Citaat Oorspronkelijk geplaatst door sparrow Bekijk bericht
Alleen ... als je de gitaar gestemd met afgekoelde snaren een tijdje (een week ofzo) dan staat 'ie ook hoger gestemd.
Ik ben geneigd te denken dat het met die snaarspanning boven de topkam te maken heeft.
Stel: je stemt een snaar (zoals gebruikelijk) omhoog. De spanning boven de kam is dan groter dan de spanning tussen de kam en de brug (je trekt met het asje). Als de gitaar dan in rust is, is het mogelijk dat de snaar die spanning gaat compenseren, dus de spanning verdelen tussen die twee delen.
Als de spanning, of eigenlijk (trek)kracht van de snaar groter is tussen het mechaniek en de topkam, dan tussen topkam en brug, dan betekent dat dat de topkam (+ geometrie) een zodanige "wrijving" introduceert dat stemmen sowieso lastig is volgens mij.
Ik zou niet weten waarom de gitaar in rust dan wél deze wrijving zou kunnen overwinnen.

Bovendien zou het verschijnsel van omhoog stemmen dan niet voor kunnen komen bij double locking gitaren, en dat doet het wel.

Ik zet mijn €5,- daarom op het uitzetten en krimpen van het metaal van de snaar agv temperatuur.