Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 4 EersteEerste 1234 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 37
  1. #11
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 juli 2007
    Locatie
    utrecht/oostvoorne
    Berichten
    5.523

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door vulvasonic Bekijk bericht
    Nou ja, het punt is ook een beetje dat die Russische Big Muffs mijns inziens voor de kat z'n kut gehypet worden. Om te beginnen moet je met een vergrootglas zoeken naar twee originele exemplaren die identiek klinken. Heel erg betrouwbaar waren ze ook al niet. En ze ruizen en brommen dat het een lieve lust is. Daarbij zijn er talloze pedalen met een vergelijkbare klank (de groene Russische zouden vooral bekend staan om hun behoud van het laag, waardoor ze ook voor een bas geschikt zijn), die veel beter gebouwd zijn, meestal een buffer hebben, geen brom, geen ruis, maar..... (en dat is dan wel weer kut) vaak wel aan de prijs. Maar goed, dat zijn de originele nu dus ook. Ik denk aan Way Huge, Wren and Cuff (die hebben er zelfs overdreven veel, want ze lijken allemaal op elkaar) en .... wel, mijn hersentjes laten me nu even in de steek.

    Ik vind de nieuwe EHX trouwens helemaal niet verkeerd. En met een beetje goede wil kun je ze inderdaad iets beter noemen dan het aanbod aan muffs van EHX zelf. Kwestie van smaak ook. Maar als dit de sound is die je zoekt, dan is €89,- inderdaad niet veel. Niet als je het gaat vergelijken met die boutique-achtige merkpedaaltjes.
    Volgens mij is de hele hype rondom de groene russische big muffs begonnen met de black keys.

    Moet bekennen dat als big muff liefhebber en verzamelaar het altijd begint te kriebelen als ik een originele big muff voorbij zie komen. 250 euro is wel echt idioot hoog. Ik heb zelf wel vies mazzel gehad dat ik voor een prikkie een originele V5 op-amp big muff kon overkopen.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door proguitar89 Bekijk bericht
    en ik weet niet of je vriendloos bent maar ik wil best wel een vv sturen.

  2. #12

    Standaard

    Hype, vraag en aanbod en gebruik door een bekende artiest.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door allochthomas Bekijk bericht
    Volgens mij is de hele hype rondom de groene russische big muffs begonnen met de black keys.
    Klopt, dat en het feit dat ze (Russische) transistors en diodes bevatten die niet meer in grote aantallen gekocht kunnen worden, waardoor het aanbod voor altijd beperkt zal zijn.
    Ik zie er hooguit een drietal per jaar voorbijkomen hier op tweedehands.be, waarbij de prijs varieert tussen 200 en 300 euro

    En da's los van de vraag in welke mate het type transistors en diodes in een big muff de sound bepaalt.
    Het is vooral de waarde van bepaalde weerstanden en condensators in het circuit die de variaties in sound van verschillende big muffs bepalen.

    Black Keys gebruikten V7's (of V8?) terwijl de Smashing Pumpkins V4 en V5 gebruikten (de opamp versie van de big muff) en daarom zijn die doorgaans ook zo duur. Maar ook daar speelt aanbod weer een grote rol want die opamp versies zijn niet zo lang geproduceerd geweest.
    Ik zie er zo'n viertal per jaar voorbijkomen op tweedehands.be waarbij de prijs varieert tussen 150 en 200 euro.

    Het gebruik door een bekende artiest alleen is niet genoeg. Neem bijvoorbeeld Jack White (White stripes en andere bands) die gebruikte een V9 en toch zie je die versie vrijwel wekelijks (bijna dagelijks) aangeboden worden tussen de 20 en 50 euro. Het aanbod aan V9's is enorm en wordt mogelijk nog steeds gemaakt.
    Laatst gewijzigd door jan7; 30 oktober 2017 om 11:22

  3. #13
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 oktober 2002
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    28.959

    Standaard

    Ik ben niet doof en ik hoor ook wel wanneer het ene bakkie net ietsjes beter klinkt dan de ander. Het verschil is echter marginaal en ik denk echt dat dat verschil vrijwel niet, of zelfs helemaal niet waar te nemen is in een bandsituatie. Maar goed, uiteindelijk is dat ook weer voer voor een andere discussie. Ik moet eerlijk bekennen dat ik nooit zo'n liefhebber geweest ben van fuzzjes, maar deze nieuwe Grote Foef kan me wel bekoren. De Wren and Cuff Box of War en de Tall Font Russian bekoren me nog meer en van de Eye See Pi krijg ik zelfs een stijve (zoek ze eens op), maar man, wat een geld voor een fuzz. Ach ja, de marktwerking.
    GOLDMEMBER GN FESTIVAL

    6 voor allen en allen voor 6!!!

  4. #14

    Standaard

    Koop een Ibanez 60's fuzz. Big muff on a budget.
    „…were you born that stupid? Or did you have to study?“

    — Robert A. Heinlein: Tunnel in the Sky

  5. #15
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.605

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dirk_Hendrik Bekijk bericht
    Koop een Ibanez 60's fuzz. Big muff on a budget.
    Da's zo'n zwarte soundtank ding? Geniaal.

    gepost met Tapatrut.
    147-c Guitars

  6. #16

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tabula Rasa Bekijk bericht
    Da's zo'n zwarte soundtank ding? Geniaal.

    gepost met Tapatrut.

    Jup En zo zijn er legio Big Muff clones on a budget.
    „…were you born that stupid? Or did you have to study?“

    — Robert A. Heinlein: Tunnel in the Sky

  7. #17
    „…were you born that stupid? Or did you have to study?“

    — Robert A. Heinlein: Tunnel in the Sky

  8. #18
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 maart 2004
    Locatie
    in de jungle
    Berichten
    2.953

    Standaard

    Goed artikel. Maar dat neemt niet niet weg dat er hele toffe boutique pedalen zijn. Of kleine bedrijfjes met vernieuwende pedalen die je nergens anders kan kopen.

    Aan de andere kant zie je op forums ook vaak het omgekeerde. Men prijst vaak hun el cheapo pedaal of gitaar helemaal de lucht in. Een Squier gitaar van 150 euro die dan zogenaamd beter is dan een usa Fender en dat soort dingen. Dat zie je bij pedalen ook veel.

    Ik beschouw die Big Muff ook niet als een boutique pedaal. Het is meer een overgeprijsde collector.
    Laatst gewijzigd door apekop; 1 november 2017 om 10:36

  9. #19
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 mei 2009
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.159

    Standaard

    Nou ja, in hoeverre kun je spreken van een 'artikel' als het feitelijk een opzetje is naar een heel arsenaal aan
    Ali-trappers, die de 'auteur' zelf on-line aan de man wil brengen ...

  10. #20
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.605

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dutch66 Bekijk bericht
    Nou ja, in hoeverre kun je spreken van een 'artikel' als het feitelijk een opzetje is naar een heel arsenaal aan
    Ali-trappers, die de 'auteur' zelf on-line aan de man wil brengen ...
    De vraag is alleen of de auteur helemaal objectief is, maar daar moet je doorheen kunnen lezen.

    Z'n mening is niet heilig. Het zet je wel aan het denken. Waar hebben we het over? Een handje weerstanden, wat condensatoren (waar je meestal, bij gelijke waarden het verschil niet tussen hoort, transistoren, opamps etc, alles in een lange keten met ieder z'n eigen marges en afwijkingen.

    gepost met Tapatrut.
    147-c Guitars

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top