Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 23
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 juni 2013
    Locatie
    Zwolle
    Berichten
    650

    Standaard Douane onderzoekt gitaar op illegaal hout

    https://www.facebook.com/douane/?hc_...Yml6HM&fref=nf

    Kwam ik toevallig net tegen op de facebook van de Douane. Dit gaat toch wel erg ver. Een oude Gibson onderzoeken op 'fout hout'. De gitaar is ouder dan de regelgeving. Wat zou er gebeuren wanneer blijkt dat een gitaar verkeerd hout bevat? Kan het dan zonder pardon in beslag genomen worden?

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 maart 2007
    Locatie
    Puss Creek (Brussels)
    Berichten
    11.637
    Blog Entries
    1

    Standaard

    In beslagname, boete voor de invoerder en vernietiging. En dat is al voorgevallen dat een vintage Martin (prewar 28 reeks) met brazilian rosewood zonder pardon de versnipperaar in ging wegens fout papiewerk.

    Ik zie een Gibson ES330 van de late jaren '60 (1966 of later), daar zit sowieso een palissander toets op, dewelke sinds 1 januari 2017 onderhevig is aan CITES-bepalingen. Sinds 1966 is Gibson gestopt met Rio palissander te gebruiken, dus dat zou geen probleem mogen geven (Rio valt bijna niet meer in- of uit te voeren). Maar er hoort wel een CITES-certificaat bij de gitaar te zijn waarop staat dat het een "pre-convention" instrument is.
    Laatst gewijzigd door Mr.Fingers; 9 oktober 2017 om 14:39
    Als we nou met z'n allen Brad niet citeren of zelfs op de negerlijst zouden zetten dan maakt dat dit forum al een stuk mooier. Het is een internettrol/drol die we niet moeten voeren. Dank voor uw aandacht!
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kim Wilson Bekijk bericht
    Het orakel heeft gesproken, dit topic kan dicht.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 november 2004
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    3.605

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht
    En dat is al voorgevallen dat een vintage Martin (prewar 28 reeks) met brazilian rosewood zonder pardon de versnipperaar in ging wegens fout papiewerk.
    yeah right... denk dat er ergens een douane ambtenaar ineens een nieuwe prewar Martin bleek te hebben!

    More serious: lijkt me wel sterk dat in zo'n geval een antiek instrument meteen vernietigd zou worden. Gaat het dan niet retour afzender met een boete of zo? Lijkt me logischer? En anders zou ik in huilen uitbarsten, pure cultuurvernietiging!
    Soul, funk & jazz: www.tracintracy.com

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 maart 2007
    Locatie
    Puss Creek (Brussels)
    Berichten
    11.637
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Zelf gehoord van een gitaarspelende douanier die ik ken. Het brak zijn hart, maar de gitaar werd onherroepelijk in een verzegelde container "weggebracht voor vernietiging" tezamen met namaakspullen uit China, illegaal ivoor (slagtanden maar ook kleine sigarenkistjes,...), ...
    Als we nou met z'n allen Brad niet citeren of zelfs op de negerlijst zouden zetten dan maakt dat dit forum al een stuk mooier. Het is een internettrol/drol die we niet moeten voeren. Dank voor uw aandacht!
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kim Wilson Bekijk bericht
    Het orakel heeft gesproken, dit topic kan dicht.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    Nieuwe Cites regels: heb er zelf last van want stuur regelmatig gitaren naar US. Maar ik stuur braaf een (pre)convention certificaat mee voor het rosewood van toets en brug. Beetje vervelend want kost 30 euro en moet ruim op voorhand aangevraagd worden (met de juiste info betreffende het hout en herkomst) maar soit. Als enigszins milieubewuste mensch kan ik er niks op tegen hebben, dat beschermen van tropische houtsoorten. Het dadelijk vernietigen lijkt me toch wat overdreven. Mocht er obvious misleidende bedoelingen achterzitten, kan ik me het nog voorstellen maar nu al, net na nieuwe regelgeving? weet wel, men wordt geacht de wet te kennen, maar toch...

  6. #6

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht

    Ik zie een Gibson ES330 van de late jaren '60 (1966 of later), daar zit sowieso een palissander toets op...
    Die logica ontgaat me!?! Je geeft iets later zelf al aan dat Gibson sinds 1966 gestopt is met palissander (bij de meeste modellen).
    Bedoelde je misschien "Geen" palissander toets..?

  7. #7

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door turboblues Bekijk bericht
    Die logica ontgaat me!?! Je geeft iets later zelf al aan dat Gibson sinds 1966 gestopt is met palissander (bij de meeste modellen).
    Bedoelde je misschien "Geen" palissander toets..?
    goed lezen mr fingers zegt RIO pallisander, daarmee is gibson sinds 1966 gestopt, de andere palisander soorten zijn pas sinds begin dit jaar verboden.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 oktober 2002
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    28.959

    Standaard

    Maar.... hoe kom je aan zo'n certificaat? Waar vraag je die aan? En wie zijn er gemachtigd een dergelijk certificaat uit te schrijven? Is dit allemaal niet bijzonder fraudegevoelig? Emmers vol vragen.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    Nieuwe Cites regels: heb er zelf last van want stuur regelmatig gitaren naar US. Maar ik stuur braaf een (pre)convention certificaat mee voor het rosewood van toets en brug. Beetje vervelend want kost 30 euro en moet ruim op voorhand aangevraagd worden (met de juiste info betreffende het hout en herkomst) maar soit. Als enigszins milieubewuste mensch kan ik er niks op tegen hebben, dat beschermen van tropische houtsoorten. Het dadelijk vernietigen lijkt me toch wat overdreven. Mocht er obvious misleidende bedoelingen achterzitten, kan ik me het nog voorstellen maar nu al, net na nieuwe regelgeving? weet wel, men wordt geacht de wet te kennen, maar toch...
    GOLDMEMBER GN FESTIVAL

    6 voor allen en allen voor 6!!!

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 juli 2002
    Locatie
    alkmaar
    Berichten
    7.468
    Blog Entries
    2

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door wietse Bekijk bericht
    goed lezen mr fingers zegt RIO pallisander, daarmee is gibson sinds 1966 gestopt, de andere palisander soorten zijn pas sinds begin dit jaar verboden.
    niet verboden maar strenger gereguleerd als in; als je door middel van een certificaat kan aantonen dat het gebruikte hout al voor dit jaar in je bezit was dan wel dat het hout op een sustainable manier geoogst is en de herkomst van het hout ok is dan mag het nog steeds gebruikt worden
    life sucks and then you die

  10. #10
    Banned
    Geregistreerd
    20 juni 2015
    Locatie
    The universe
    Berichten
    12.608

    Standaard

    Als ze die ellende nou gewoon bij de bron aanpakken in plaats van dat ze gitaristen gaan pesten bij de grens, dan bereik je werkelijk wat.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top