Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 8 van 8
  1. #1
    Junior Member
    Geregistreerd
    23 juli 2017
    Locatie
    Konongo, Ghana
    Berichten
    21

    Standaard Gitaarversterkertje met E80F en E81L

    Dag allen,

    Ik had nog een klein chassis met de naamplaatjes "E80F" en "E81L" bij de twee openingen voor buizen dus heb ik er maar een gitaarversterkertje mee gebouwd. Geeft met veel persen 2 Watt. Nauwelijks ruis en geen enkele brom. De toonregeling was een gokje en werkt niet erg spectaculair (van de 22uF naar de 0,15uF vermindert het laag iets) maar dat laat ik maar zo. Moeten nog wel knoppen op. Toch vooral een grapje, dit ding, vooral door die "Special Quality" buizen.

    Groet,
    Robert






  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.914

    Standaard

    Wat was het eigenlijke doel van deze toonregeling? Dit is een gainregelaar met naar een draairichting minder gain in het laag (dus idd relatief laag-afval).

    Je hebt zoals ik het vertaal nu de laagste gain in de middenstand. Draai je vanuit het midden richting 22µF dan neemt de gain frequentie-onafhankelijk subtiel toe en draai je vanuit het midden richting 0.15µF dan neemt de gain vanaf een paar honderd Hertz subtiel toe.
    "Meten is weten, gissen is missen"

  3. #3
    Junior Member
    Geregistreerd
    23 juli 2017
    Locatie
    Konongo, Ghana
    Berichten
    21

    Standaard

    Dag Plant,

    Het was ook de bedoeling om het laag te laten afvallen bij 'wegdraaien' van de 22uF (het hoog laten afvallen kan wel met de gitaar zelf). Het werkt ook wel maar ik had er iets meer van verwacht.

    Vanwege het chassis en beschikbare onderdelen (ik heb al veel te veel elektronicaspul gekocht/verzameld...) wilde ik geen toonregeling in het hoogohmige deel (dus tussen de E80F en de E81L), vandaar de toonregeling in de kathodeleiding van de E80F.

    Groet,
    Robert
    Laatst gewijzigd door Robert G.; 1 oktober 2017 om 07:11

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 oktober 2008
    Locatie
    Heemskerk
    Berichten
    4.849

    Standaard

    Ik denk ook dat je gezien de verliezen in een tone stack gelijk weer een extra trap had toe moeten voegen. Dus keuze wel grappig. Maar het klopt wel dat de verschillen vrij subtiel zullen zijn (voornamelijk in de bas).
    Wel leuk projectje... En zo zie je maar... Een paar oude buizen, paar trafo's en je hebt een buizenbak
    Nico


  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Vraag me wel af of die E80F nou wel zou geschikt is voor het audiospectrum. Deze buis was speciaal ontworpen voor de middenfrequent van een 50er jaren TV ontvanger.
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  6. #6
    Junior Member
    Geregistreerd
    23 juli 2017
    Locatie
    Konongo, Ghana
    Berichten
    21

    Standaard

    Dag Cluseau,

    De E80F is niet de "Special Quality" versie van de EF80 (die inderdaad vooral voor MF in TV's bestemd was). Ook de E81L is niet de SQ versie van de EL81 (die heeft immers een top anodeaansluiting). Meestal gaat de regel wel op, maar met enkele buistypen dus niet (beetje een zooitje van gemaakt met die typeringen...).

    De E80F is wel degelijk bestemd voor audio. De E81L was een soort werkpaard voor de PTT, want geschikt voor zowel HF versterking als LF eindversterking (nou ja, 2 Watt met veel persen maar voor telefonie voldoende).

    Groet,
    Robert

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Juist ja, je hebt idd gelijk. Ging er met me stomme kop gewoon van uit dat dit de HQ versie was zoals bij veel buiscoderingen het geval was. Nu ff opgezocht en blijkt het een verbeterde EF86 versie te zijn. Ze zijn zeker niet consequent geweest met die coderingen.
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 oktober 2008
    Locatie
    Heemskerk
    Berichten
    4.849

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cluseau Bekijk bericht
    Juist ja, je hebt idd gelijk. Ging er met me stomme kop gewoon van uit dat dit de HQ versie was zoals bij veel buiscoderingen het geval was. Nu ff opgezocht en blijkt het een verbeterde EF86 versie te zijn. Ze zijn zeker niet consequent geweest met die coderingen.
    Beetje soort politici
    Nico


 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top