Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 23
  1. #11
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 november 2004
    Locatie
    Den Haag/Amsterdam
    Berichten
    22.114
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door vulvasonic Bekijk bericht
    Maar.... hoe kom je aan zo'n certificaat? Waar vraag je die aan? En wie zijn er gemachtigd een dergelijk certificaat uit te schrijven? Is dit allemaal niet bijzonder fraudegevoelig? Emmers vol vragen.
    Zakelijk bezien: rvo.

    Consumenten: geen idee.

  2. #12

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door wietse Bekijk bericht
    goed lezen mr fingers zegt RIO pallisander, daarmee is gibson sinds 1966 gestopt, de andere palisander soorten zijn pas sinds begin dit jaar verboden.
    Ja, ik zat in de war. Ik gebruik normaal de term "Rio pallisander" niet. Ik zeg altijd Brazilian Rosewood.
    Ik dacht bij pallisander meteen aan Brazilian rosewood (Rio pallisander dus).
    Excuseer voor de domme opmerking.
    Dat terzijde : ik zit ook middenin een Cites aanvraag voor een gitaar met Brazilian rosewood fretboard of "Dalbergia Nigra" zoals die mannen dat zo mooi omschrijven . Is al bijna 2 maanden geleden aangevraagd (België dus) en toevallig gisteren hebben ze opnieuw contact opgenomen voor enkele idiote vragen te stellen die ik eigenlijk al beantwoord had bij mijn aanvraag.. bureaucratie..

  3. #13
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 november 2004
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    3.605

    Standaard

    Gasten,

    Google-en geeft me nog steeds geen definitieve bevestiging, dus misschien weten jullie dit: bij het kopen van een gitaar uit de VS van een particulier (in casu een Gibby uit '89 met palissander toets - gezien jaartal dus geen Brasilian Rosewood), loop je dan ook tegen de CITES-regels aan? Moet een ontheffing/importvergunning worden gevraagd?

    Wat ik lees op google heeft steeds betrekking op het exporteren.

    Graag jullie expertise!
    Soul, funk & jazz: www.tracintracy.com

  4. #14
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    Alle rosewood (dus ook indian, pau ferro, enz...) valt vanaf 2017 onder Cites regulations

    als ik gitaren naar us stuur, stuur ik een exportvergunning mee die ik eerst heb aangevraagd. de ontvanger moet niks bijzonder doen. Dus als je dat omdraait: verkoper verstuurt je de gitaar met een door hem aangevraagde exportvergunning (pre convention).

    edit: ik vraag een re-export vergunning aan als ik rosewood naar US stuur (want het is ooit naar hier geïmporteerd), maar of dat ook zo moet, weet ik niet zeker.
    Laatst gewijzigd door barno; 6 november 2017 om 13:19

  5. #15
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 november 2004
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    3.605

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    Alle rosewood (dus ook indian, pau ferro, enz...) valt vanaf 2017 onder Cites regulations

    als ik gitaren naar us stuur, stuur ik een exportvergunning mee die ik eerst heb aangevraagd. de ontvanger moet niks bijzonder doen. Dus als je dat omdraait: verkoper verstuurt je de gitaar met een door hem aangevraagde exportvergunning (pre convention).

    edit: ik vraag een re-export vergunning aan als ik rosewood naar US stuur (want het is ooit naar hier geïmporteerd), maar of dat ook zo moet, weet ik niet zeker.
    Ok, dus ik hoef in principe niks te doen. Wat gebeurt er als de verkoper in de US geen export (of re-export) vergunning aanvraagt? Daar heb ik natuurlijk geen controle over, hij kan 'm op de bus gooien zonder exportvergunning aan te vragen. Gaat de gitaar dan de shredder in en ben ik m'n geld kwijt?
    Soul, funk & jazz: www.tracintracy.com

  6. #16
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Little Jay Bekijk bericht
    Ok, dus ik hoef in principe niks te doen. Wat gebeurt er als de verkoper in de US geen export (of re-export) vergunning aanvraagt? Daar heb ik natuurlijk geen controle over, hij kan 'm op de bus gooien zonder exportvergunning aan te vragen. Gaat de gitaar dan de shredder in en ben ik m'n geld kwijt?
    Geen idee, er gaan straffe (indianen)verhalen daarover rond maar denk niet dat het zo'n vaart loopt. Kans is trouwens groot dat er geen controle wordt gedaan. Ik heb begin dit jaar eentje verstuurd zonder vergunning en die is evengoed aangekomen. Maar tegenwoordig geef ik toch liever 30 euro aan vergunning dan in spanning te moeten zitten wachten.

  7. #17
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.459

    Standaard

    Als de gitaar niet aankomt, wat geen probleem zal zijn om aan te tonen wanner de douane de gitaar confisqueert, dan laat je PP het geld terugboeken.
    Beetje verkoper houdt daar rekening mee maar als het een onervaren particulier betreft kan je het onderwerp opgooien voordat je de koop bevestigd.
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  8. #18
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 november 2004
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    3.605

    Standaard

    Ok thanks, ik ga met de verkoper overleggen.
    Soul, funk & jazz: www.tracintracy.com

  9. #19
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 november 2004
    Locatie
    Den Haag/Amsterdam
    Berichten
    22.114
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    Alle rosewood (dus ook indian, pau ferro, enz...) valt vanaf 2017 onder Cites regulations

    als ik gitaren naar us stuur, stuur ik een exportvergunning mee die ik eerst heb aangevraagd. de ontvanger moet niks bijzonder doen. Dus als je dat omdraait: verkoper verstuurt je de gitaar met een door hem aangevraagde exportvergunning (pre convention).

    edit: ik vraag een re-export vergunning aan als ik rosewood naar US stuur (want het is ooit naar hier geïmporteerd), maar of dat ook zo moet, weet ik niet zeker.
    Pau Ferro is geen dalbergia. Valt er dus niet onder.

    Over vernietigde gitaren: laat daar geen misverstand dat bestaan: de RVO heeft dit jaar al containers gitaren vernietigd omdat er hier geen importvergunning is aangevraagd.

  10. #20
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 maart 2007
    Locatie
    Antwerpen
    Berichten
    1.497

    Standaard

    Mag ik even een update vragen ? Ik weet voor gewoon rosewood zijn de regels versoepeld, voor brazilian rosewood niet.
    Ik ben nu geïnteresseerd in een guild x 175 uit 1960 uit de V.S. . Toets en brug zijn uit brazilian rosewood. Kan ik nu mits de nodige papieren toch tot aankoop overgaan of lukt import in Eu zowieso niet ? Ik meen ergens gelezen te hebben dat een gitaar met brazilian rosewood enkel kan ingevoerd worden in de Eu als het een "herinvoer" is, maw de gitaar moet dan ooit al in de Eu geweest zijn . Of is deze info fout/ook achterhaald ? Mvg, Denis

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top