Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 2 EersteEerste 12
Weergegeven resultaten: 11 t/m 18 van 18

Discussie: Stompbox bouwers

  1. #11
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.605

    Standaard

    Edit: ik klonk als een oude lul en ben dat eigenlijk ook wel een beetje.

    Je moet vooral je plan wel doorzetten. Gewoon omdat het kan en omdat het leuk is.

    gepost met Tapatrut.
    147-c Guitars

  2. #12
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.459

    Standaard

    Dat trial & error op een broodbordje is eigenijk stenen tijdperk. Een app met editor, waarom niet?
    Misschien heeft het wat voeten in aarde, TC Electronic heeft enkel modulaties in zijn toneprint.
    Maar goed, als je DIE nou ontwerpt, andere koek dan diodes en chips wisselen.
    Die laatsten zijn sowieso lekkerder bij een biertje.
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  3. #13
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 december 2011
    Locatie
    Mijdrecht (UT)
    Berichten
    1.178

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door maanen Bekijk bericht
    - een favorite knop (om vaakgebruikte instelling mee vast te leggen)
    Dat wordt lastig. Het kan wel, maar maakt de schakelijk veel complexer. Je moet namelijk de analoge instellingen digitaal gaan aansturen (complex) en de waardes van die instellingen gaan opslaan (makkie).
    Als je dan toch digitale controle hebt, maak er dan gelijk presets van - meerdere posities die een 'geluid' kunnen opslaan. En als je het dan helemaal spiffy wilt, support je daarop MIDI...

    Voor de rest zou je kunnen beginnen met het verzamelen van (schema's van) pedalen waar je bepaalde aspecten van bevalt/zoekt.
    Zo heb je iig een inspiratie bron en referentie materiaal voor de bouwer...
    Grtx, Marc
    Bekijk hier mijn gear.
    Een Aap Die Geen Bananen Eet! Easter Bunny Gets Drunk After Easter! Eet Alle Dagen Grote Borden Erwtensoep!

  4. #14
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 mei 2009
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.159

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door maanen Bekijk bericht
    Wat ik heb bedacht tot zover:

    - een overdrive tot lichte distortion in te regelen met een gain knop
    - switch voor fuzz achtige clipping
    - laag, parametrisch midden en hoog
    - draaiknop om saturatie/harmonische boventonen mee te kunnen regelen (van rauwe klanken tot verzadiging met boventonen)
    - een favorite knop (om vaakgebruikte instelling mee vast te leggen)

    Dit zijn tot zover mijn wensen. Is dit enigszins begrijpelijk en realiseerbaar?
    Nou ja, dat zijn meer de 'grote lijnen', ik bedoelde eigenlijk iets minder abstract ...

    Bijvoorbeeld, welke overdrives heb je tot nu toe geprobeerd en welke vondt je goed of juist niet,
    en waarom dan niet ... Hoe meer informatie je op dit terrein verzamelt hoe groter de kans dat
    het uiteindelijk ontwerp ook daadwerkelijk aan je verwachtingen gaat voldoen ...

    Het gaat er natuurlijk om dat er patronen zichtbaar worden in het ontwerp van de overdrives,
    en jouw bevindingen. Deze ontwerp specifieke klankeigenschappen moeten uiteindelijk in jouw
    custom pedaal ondergebracht worden ...
    Laatst gewijzigd door Dutch66; 14 september 2017 om 10:43

  5. #15

    Standaard

    Oke, bedankt voor de input zover!

    Ik ga proberen dingen meer concreet te krijgen. Zal eerst eens onderzoeken welke pedalen ik echt goed vind klinken. Zal ook eens onderzoeken welke schema's er al op t internet rondzweven.

    Mocht iemand nog een pedaal bouwer kennen, hoor ik t graag!

  6. #16
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 april 2006
    Locatie
    South Denmark
    Berichten
    7.755

    Standaard

    Bas Becu bouwt custom pedalen en variaties erop. BQmusic.

  7. #17
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 maart 2004
    Locatie
    in de jungle
    Berichten
    2.953

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door maanen Bekijk bericht
    Zijn er in Nederland (liefst regio Brabant) effectpedaal bouwers die met je meedenken en uiteindelijk een custom pedaal voor je maken? Ik dacht zelf aan een overdrive/distortion/fuzz apparaat. Weet nog niet helemaal wat ik wil, maar kennen jullie bouwers?
    Maar waarom geen bestaand pedaal? De overdrive/fuzz pedalen markt is al helemaal verzadigd als je het mij vraagt. Er is al zo ontzettend veel te krijgen voor iedere smaak van drive. Als je het niet in 1 drive pedaal vindt kun je altijd nog een tweede erbij nemen alleen voor de fuzz bijvoorbeeld. Het heeft weinig zin om het wiel nog een keer uit te vinden en bij een custom ding moet je ook nog maar afwachten wat het wordt.
    Gitaarles en basles in Weert
    www.gitaarschoolweert.nl
    New album "Juvenile Fish Tales" Barend Tromp 2022 on Bandcamp now!
    https://subcontinentalrecords.bandca...ile-fish-tales

  8. #18

    Standaard

    Ondertussen ben ik pedalen gaan stacken. Tube screamer-Mxr overdrive-fuzz. Ben erg blij met hoe de tube screamer de Mxr beïnvloed. De Mxr heeft laag/mid/hoog eq. Geeft me qua klank veel mogelijkheden. Ik hoef voorlopig niet op zoek te gaan naar pedaal bouwers. Bedankt voor alle input.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top