Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 2 EersteEerste 12
Weergegeven resultaten: 11 t/m 18 van 18
  1. #11
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.463

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door sparrow Bekijk bericht
    Alleen ... als je de gitaar gestemd met afgekoelde snaren een tijdje (een week ofzo) dan staat 'ie ook hoger gestemd.
    Ik ben geneigd te denken dat het met die snaarspanning boven de topkam te maken heeft.
    Stel: je stemt een snaar (zoals gebruikelijk) omhoog. De spanning boven de kam is dan groter dan de spanning tussen de kam en de brug (je trekt met het asje). Als de gitaar dan in rust is, is het mogelijk dat de snaar die spanning gaat compenseren, dus de spanning verdelen tussen die twee delen.
    Als de spanning, of eigenlijk (trek)kracht van de snaar groter is tussen het mechaniek en de topkam, dan tussen topkam en brug, dan betekent dat dat de topkam (+ geometrie) een zodanige "wrijving" introduceert dat stemmen sowieso lastig is volgens mij.
    Ik zou niet weten waarom de gitaar in rust dan wél deze wrijving zou kunnen overwinnen.

    Bovendien zou het verschijnsel van omhoog stemmen dan niet voor kunnen komen bij double locking gitaren, en dat doet het wel.

    Ik zet mijn €5,- daarom op het uitzetten en krimpen van het metaal van de snaar agv temperatuur.

  2. #12

    Standaard

    D3ennis,
    Tenzij je van die rolletjes in je topkam hebt zitten, is de spanning tussen het asje en de topkam (theoretisch) groter.
    Maar als jij zegt dat het met een double locked gitaar ook voorkomt en dat is niet te wijten aan het temperatuurverschil, dan denk ik dat ik mijn theorie los moet laten. Dat kan eigenlijk alleen maar een temperatuurverschil zijn tenzij het metaal van de snaren vanzelf krimpt!
    Persoonlijk denk ik van niet.
    Grtz,
    Eric

  3. #13
    Banned
    Geregistreerd
    20 juni 2015
    Locatie
    The universe
    Berichten
    12.608

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door maxdb Bekijk bericht
    Hout en metaal hebben niet dezelfde uitzettings coëfficiënt. Metaal heeft geen last van luchtvochtigheid denk ik en hout wel.... denk ik.
    Je had toch die gitaar van Travis Bean dacht ik, met een metalen hals die juist wel heel erg ontstemde.

  4. #14
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.463

    Standaard

    O ja, die Travis Bean gitaren.
    Ik heb eigenlijk nooit goed begrepen waarom die zo zouden ontstemmen.
    Ik bedoel, hout krimpt en zet uit als gevolg van vochtigheid (niet temperatuur), en in lengterichting nagenoeg niet.
    Metaal krimpt en zet uit agv temperatuur, en alhoewel aluminium een hogere uitzettingscoefficient heeft dan staal, had ik eigenlijk verwacht dat de combi aluminium en staal dichter bij elkaar ligt dan hout en staal.
    Blijkbaar zie ik iets over het hoofd.
    Zou het iets te maken hebben met de houten toets die op de aluminium hals bevestigd is? Moet haast wel het gedrag van een bimetaal vertonen zou je zeggen.


    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door sparrow Bekijk bericht
    D3ennis,
    Tenzij je van die rolletjes in je topkam hebt zitten, is de spanning tussen het asje en de topkam (theoretisch) groter.
    Je bedoelt een hogere trekkracht omdat de wrijving van de topkam overwonnen moet worden?
    Of omdat de snaren een hoek over de topkam maken, waardoor je achter de topkam sowieso harder moet trekken dan tussen topkam en brug, als in [trekkracht snaar] / cos[hoek over topkam] = trekkracht tussen nut en mechaniek.
    Laatst gewijzigd door D3nnis; 16 oktober 2017 om 08:57

  5. #15
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 juni 2009
    Locatie
    rechtsboven
    Berichten
    13.557

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door D3nnis Bekijk bericht
    ... als in [trekkracht snaar] / cos[hoek over topkam] = trekkracht tussen nut en mechaniek.
    O heerlijk! Krijg gewoon zin om dat even uit te tekenen met Fjes met pijlen erbij en zo.
    Dankjewel D3nnis, mijn dag is goed.
    vrijheid blijheid - Vroeger was heel veel beter.

  6. #16
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.463

    Standaard

    Hahaha, ik ben me aan het beheersen om dat juist niet te doen!

  7. #17

    Standaard

    Ja Dennis, die wrijving.
    Als je de snaar iets aantrekt zal die in de meeste gevallen eerst de snaar iets strakker trekken, voordat de snaar door de topkam getrokken wordt. Dit gaat altijd iets schokkerig, alleen als het goed is merk je daar weinig van. Daarom schreef ik er ook bij: theoretisch.

  8. #18

    Standaard

    En Dennis,
    volgens mij klopt je formule niet. Dat zou betekenen dat de trekkracht bij een hoek van (max.) 17 graden de trekkracht ongeveer 4,4% hoger zou zijn. Omdat de afstand tot het asje iets groter is, zou dit juist andersom zijn. Of hebben we het nu over twee verschillende dingen?

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top