Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 28
  1. #1

    Standaard Yamaha LW5C met hoge aktie en brom

    Heb een Yamaha LW5C op het oog, zojuist op gespeeld en dit is wat me opvalt:
    - nieuwe d'Addario snaren er op, klinkt erg mooi.
    - vrij hoge aktie, zowel bij d brug als bij de kam, hals is kaarsrecht
    - niet helemaal oktaaf zuiver op de 12e fret: vooral de lage A en E zitten hier iets "te hoog"
    - koop is vooralsnog niet door gegaan vanwege een hinderlijke brom als je een versterker aansluit,
    als ik de massa van de plug vastpak is dat weg. Andere kabel geprobeerd, maar het lijkt echt in de gitaar te zitten. Verkoper gaat nu kijken of hij dat kan repareren.

    Wat is jullie advies, vooral met betrekking tot die oktaaf onzuiverheid ?
    de kam/brug kan wellicht afgesteld worden voor een lagere aktie, maar dat lost de oktaaf onzuiverheid niet op, toch ?

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.909

    Standaard

    Tweedehands?
    Je weet dus nu waarom de gitaar te koop staat.
    Verder is het moeilijk oordelen. Misschien is de top gaan bollen en staat de brug gekanteld en is daarom de actie hoog en de gitaar vals. In dat geval links laten liggen.
    Brom is gewoon versterker op ongeaard stopcontact.
    "Meten is weten, gissen is missen"

  3. #3

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Plant Bekijk bericht
    Tweedehands?
    Je weet dus nu waarom de gitaar te koop staat.
    Verder is het moeilijk oordelen. Misschien is de top gaan bollen en staat de brug gekanteld en is daarom de actie hoog en de gitaar vals. In dat geval links laten liggen.
    Brom is gewoon versterker op ongeaard stopcontact.
    De top leek niet bol, ik heb dat geprobeerd te checken door een plastic lineaaltje achter de brug op de klankkast te leggen. en daar was het gewoon vlak. Ik weet alleen niet zeker of dat de juiste manier is om zoiets te controleren...

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.909

    Standaard

    Als het echt erg is kun je dat met het blote oog wel zien als je vanaf de zijkant over de top kijkt. Als je de brug dan ook nog schuin naar voren ziet hellen weet je genoeg.

    Bedenk wel dat je qua intonatie met afstelling niet veel kunt doen bij een akoestische gitaar. Als ik de plaatjes bij dit model bekijk, lijkt er een niet gecompenseerd brugzadel te zijn gebruikt. Als dat zo is, kun je door een gecompenseerd zadel te (laten) plaatsen nog wat winnen.



    "Meten is weten, gissen is missen"

  5. #5

    Standaard

    Inmiddels heb ik deze gitaar aangeschaft, en ben ik van plan om een poging te wagen deze beter af te stellen
    Als eerste heb ik de kromming van de hals bekeken, wat in eerste instantie kaarsrecht leek te zijn, was in feite een beetje bol. Dit heb ik als volgt gecheckt:
    Capo op de 1e fret, vinger op de 12e fret en halverwege met voelermaten geprobeerd de speling te bepalen.
    Die speling was nul.
    Ook merkte ik bij de lage E, A en G, dat bij indrukken op de 3e fret de snaren neiging hadden om te rammelen.
    De hals wat holler versteld, nu is de speling zoals boven gemeten ca 0.3 mm. Het gekletter van de snaren is weg.

    Echter nog steeds een hoge aktie, ook al bij de 1e fret, ik ga dit nauwkeurig opmeten en dan kijken hoe dit te verbeteren.
    (dit bericht zal ik morgen updaten met de gemeten waardes)

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Ik zou de halspen ruim losdraaien en even (dagje) wachten. Uitgaande van de rest van jouw observaties, lijkt me de gitaar niet echt interessant.

    Waarom heb je 'm aangeschaft....ja waarom...???

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.909

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door mtx123 Bekijk bericht
    Echter nog steeds een hoge aktie, ook al bij de 1e fret, ik ga dit nauwkeurig opmeten en dan kijken hoe dit te verbeteren.
    (dit bericht zal ik morgen updaten met de gemeten waardes)
    Check ook de topkam. Als je tussen de 2de en 3de fret indrukt en er zit 'veel' ruimte tussen onderkant snaar en eerste fret dan is de topkam niet diep genoeg ingesneden. Dat heeft ook wat invloed op intonatie in de lage regionen.
    "Meten is weten, gissen is missen"

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.909

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Erik de Perik Bekijk bericht
    ... Waarom heb je 'm aangeschaft....ja waarom...???
    Ach, ik heb het ook weleens gedaan. Als een gitaar maar goedkoop genoeg is (tientjeswerk) en 'potentie' heeft (goede klank en problemen ogen oplosbaar en je kunt dit zelf) kun je een leuke deal hebben. Een mooi leerproject en als het mislukt is er niet veel verloren
    "Meten is weten, gissen is missen"

  9. #9

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Plant Bekijk bericht
    Ach, ik heb het ook weleens gedaan. Als een gitaar maar goedkoop genoeg is (tientjeswerk) en 'potentie' heeft (goede klank en problemen ogen oplosbaar en je kunt dit zelf) kun je een leuke deal hebben. Een mooi leerproject en als het mislukt is er niet veel verloren
    Dat klopt in dit geval. Ik heb wat getwijfeld, maar er kon behoorlijk wat van de prijs af toen ik mijn opmerkingen maakte, en de gitaar klinkt gewoon lekker, zowel gewoon als versterkt.
    Topkam is inderdaad het eerste wat ik zal gaan aanpakken.
    Overigens is de intonatie (oktaaf 12e fret) al sterk verbeterd na afstelling van de halspen.
    Laatst gewijzigd door mtx123; 21 september 2017 om 17:59

  10. #10

    Standaard

    Na afstellen van de hals, heb ik nu eerst eens alle afstanden fret-snaar opgemeten met voelermaten.
    Dan kom ik op dit landschap uit.
    Wat opvalt is vooral bij de lage E overal een erg hoge aktie.
    Maar zowiezo over het geheel een hoge aktie.
    Is het verstandig om nu eerst met de topkam aan de gang te gaan ?


 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top