Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 29
  1. #1

    Standaard Over Hummmmbuckers? en noiseless pickups...

    Hummmmbuckers inderdaad, veel hum. Op een bepaalde plek in huis waar ik altijd gitaar speel.
    't gaat om de standaard pickups uit m'n Fender Classic '72 Telecaster thinline.
    De ruis komt en gaat bij het spelen met de tone knop.
    ik heb de gitaar open gemaakt :
    - ik zie behalve een draadje uit een gaatje onder brug verder niet meteen aarding.
    - ik zie dat der schielding verf is gebruikt.

    Als met amp en tele een andere plek in huis zoek, verdwijnt de hum.
    Als ik de amp terugzet, met andere gitaar (single coils strat): brom behalve op posities 2 en 4.
    Als ik de amp opnieuw op andere plek zet met strat, geen brom (ook niet op posities 1 en 3 en 5)

    De strats zijn degelijk geschield en geen aardingsproblemen.
    Volgens mij gaat et bij de tele ook niet om aarding, maar kan mij vergissen.

    - is het de gitaar?
    - is het de amp?
    - is het interferentie?

    in functie van wat het zou kunnen zijn, suggesties?
    ik baal er ook van dat ik ook op mijn strat niet bromvrij kan spelen.
    Zijn noiseless single coils gegarandeerd een oplossing?
    Wat de tele betreft, humbuckers zouden toch net cancellend moeten werken niet?

    Ik heb er intussen al redelijk wat over gelezen. Ik zou als boosdoener bv de dimmer daar kunnen aanwijzen, maar ik vind het dan wel heel raar dat bovenstaand fenomeen 'zo plots' de kop opstak. De gitaren kwamen na de dimmer in huis.

    Alvast bedankt!

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 maart 2007
    Locatie
    Antwerpen
    Berichten
    1.497

    Standaard

    Het woord humbucker duidt er inderdaad op dat de ruis (hum) tegengegaan wordt.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Ruis zit in het hoog en verdwijnt (gedeeltelijk) als je je toonknop dichtdraait en zodoende het hoog afknijpt. Ruis is geen hum, brom is hum. Een ongeaarde stroombrom veroorzaakt brom bij een versterker, een aardlus ook. Storingen kunnen komen en gaan door effecten van buitenaf..... buren kopen een andere koelkast die een hoop brom op het net verspreidt en jij hebt meer brom. Bekende boosdoeners uit het livecircuit, lichtdimmerpacks (verdwijnt door LED) en koeling van de bierpomp. Het resoneren van een dimmer thuis kun je vaak al zelf horen zonder enige versterker of wat dan ook.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.914

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JvB Bekijk bericht
    Als met amp en tele een andere plek in huis zoek, verdwijnt de hum.
    Als ik de amp terugzet, met andere gitaar (single coils strat): brom behalve op posities 2 en 4.
    Als ik de amp opnieuw op andere plek zet met strat, geen brom (ook niet op posities 1 en 3 en 5)
    De brom wordt door de elementspoelen door de lucht opgepikt.
    Bij een Strat schakel je in posities 2 en 4 het middelste element samen met een van de buitenste. In die standen werken de elementen samen als humbucker. De spoel van het middelste element staat t.o.v. de buitenste 2 uit fase en samen onderdrukken ze zo opgepikte brom. Het geluid van de gitaar klinkt niet uit fase omdat van het middelste element ook de magneet is omgekeerd. 2x uit fase is weer in fase, dus het gitaargeluid komt in standen 2 en 4 gewoon door maar de brom wordt opgeheven.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JvB Bekijk bericht
    De strats zijn degelijk geschield en geen aardingsproblemen.
    Volgens mij gaat et bij de tele ook niet om aarding, maar kan mij vergissen.

    - is het de gitaar?
    - is het de amp?
    - is het interferentie?
    Je hebt in de ruimte waar je last van brom hebt een stoorbron door de lucht. Geen aardeprobleem.

    Dimmers kunnen storen, maar doen dat over het net. Verder doen ze dat alleen in het dimgebied, niet als het licht helemaal uit is (overdag) of als je het op max en dus ongedimd hebt staan. Overdag als je geen licht aan hebt zou het stil moeten zijn.

    Er zal iets in of rond de ruimte moeten zijn dat stoort en dat kan van alles zijn. Zet de gitaar aangesloten neer en schakel apparaten in die ruimte een voor een uit tot je geen brom meer hoort. Of loop met de aangesloten gitaar rond en luister wanneer de brom harder wordt, je kunt je gitaar als antenne gebruiken om de stoorbron te lokaliseren. En omdat het door de lucht gaat, stopt het niet bij een muur dus het kan idd ook nog van buren af komen.
    TL's maar ook spaarlampen schijnen ook te kunnen storen, verder een beeldbuis (PC-)monitor, schakelende voedingen / adapters, ringleiding, schrikdraadinstallatie, detectiepoortjes je kunt het zo gek niet bedenken.
    "Meten is weten, gissen is missen"

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.651

    Standaard

    de ene shield paint is de andere niet en hoeverre is die verf in contact met een aarde punt?
    plaats eens een meet pen van een multimeter op de verf en de andere meet pen op de brug en kijk of er contact is tussen beide of juist weerstand. is er geen contact dan geleid de verf je stoorsignaal niet weg via de massa/aarde

  6. #6

    Standaard

    Bij mij heb ik ook last. Natuurlijk op de plaats waar ik het meest repeteer..in mijn Bureau.
    Ik heb brom met mijn fender (in combinatie met distortion) wanneer de lichten branden in de keuken of living?
    En geen brom wanneer de lichten in mijn bureau branden. Alles is ledverlichting en geen dimmers.
    Wanneer ik clean speel heb ik niets van brom.
    Als ik alles verhuis naar boven, heb ik dat effect niet..heel eigenaardig.
    Met mijn Gibson heb ik ook geen brom.
    Inderdaad zijn de enkelspoelen van fender zeer gevoelig. Wanneer hij een nieuw snaarbeurt krijgt ga ik hem eens deftig onder handen nemen en volledig shielden zoals het moet met alufolie. Die shieldverf is volgens mij een goedkoop lapmiddel.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 mei 2009
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.159

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door RoryVDW Bekijk bericht
    ... Wanneer hij een nieuw snaarbeurt krijgt ga ik hem eens deftig onder handen nemen en volledig shielden zoals het moet met alufolie. Die shieldverf is volgens mij een goedkoop lapmiddel.
    Alufolie is prima voor je boterhammetje, maar het geleid beperkt en heeft dus dito 'shielding' eigenschappen.
    Neem koperfolie, of als je dat lastig te verwerken vindt, 3M (zelfklevend) koper tape.

  8. #8

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dutch66 Bekijk bericht
    Alufolie is prima voor je boterhammetje, maar het geleid beperkt en heeft dus dito 'shielding' eigenschappen.
    Neem koperfolie, of als je dat lastig te verwerken vindt, 3M (zelfklevend) koper tape.
    Bedankt voor de informatie. Inderdaad wanneer hij openligt kan ik het beter heel goed doen.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 mei 2009
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.159

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door RoryVDW Bekijk bericht
    Bedankt voor de informatie. Inderdaad wanneer hij openligt kan ik het beter heel goed doen.
    Precies, dat dacht ik ook!

    En wellicht volledig overbodig, maar toch, zorg ook voor een goede (bij voorkeur soldeer)verbinding tussen het shielding materiaal, en de massa van de gitaar!

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.651

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dutch66 Bekijk bericht
    Alufolie is prima voor je boterhammetje, maar het geleid beperkt en heeft dus dito 'shielding' eigenschappen.
    Neem koperfolie, of als je dat lastig te verwerken vindt, 3M (zelfklevend) koper tape.
    volgens Bill Lawrence ligt het toch anders

    An inch thick copper or brass shield cannot reduce the buzz caused by light dimmers but .003 thick aluminum foil can! This is known some thirty years and the reason why Belden introduced double shielded cable ( Copper braid plus aluminum foil)
    http://www.billlawrence.com/Pages/Al...TeleLovers.htm

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top