Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 18

Discussie: Stompbox bouwers

Hybrid View

  1. #1

    Standaard Stompbox bouwers

    Zijn er in Nederland (liefst regio Brabant) effectpedaal bouwers die met je meedenken en uiteindelijk een custom pedaal voor je maken? Ik dacht zelf aan een overdrive/distortion/fuzz apparaat. Weet nog niet helemaal wat ik wil, maar kennen jullie bouwers?

    Grt!!!

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.605

    Standaard

    Zorg eerst maar dat je weet wat je wil. Meestal ben je dan al 5 jaar verder.

    gepost met Tapatrut.
    147-c Guitars

  3. #3

    Standaard

    Ben natuurlijk niet blanco. Denk dat een ervaren bouwer me wel kan helpen het eindproduct.

  4. #4

    Standaard

    Jaren gedaan. Hardstikke leuk en bij tijd en wijle dodelijk vermoeiend. Vooral als je wekenlang aan het mailen bent over alle toeters en bellen en of dit en dat ook kan, hoe dist en dat klinkt tot zus en zo en, meest dodelijk, "er eens is gehoord" of "ergens is gelezen dat".
    „…were you born that stupid? Or did you have to study?“

    — Robert A. Heinlein: Tunnel in the Sky

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.454

    Standaard

    Met je mee denken, daar is het forum ook voor. Voor je maken is gewoon een opdracht van een klant, daar hoort een budget bij.
    Laatst gewijzigd door Pepe; 13 september 2017 om 12:28
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 mei 2009
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.159

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door maanen Bekijk bericht
    Zijn er in Nederland (liefst regio Brabant) effectpedaal bouwers die met je meedenken en uiteindelijk een custom pedaal voor je maken? Ik dacht zelf aan een overdrive/distortion/fuzz apparaat. Weet nog niet helemaal wat ik wil, maar kennen jullie bouwers?

    Grt!!!
    Ik ben eigenlijk best benieuwd wat je precies zoekt en waarom een 'regulier' pedaal hieraan dan niet voldoet.
    Ik bedoel, je zult 'iets' van een uitgangspunt moeten hebben, ook in je communicatie naar een bouwer toe, toch?

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.909

    Standaard

    In de praktijk zal het idd neerkomen op een bestaande basis met mods en/of uitbreidingen. Hooguit in een eigen jasje. Maar dat maakt het duurder dan nodig.

    "overdrive/distortion/fuzz apparaat" op maat zou weleens een multi-fx (3 afzonderlijke circuits in 1 doosje) kunnen worden.

    Als je zelf al niet weet wat je wilt, hoe moet een bouwer dat dan weten. En hoe maakt een bouwer de vertaalslag van wat het geluid jij wilt naar wat hij moet maken. Dit kost veel tijd en dus veel geld.

    Als geld geen rol speelt is er overal wel iemand te vinden, anders wordt het liefdewerk oud papier.
    "Meten is weten, gissen is missen"

  8. #8

    Standaard

    Lex Bos heeft er jaren over gedaan zijn EIGEN pedaal zo te bouwen en te tunen totdat hij had wat hij voor ogen had.
    Volgens mij zijn er ook wel wat bouwers op dit forum die deze ervaring hebben met een eigen product.

    Hoe wil jij jou wensen overbrengen op een bouwer? Nope... zelf bouwen en afstuderen op je eigen product

  9. #9

    Standaard

    Wat ik heb bedacht tot zover:

    - een overdrive tot lichte distortion in te regelen met een gain knop
    - switch voor fuzz achtige clipping
    - laag, parametrisch midden en hoog
    - draaiknop om saturatie/harmonische boventonen mee te kunnen regelen (van rauwe klanken tot verzadiging met boventonen)
    - een favorite knop (om vaakgebruikte instelling mee vast te leggen)

    Dit zijn tot zover mijn wensen. Is dit enigszins begrijpelijk en realiseerbaar?

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 december 2011
    Locatie
    Mijdrecht (UT)
    Berichten
    1.178

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door maanen Bekijk bericht
    - een favorite knop (om vaakgebruikte instelling mee vast te leggen)
    Dat wordt lastig. Het kan wel, maar maakt de schakelijk veel complexer. Je moet namelijk de analoge instellingen digitaal gaan aansturen (complex) en de waardes van die instellingen gaan opslaan (makkie).
    Als je dan toch digitale controle hebt, maak er dan gelijk presets van - meerdere posities die een 'geluid' kunnen opslaan. En als je het dan helemaal spiffy wilt, support je daarop MIDI...

    Voor de rest zou je kunnen beginnen met het verzamelen van (schema's van) pedalen waar je bepaalde aspecten van bevalt/zoekt.
    Zo heb je iig een inspiratie bron en referentie materiaal voor de bouwer...
    Grtx, Marc
    Bekijk hier mijn gear.
    Een Aap Die Geen Bananen Eet! Easter Bunny Gets Drunk After Easter! Eet Alle Dagen Grote Borden Erwtensoep!

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top