Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 9 van 9
  1. #1

    Standaard Weer een nieuwe telg: Brooks EB-PL NOIR

    Er is weer een nieuwe bas geboren!
    De Brooks EB-PL Noir

    - One piece mahogany body
    - Three piece mahogany set neck. Glued in
    - Black high gloss transparent acrylic finish
    - Checkerboard binding
    - Ebony fretboard with circle inlays
    ​- Jumbo frets
    - 34" scale
    - Handcut buffalo horn nut
    - Single ply matte black pickguard
    ​- Black 3D bridge
    - Spokewheel double action trussrod
    - Single coil pickup Seymour Duncan SCPB-3
    - Black Schaller lightweight tuners
    - CTS pots
    - Sprague capacitor












    Voor meer foto's, van onder andere het bouwproces check:
    http://www.enkoo.nl/brooks-eb-pl-noir.html

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.909

    Standaard

    Wederom vakwerk!

    Maar die slagplaat doet zeer aan m'n ogen. Is dit in opdracht zo ontworpen? Naar mijn smaak te groot / lomp en volgt niet de contour. Maak er dan iets kleiners en eigens van, maar niet zo'n grote ontsierende plak die een groot deel van de top bedekt en qua vorm niet aansluit. Of laat het beter helemaal weg.
    De binding moest ik even op me laten inwerken maar heeft dan toch wel iets.

    Misschien doen de foto's afbreuk en is het in het echt mooier.
    Nogmaals, je maakt mooie bassen en over smaak valt niet te twisten
    "Meten is weten, gissen is missen"

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Vette bas, maar inderdaad die slagplaat kan beter. Ik vind de pickup dan weer zeer fraai...!! Zelf gemaakt?

  4. #4

    Standaard

    Dank heren.
    De slagplaat is geheel en al mijn eigen keuze. En precies zoals ik bedoeld heb.
    Vermoedelijk herkennen jullie het eerbetoon aan de Gibson EB-0 niet die in deze bas verwerkt zit?
    De Brooks EB-PL Noir is een mix tussen deze klassieker uit de jaren vijftig en die andere klassieker, de 7ender (oer)precision.

    Gibson EB-0
    shortscale mahonie met ingelijmde hals


    7ender P
    longscale met single coil


    Zoals je ziet volgt de slagplaat van de EB-0 ook niet precies de outline van de body. Ik vind het heel elegant dat die er juist langzaam bij wegloopt.

    De materiaalkeuze (mat) is ingegeven door de derde inspiratiebron; de Rickenbacker Noir series. Die zijn helemaal zwart met mooie contrasten tussen glanzend zwart en mat zwart. Plus de checkerboard binding en ring inlays.

    Maar smaken verschillen. Jullie vinden het niet mooi. Dat mag uiteraard ;-)

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.909

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Basvarken Bekijk bericht
    Dank heren.
    De slagplaat is geheel en al mijn eigen keuze. En precies zoals ik bedoeld heb.
    Vermoedelijk herkennen jullie het eerbetoon aan de Gibson EB-0 niet die in deze bas verwerkt zit?
    De Brooks EB-PL Noir is een mix tussen deze klassieker uit de jaren vijftig en die andere klassieker, de 7ender (oer)precision.

    Gibson EB-0
    shortscale mahonie met ingelijmde hals


    ...
    O ja, dat over de Gibson EB-0 schreef je vorige keer bij de Brooks EB RBL al.
    Die had je zonder slagplaat gemaakt (omschreven als de 'Hamer' look) en die vind ik persoonlijk wat dat betreft een stuk fraaier.
    "Meten is weten, gissen is missen"

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 april 2013
    Locatie
    Cranendonck
    Berichten
    860

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Basvarken Bekijk bericht
    Dank heren.
    De slagplaat is geheel en al mijn eigen keuze. En precies zoals ik bedoeld heb.
    Vermoedelijk herkennen jullie het eerbetoon aan de Gibson EB-0 niet die in deze bas verwerkt zit?
    De Brooks EB-PL Noir is een mix tussen deze klassieker uit de jaren vijftig en die andere klassieker, de 7ender (oer)precision.

    Gibson EB-0
    shortscale mahonie met ingelijmde hals


    7ender P
    longscale met single coil


    Zoals je ziet volgt de slagplaat van de EB-0 ook niet precies de outline van de body. Ik vind het heel elegant dat die er juist langzaam bij wegloopt.

    De materiaalkeuze (mat) is ingegeven door de derde inspiratiebron; de Rickenbacker Noir series. Die zijn helemaal zwart met mooie contrasten tussen glanzend zwart en mat zwart. Plus de checkerboard binding en ring inlays.

    Maar smaken verschillen. Jullie vinden het niet mooi. Dat mag uiteraard ;-)
    Dat bij een ander de slagplaat niet evenwijdig aan de radius loopt is toch geen excuus om het daarom niet beter te doen. Het doet gewoon afbreuk aan je vakmanschap.

    Op die slagplaat na mooi stukje vakwerk.

  7. #7

    Standaard

    Ik snap wat je zegt. Maar nogmaals, het is een bewuste keuze. Omdat ik het mooi vind.
    De derde inspiratiebron is de Rickenbacker Noir series.
    Checkerboard binding, mat en glanzend, en -verrek!- ook een slagplaat die de outline niet volgt




    Maar dankjewel voor de feedback.
    Het feit dat er zo op gereageerd wordt, vind ik te gek.
    De volgende keer als ik een Noir bouw moet ik het mat en glanzend verhaal misschien toch maar gewoon omdraaien (zoals ik eigenlijk van plan was) en misschien de slagplaat outline ietsje extremer weg laten lopen waardoor het duidelijker is dat het zo bedoeld is

  8. #8

    Standaard

    Ik krijg veel positieve reacties op de Brooks EB-PL Noir.
    Onder andere van deze twee topbassisten:

    "Black is beautiful, but it sounds great too! 100% balanced sound in every position. With a nice growl to it, that makes it cut through. This bass is a love baby from Rickenbacker and Fender, trapped in a vintage Gibson body. A piece of art."
    Ivo Severijns (Waylon, ex- Herman Brood & his Wild Romance, ex -Kane)

    "I absolutely love it when old school meets new school! This bass has the looks and feel of a classic Gibson with the sound of a Telecaster bass on acid. It's simple yet very diverse. From a warm vintage sound to a killer modern rock growl... This monster has it all!"
    Rob van der Loo (Epica, MaYaN, ex-Delain)

  9. #9

    Standaard

    Gloof r geen barst van dat ik de enige ben die die complimenten leuk en verdiend vind.

    Hoe dan ook: Ik ben een beetje voorzichtig met alcohol. Maar vanavond
    - op jou
    - je vakmanschap
    - je E.B. Lenior

    Smilies zijn voor middelbare school meissies hè?
    Cheers to you!
    Vriendelijke groet, Gus
    In Tartiflette we trust…..

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top