Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 18

Hybrid View

  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 januari 2003
    Locatie
    Amsterdam . . . Nuttige berichten: 13
    Berichten
    9.220

    Standaard Gitaar ontstemt omhoog?

    Mensen, het is me opgevallen dat van sommige gitaren, als ze een tijdje niet gebruikt zijn, de stemming omhoog is gegaan ipv naar beneden. Heeft iemand hier een verklaring voor?

    Het is ook wel lastig: een beetje omhoog stemmen is geen probleem maar bij omlaag stemmen zit ik die snaren maar als een gek op te rekken om de toon een beetje te laten zakken - en meestal is het nog te weinig....
    Laatst gewijzigd door telecastermaster; 27 september 2017 om 15:45
    The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.

    - Charles Bukowski


  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    kwestie van omgevingstemperatuur.

    oprekken om te downtunen: allen doen met nieuwe snaren. Anders gewoon stemmen zoals altijd: met stemsleutels lager stemmen en dan opdraaien naar pitch

  3. #3

    Standaard Gitaar stemt omhoog

    Ja, barno heeft zeker gelijk dat de omgevingstemperatuur een rol speelt: in de zomer, met grote verschillen in temperatuur, moet ik vaak meerdere malen per dag stemmen. Maar dit verklaart niet dat de gitaar vaak hoger gestemd raakt als je hem een tijdje niet gebruikt hebt.
    Misschien dat iemand het iets wetenschappelijker kan onderbouwen, maar ik denk dat het te maken heeft met de snaarspanning achter de topkam, dus van de topkam tot het asje. Als je hem een tijdje niet gebruikt zal de snaar waarschijnlijk het verschil in spanning voor en achter het asje willen compenseren. Het is de enige verklaring die ik kan bedenken.

    Voor wat betreft het eerst lager stemmen en dan omhoog het volgende: als je de snaar omlaag stemt, kan de snaar enigszins blijven steken in het stringslot, het gleufje in de topkam. Dit speelt meestal veel minder bij omhoog stemmen.
    Als de snaar ook schokkerig gaat bij omhoog stemmen, dan zijn de gleufjes te smal. Die moeten dan iets breder gemaakt worden. Om het probleem deels te verhelpen kan een grafieten topkam worden gemonteerd of er kan wat grafietpoeder (potlood en schuurpapier) in het gleufje worden gedaan.
    Grtz,
    Eric

  4. #4

    Standaard

    Voor wetenschappelijk moet je niet bij mij zijn, maar ik wil wel een poging wagen.

    Metaal zet uit bij warmte en krimpt bij kou. Dat verklaart waarom je soms bij heel warme zomerdagen kunt hebben dat de brug niet meet dicht kan. Die wordt dan eerst gekoeld met water. Hij krimpt dan en past weer.

    Dat is het effect als het stuk metaal aan één kant vast zit. Uitzetten en krimpen wordt merkbaar aan de kant waar het metaal niet vastzit.

    Snaren zitten aan twee kanten vast. Door je warme handen zetten de snaren uit en doordat ze aan twee kanten vastzitten en uitzetten, wordt de spanning van de snaar lager. En de toon daardoor ook. Je stemt je gitaar nog eens tijdens het spelen.
    Daardoor is ie goed gestemd als je m wegzet.

    Met je warme handen niet langer op de snaren, koelen ze af en gebeurt precies het tegenovergestelde. Het metaal gaat krimpen en doordat de snaar aan twee kanten vastzit, loopt de spanning en dus de toon ietsje op.

    Daardoor gebeurt het betrekkelijk vaak (met snaren die lekker ingespeeld zijn), dat je gitaar ontstemt en dat de toonhoogte van de snaren is opgelopen. Barno heeft dus gelijk, as usual.
    Vriendelijke groet, Gus
    In Tartiflette we trust…..

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 augustus 2014
    Berichten
    1.791

    Standaard

    Mmmh ... sommige gitaren met floating tremolo bruggen zijn volgens mij wel eens geneigd dit te doen (omdat de snaren de brug omhoog trekken of zoiets).

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 juni 2009
    Locatie
    rechtsboven
    Berichten
    13.557

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Duhsjaak Bekijk bericht
    Voor wetenschappelijk moet je niet bij mij zijn, maar ik wil wel een poging wagen.

    Metaal zet uit bij warmte en krimpt bij kou. Dat verklaart waarom je soms bij heel warme zomerdagen kunt hebben dat de brug niet meet dicht kan. Die wordt dan eerst gekoeld met water. Hij krimpt dan en past weer.

    Dat is het effect als het stuk metaal aan één kant vast zit. Uitzetten en krimpen wordt merkbaar aan de kant waar het metaal niet vastzit.

    Snaren zitten aan twee kanten vast. Door je warme handen zetten de snaren uit en doordat ze aan twee kanten vastzitten en uitzetten, wordt de spanning van de snaar lager. En de toon daardoor ook. Je stemt je gitaar nog eens tijdens het spelen.
    Daardoor is ie goed gestemd als je m wegzet.

    Met je warme handen niet langer op de snaren, koelen ze af en gebeurt precies het tegenovergestelde. Het metaal gaat krimpen en doordat de snaar aan twee kanten vastzit, loopt de spanning en dus de toon ietsje op.

    Daardoor gebeurt het betrekkelijk vaak (met snaren die lekker ingespeeld zijn), dat je gitaar ontstemt en dat de toonhoogte van de snaren is opgelopen. Barno heeft dus gelijk, as usual.
    Vriendelijke groet, Gus
    Plausible. Ik zat te denken, je zegt "Door je warme handen zetten de snaren uit" en dat zal kloppen, maar ook door het spelen, omdat de snaar dan in trilling is, zal hij warmer worden dan wanneer hij niets doet. Thermodynamica toch?
    vrijheid blijheid - Vroeger was heel veel beter.

  7. #7

    Standaard

    Alleen ... als je de gitaar gestemd met afgekoelde snaren een tijdje (een week ofzo) dan staat 'ie ook hoger gestemd.
    Ik ben geneigd te denken dat het met die snaarspanning boven de topkam te maken heeft.
    Stel: je stemt een snaar (zoals gebruikelijk) omhoog. De spanning boven de kam is dan groter dan de spanning tussen de kam en de brug (je trekt met het asje). Als de gitaar dan in rust is, is het mogelijk dat de snaar die spanning gaat compenseren, dus de spanning verdelen tussen die twee delen. Dus de spanning onder de topkam wordt groter/toon hoger.
    Ik zou niet weten hoe dit te meten is en, trouwens ik gebruik mijn gitaar elke dag.
    En daar komt nog bij dat de snaar anders ook gestemd is voordat je gaat spelen met je warme vingers. En als dit effect zo groot is zou je nooit tussendoor even een snaar kunnen stemmen.
    Grtz,
    Eric

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top