Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 11
  1. #1

    Standaard ??? Fender combo's + attenuator ???

    Fender combo's zoals een Twin Reverb/Deluxe Reverb/Princeton etc. en attenuators.

    Is het uberhaupt mogelijk om de versterker aan te sluiten op een attenuator en vervolgende weer aan te sluiten met de speaker in het combo?

    Wie weet het of heeft er ervaring mee?

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    27 augustus 2006
    Locatie
    Hoofddorp
    Berichten
    1.022

    Standaard

    de zgn "L-pads" van Monacor worden met TE mooie specs qua vermogen verkocht ,.....dus pas op !!!!
    Dit zijn volgens mij de zwaarste in de vakhandel ,....en zijn dus te licht ,....en branden meteen door in die Twin Reverb.

    Op het moment dat dat gebeurd ,....kun je er alvast rekening mee houden dat je je knip mag omdraaien bij de reparateur voor de schade die dan is aangericht aan je Fender Twin Reverb

    ( zelfs de stereo-uitvoering die sommigen parallel aansluiten is nog te licht )
    Laatst gewijzigd door 7ender; 6 september 2017 om 19:13
    MR. LEE in basgitaarforum.nl

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.487

    Standaard

    Er zijn zeker prima attenuators op de markt, je moet je even oriënteren op het aanbod (wat je nu dus ook doet)
    Wat Fender zegt, liever te zwaar dan te licht.
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 juni 2009
    Locatie
    rechtsboven
    Berichten
    13.557

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door VincentZaalberg Bekijk bericht
    Fender combo's zoals een Twin Reverb/Deluxe Reverb/Princeton etc. en attenuators.

    Is het uberhaupt mogelijk om de versterker aan te sluiten op een attenuator en vervolgende weer aan te sluiten met de speaker in het combo?

    Wie weet het of heeft er ervaring mee?
    Ja, dat doe ik al jaren. Niet met een zware amp, maar met een VibroChamp.
    6W buizen is echt te hard voor in huis dus daar zit een Weber MiniMass 25W tussen.
    Kan de volumeknop toch nog boven de 3 en moeten de buisjes toch nog aan het werk.
    vrijheid blijheid - Vroeger was heel veel beter.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 augustus 2013
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    423

    Standaard

    De attenuator zit tussen je amp en je speaker als ik je vraag goed begrijp. Je kan ten alle tijden je attenuator uit zetten en het volle vermogen weer naar de speaker sturen.
    De meeste attenuators hebben die bypass optie erop zitten.

    Ik heb zelf goede ervaring met Weber attenuators maar heb deze momenteel alleen in gebruik als loadbox om via een cabsimulator en mixer met koptelefoon te spelen.

    Om je amp wat stiller te krijgen kun je ook b.v. een 12ay7 in V1 zetten. Verder heb ik in mijn Fender Blues Deluxe RI nu een Eminence Maverick zitten. Daar zit een soort attenuator is zodat je ongeveer 9db minder herrie hebt. En dat scheelt!
    Klinkt ook een stuk beter dan met een normale attenuator ertussen. Wat je in feite doet is de speaker midder effectief maken.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.487

    Standaard

    Dat van die 12ay7 is een beetje raar natuurlijk, je kan ook gewoon je volume regelaar gebruiken.

    De bedoeling van je attenuator is juist je amp volume wel gebruiken, dat alles achter de pre amp moet werken.

    Als grof gezegd vervorming optreed in de pre amp, eindtrap en speakers heb je met een attenuator in ieder geval 2 van de 3 getackeld.
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 augustus 2013
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    423

    Standaard

    Ligt eraan hoe je je amp gebruikt. Als je hem als clean platform gebruikt dan is een 12ay7 in V1 een prima optie om je volumeknop wat bruikbaarder te maken. Bij veel Fender amps gaat het volume vanaf 2 ineens explosief hard en met wat minder gain in de preamp kun je hem beter naar de sweetspot draaien.
    Ga je voor een high gain geluid dan zul je inderdaad na je pre-amp iets moeten doen.

    Iets van een volume regelaar in de effects loop (b.v. EQ pedaal zoals een Boss GE-7) werkt ook goed. Wil je alles op 10, dus pre-amp en power-amp vol open, en toch thuis spelen zonder gehoorschade dan zul je een knappe attenuator moeten aanschaffen.

    Dus het is maar net wat je van je amp wil.
    De meeste Fenders worden niet voor deathmetal gebruikt dus zijn bovenstaande opties, of een combinatie ervan, vaak wel te doen.

    Mijn methode is een combinatie;
    Fender BDRI, 12ay7 in V1, Boss GE-7 in de effect loop, Weber Mass Attenuator, Eminence Maverick speaker.

    Voor single coils gebruik ik meestal niets, behalve de speaker op maximale attenuatie (isdaeenwoord?)
    Voor humbuckers/overdrive sounds zet ik meestal de GE-7 aan met een paar db volume drop.
    Voor stil spelen: Weber op max, dus compleet stil, line out naar H&K Red Box, naar mixer, naar koptelefoon. (Vaak met backingtrack via iPad erbij gemixed.)
    Laatst gewijzigd door Sander-H; 6 september 2017 om 22:17

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door VincentZaalberg Bekijk bericht
    Is het uberhaupt mogelijk om de versterker aan te sluiten op een attenuator en vervolgende weer aan te sluiten met de speaker in het combo?
    Hey Vincent, natuurlijk is dat mogelijk. Een combo is immers hetzelfde als een losse top en cab. Wil je de amp temperen kun je beginnen met een schakelbare vermogens reductie. Bij een twin heel eenvoudig want die heeft achter toch al een ongebruikte schakelaar zitten. De attenuator die je daar achter gaat zetten kan dan een eenvoudiger uitvoering zijn omdat hij niet zoveel vermogen hoeft te verwerken en wordt er ook minder zinloos vermogen verstookt.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.487

    Standaard

    Ja, dat is mijn punt natuurlijk, als je een 12ay7 gebruikt omdat je een amp clean gebruikt heb je geen attenuator nodig en daar ging het juist om dacht ik.

    Vermogen bij een Twin reduceren, ja, dan zou ik als eerste 2 buizen trekken. Bij Princeton en Deluxes is dat geen optie, dan zou ik als eerste een laag rendement speaker installeren. Je kan nog wel meer bedenken maar het heeft allemaal impact op de sound, wat niet slecht hoeft te zijn. Maar fluisterstandje is daar niet bij, een attenuator kan dat wel.

    De attenuator die Dr.Z voor zijn amps gebruikt vind ik eerlijk gezegd erg goed werken.
    Ik gebruikte vroeger een volumepot gegoten in porselein, werkte ook goed. Maar met terugwerkende kracht deed ik wel meer dingen die ik niemand nu zou aanraden.
    Laatst gewijzigd door Pepe; 6 september 2017 om 22:39
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  10. #10

    Standaard

    Hi,

    oke bedankt voor de reacties. Verschillende sterktes attenuators heb ik liggen waaronder een Weber Mass 200 dus daar zal ik dan eens mee beginnen. Die Eminence Maverick heb ik ook in een Palmer 1x12 gestopt en is misschien wel aardig als ik aan een leuke Fender top kan komen. Al klinkt dat cabinet wel heel boomig maar als het geheel wat dun klinkt kan het wel een goeie match zijn eventueel. Maar het liefst vind ik een mooie combo voor wat gave country sounds.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top