Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 28
  1. #11
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.605

    Standaard

    Nu capo op eerste fret. Fret 15 indrukken en in het midden ff meten tussen fret en snaar. Als je daar heel weinig ruimte hebt, lijkt het alsof je brug omlaag moet

    gepost met Tapatrut.
    147-c Guitars

  2. #12

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tabula Rasa Bekijk bericht
    Nu capo op eerste fret. Fret 15 indrukken en in het midden ff meten tussen fret en snaar. Als je daar heel weinig ruimte hebt, lijkt het alsof je brug omlaag moet
    OK, heb ik even gemeten op die manier en dit is het resultaat:
    lage E snaar : 0,10 mm
    hoge e snaar: 0,25 mm
    Maar dit zegt dan toch iets over de kromming van de hals ?

    Samenvattend lijkt het me dat zowel de topkam te hoog zit (want capo op 3e fret geeft bij de 1e fret al veel ruimte),
    als de brug (groot verschil tussen 1e fret en 12e of 15e fret).

    Of zie ik iets over het hoofd ?

  3. #13
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.605

    Standaard

    Zo vanaf een afstand lijkt het me meer een halshoek, brughoogte probleem. Topkam kan wat dieper ingesneden worden, maar zal geen extreem verschil maken verder richting klankkast.

    gepost met Tapatrut.
    147-c Guitars

  4. #14

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tabula Rasa Bekijk bericht
    Zo vanaf een afstand lijkt het me meer een halshoek, brughoogte probleem. Topkam kan wat dieper ingesneden worden, maar zal geen extreem verschil maken verder richting klankkast.
    Dan zal ik eens voorzichtig aan de topkam gaan werken, en vervolgens de brughoogte gaan aanpassen.
    Voor mij de eerste keer dat ik dit avontuur aan ga, maar ja, dit is een budget gitaar, en kan er alleen maar beter van worden lijkt me.
    Maar ik heb er zin in, het is leerzaam, en in het slechtste geval verpruts ik een topkam en een brug, dat zijn de kosten niet...

  5. #15
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.605

    Standaard

    Voorzichtig! Als je topkam exact goed is en je laat je brug zakken dan......

    gepost met Tapatrut.
    147-c Guitars

  6. #16
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.909

    Standaard

    Helemaal waar natuurlijk.

    Je kunt het checken door een capo op positie 1 te zetten en dan de snaar in te drukken tussen frets 3 en 4. Tussen onderkant snaar en fret 2 zit er dan een minimale ruimte.

    Diezelfde ruimte 'moet' je ook hebben als je de snaar open hebt, de snaar indrukt tussen frets 2 en 3 en dan kijkt tussen onderkant snaar en fret 1. Ik hou de topkam zelf wel een fractie te hoog om met open snaren zeker geen fretbuzz te krijgen.

    In de praktijk is de snaar maar net vrij. Maar ga idd niet te ver want dan krijg je buzz bij open snaren en kun je de topkam vervangen (of opvullen met secondenlijm vermengd met vijlsel) en opnieuw beginnen.

    Zelf hanteer ik de volgorde halsholling afstellen, topkam indien nodig aanpassen en dan pas het brugzadel. Maar dan hoeft aan die laatste niet heel veel te gebeuren. Als je nu al denkt dat het brugzadel een hele millimeter (halve mm op positie 12) moet gaan zakken zou ik al eerst het brugzadel in de richting van wat het moet worden brengen en dan aan beide zijden in stapjes gaan finetunen.
    "Meten is weten, gissen is missen"

  7. #17

    Standaard

    Dank voor de tips..

    Ik ben deze site tegen gekomen, waarin een afstel methode beschreven staat:
    http://www.donhofstee.nl/zelf afstellen.php
    En als ik het dan goed lees dan moet bij mijn gitaar op de 12e fret:
    de dikke E zakken met minimaal 1,40 mm
    de dunne e zakken met minimaal 0,80 mm

    maar de dikke E zit op de eerste fret zowiezo al te hoog, bij capo tussen 2e en 3e fret geeft deze snaar 0.30 ruimte.

    Als ik alles wat ik nu geleerd heb combineer, kom ik tot het volgende strijdplan:

    Een klein beetje topkam aanpassen voor de dikste snaren.
    Om ze naar, zeg maar iets van 0,20 te brengen op 1e fret (met capo tussen fret 2 en 3.
    Daarna weer meten bij fret 12 en de brug gaan verlagen.

    Alles met mate, nooit teveel, vanwege kans op fretbuzz.

  8. #18
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.909

    Standaard

    1.40mm zakken op de 12de fret komt overeen met 2.80mm bij het brugzadel.
    0.80mm zakken op de 12de fret komt overeen met 1.60mm bij het brugzadel.

    Da's veel! Heb je die ruimte wel om te zakken met behoud van voldoende snaarhoek op het zadel?
    Overigens vind ik die 2.5 / 2.0mm (E / e) max volgens Don wel wat laag. Het hangt een beetje van je speelstijl en klankwensen af. Net wat hoger 'klettert' wat minder en geeft een wat mooiere toon.

    Ik zou dat in eerste instantie een een half mm'tje hoger houden (scheelt weer een mm op het zadel). van 3.90 / 2.80mm naar 3.00 / 2.50mm zal al behoorlijk lichter aanvoelen. Je kunt altijd nog zakken als je wilt.

    Als je van de onderkant afhaalt, hou het dan echt vlak. Je hebt een element en piëzo's werken met druk. Geen vlakke bodem = drukverschil tussen snaren = volumeverschil.

    Je kunt er ook voor kiezen om niet het huidige zadel te gebruiken, maar deze apart te houden als referentie en een nieuw brugzadel maken. Dan kun je daarmee experimenteren en als je die verprutst is er niets verloren
    "Meten is weten, gissen is missen"

  9. #19

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Plant Bekijk bericht
    ...
    Je kunt er ook voor kiezen om niet het huidige zadel te gebruiken, maar deze apart te houden als referentie en een nieuw brugzadel maken. Dan kun je daarmee experimenteren en als je die verprutst is er niets verloren
    Goede tip, ik ga een nieuw brugzadel bestellen, en misschien ook maar meteen een topkam erbij, dan kan ik (al lerend) experimenteren, en is er altijd een weg terug.
    En met kleine stapjes heb ik nu wel begrepen.
    Overigens ben ik zeker geen gitaar virtuoos die veel in de buurt van (of een stuk voorbij) de 12e fret speelt hoor.. Maar ja als ik toch de boel probeer te verbeteren, waarom niet...

    Ik ga aan de slag met de tips, en zal daarna weer dit topic updaten.

  10. #20

    Standaard

    Volgende hobbel in dit avontuur:
    Topkam vinden voor deze gitaar lijkt geen probleem, de breedte is 43 mm en die vind ik in diverse gitaar onderdelenshop.
    Maar een brugzadel voor deze gitaar... breedte 80 mm en dikte 3,1 (of 3,2 ?) mm heb ik nergens kunnen vinden.
    Ik heb gezocht in 5 grotere gitaar onderdelenshops, en me een slag in de rondte gegoogeld naar Yamaha spare parts etc, maar niks..
    Tips zijn zeer welkom...

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top