    Standaard

    Gibson gebruikt al jaren wat moderners (wat de grootse klacht is van de vintage liefhebbers ) , dit is niet echt vergelijkbaar met vintage nitro en is ook veel sterker dan het oude spul. omdat het wel een echte lak is en geen poly reageert hij soms nog wel met bepaalde stands
    poly is uiteindelijk het sterkst maar veel klanten van Gibson hebben dat liever niet (ik denk dat dan weer is omdat met name in de jaren 80 en 90 de poly lakken gemiddeld een mm of 10 dik waren )
    life sucks and then you die

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    awrite 10 mmdikke lak. wel dikke besparing op hout dan 😄

  10. #10

    Standaard

    Ik snap het wel hoor dat andere lak wordt gebruikt. Ik heb onlangs ook een gitaar gespoten met nitro van Boston en pas na 6 weken was de lak hard genoeg om te polijsten.

    In het verleden heb ik eens een gitaarneck gespoten met 2K blanke lak en niet alleen was die lak sneller droog, ook zat er al voordat ik het ging polijsten een schitterende glans op. Iets wat ik bij Nitro niet had. Daarnaast is nitro lak een stuk zachter en minder krasvast.

    Eigenlijk is het gewoon een klote lak.

    PRS gebruikt ook op maar hele enkele modellen deze lak en de rest is iets anders.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top