Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 27
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 januari 2008
    Locatie
    Erps-Kwerps ( belgië)
    Berichten
    1.683

    Standaard Transparante overdrive gezocht

    Ik zoek een od. Pedaal dat transparant genoeg is om arpegiated chords nog steeds te laten klinken zodat elke noot individueel duidelijk hoorbaar blijft. Ik heb nu een ts808hw en een Fulltone mosfet dat ik hiervoor zou kunnen gebruiken maar de Fulltone is echt te donker er mag redelijk wat hoog in de EQ zitten. En de Tube Screamer staat ingesteld met een ander doel voor ogen. Een RAT misschien? Cheers

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 januari 2011
    Berichten
    7.336

    Standaard

    Een Rat is zeker niet wat je zoekt, want transparant noch overdrive. Mocht het een overdrive moeten zijn, zou je bijv. 's kunnen kijken naar een EHX Soul Food. Eigenlijk een Klon kloon en dus zeker wel een transparante overdrive. De DOD Looking Glass Overdrive zou het trucje ook moeten kunnen, al heb ik zelf geen ervaring met dit pedaal. Staat wel al het e.e.a. over beschreven op dit forum. Maar eigenlijk... Moet een beetje tubescreamer dit trucje wel kunnen.

    Waar ik nog meer aan zit te denken is gewoon een transparante, cleane booster. Een Xotic EP Booster bijv. Peurt net even dat randje uit je versterker om nog genoeg open te klinken.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 oktober 2002
    Locatie
    Sleepless In My Grave
    Berichten
    12.068

    Standaard

    T Jauernig Gristle King.

  4. #4

    Standaard

    Ik heb onlangs de one control persian green screamer aangeschaft daar ik een tube screamer pedaal wilde hebben. Deze heeft twee settings en wel het vintage tube screamer circuit en een moderne transparante versie zonder de mid hump met iets minder gain. Transparant houd voor mij in dat er nauwelijks compressie op de drive zit en dat is bij de one control zeker het geval. Ik heb deze maand ook de xotic bb preamp comp aangeschaft en deze heeft een nieuwe setting die ook transparant is met dus nauwelijks compressie. Deze heeft meer gain en een laag en hoog toon regeling. Er zijn er vast nog wel meer maar deze twee zijn voor mij blijvertjes :-)

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.486

    Standaard

    Maar geen clipping is clean en transparant is niet kleurend. De Xotic Ep is dus clean en transparant (ligt een beetje aan de interne dip switches). De soul food is transparant en clean zolang je de drive dicht houdt, op het moment dat je gaat draaien is ie niet transparant meer en bij de tijd dat ie gaat clippen zit er al een bult mids in.

    Een niet kleurende drive ken ik niet, het snoept altijd wel laag en hoog af en/of verhoogt de mids. Ik denk ook niet dat je heel gelukkig gaat worden als er niet geschelved gaat worden. De OCD 1.0 (de eerste versie, we zitten nu 8 versie verder) was behoorlijk transparant maar dat is al snel veranderd. Ik zou naar drives kijken die een bas, mid en hoog toonregeling hebben zoals de Dr.Z Z drive of zoiets als de Timmy die, zo schijnt, ook minimale shelving heeft.
    Die Gristle King ken ik niet persoonlijk maar dat leek me ook redelijk weinig shelvend.
    Laatst gewijzigd door Pepe; 10 september 2017 om 23:26
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  6. #6
    Banned
    Geregistreerd
    20 juni 2015
    Locatie
    The universe
    Berichten
    12.608

    Standaard

    De TS-10 doet dat wel aardig naar mijn mening. Dat pedaal is wel lastig te krijgen omdat het behoorlijk gewild is.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 mei 2009
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.159

    Standaard

    Als je iets zoekt wat niet (of nauwelijks) kleurt, dan zou je de EHX Crayon is kunnen proberen.
    Schel, snerpend en veel ongedefinieerd blubberend laag, nou ja eigenlijk alles wat je van een 'transparante'
    clipper kunt verwachten ... Gelukkig heeft EHX een toonregeling (Bass/Treble) toegevoegd zodat je de
    (initiële) gainbrei een beetje kunt bijkleuren ... Het is i.i.g. een van de meest transparante drives die ik ben
    tegengekomen, met op de 2e plaats de Carl Martin DC Drive, maar dan wel van de Fat switch afblijven.

    Eigenlijk wil je alleen een transparant overdrive als de voicing van je amp al ok is, maar je wellicht een beetje
    gain mist, en dan bedoel ik ook echt een beetje.

    Verder is een overdrive 'zonder compressie' feitelijk een clean boost, want compressie is inherent aan 'drive'
    en is in beginsel hetzelfde proces. Het staat verder ook helemaal los van het feit of een pedaal kleurt of niet.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 juni 2002
    Locatie
    Hasselt County, NL
    Berichten
    48.570

    Standaard

    Volgens mij is Gain de hoeveelheid 'korrel', oversturing, en dat heeft niet heel veel te maken met compressie. De OCD voegt wel koorel toe, maar weinig compressie. De Mercury Box kun je heel subtiel laten oversturen, maar hij houdt die dikke compressie.

    Persoonlijk denk ik dat de OCD wel een kanshebber is. Die werkt als low-gain overdrive erg fijn, waarbij het basisgeluid van de amp redelijk overeind blijft.

    Wil je geen gain, maar wel boosten, is de Super Hardon (of de Newtone Flowerbooster) ook een heerlijk pedaal. Geeft, naast een boost, het geluid ook wat meer levendigheid. Alsof je een klein beetje saturatie toevoegt, als je begrijpt wat ik bedoel. Bij een foto kun je de kleuren ook net iets levendiger maken zonder dat het al teveel opvalt, dat doet de Flowerbooster met je geluid.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht
    Wat Kim zegt

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 augustus 2002
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    3.589

    Standaard

    Kijk eens bij MI Audio / MI Effects, met name de Blues Pro of Super Blues Pro.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 mei 2009
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.159

    Standaard

    Als de pieken van een signaal niet meer in een gegeven bandbreedte 'passen' worden deze deels 'afgetopt'
    en ontstaat er clipping, of overdrive zoals je wilt ... Er is geen headroom of 'ruimte' meer beschikbaar om een
    golf in z'n geheel in die bandbreedte te plaatsen. De dynamiek, dus het verschil tussen de onderlinge amplitudes
    wordt naarmate de gain toeneemt steeds kleiner, dat is toch echt compressie ... Ergo, er kan geen drive zonder
    compressie ontstaan, op het moment dat 'iets' gaat clippen is er tevens sprake van compressie.

    De korrel wordt bepaald door de manier waarop een signaal wordt 'afgetopt', of er pre en/of post filtering is toegepast, maar ook op welke plek(ken) in een schakeling er een clipping stage is toegepast.
    En ik bedoel dan niet de mate van gain, maar puur de structuur van de overdrive. Een OCD of een TS op volle kracht hebben, los van de hoeveelheid gain, een totaal andere structuur of korrel.
    Laatst gewijzigd door Dutch66; 11 september 2017 om 11:40

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top