Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 4 van 17 EersteEerste ... 2345614 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 31 t/m 40 van 168

Discussie: Jazz soleren

  1. #31
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 september 2005
    Berichten
    13.986

    Standaard

    Ik vind veel fusion ook niet te pruimen, maar blijft allemaal persoonlijk. Iets raakt je of niet. En wat jou raakt hoeft de ander niet te raken. Er zijn héél veel fusion en jazz rock en diverse soorten jazz en soorten metal en soorten EDM en soorten klassiek en Hollywood en karnataka en Armeens en K-pop en K-pop en C-pop en soorten Balkan en soorten rock en pop en indiy en folk en country etc etc die me niet raken, al dan niet door of ondanks een gebrek aan danwel overkill aan techniek, en heel veel die me wel raken, al dan niet mede door of ondanks een gebrek aan of overkill aan techniek

  2. #32
    Banned
    Geregistreerd
    20 juni 2015
    Locatie
    The universe
    Berichten
    12.608

    Standaard

    Volgens mijn papieren leraar moet je van te voren weten hoe je volgende noot gaat klinken. Anders speel je gewoon een willekeurige opeenvolging van noten binnen een bepaalde ladder.
    Ik geef het je te doen. Hitting the notes on the fly.

  3. #33
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.487

    Standaard

    hmsja.. tips..
    Ik kan wel dingen noemen die ik gebruik, of dat een goeie tip voor iemand anders is?

    Toonladders worden meestal verticaal voorgesteld. Wat ik dan doe is een toonladder horizontaal over 2 snaren spelen en dat in 16' en triolen spelen.
    Wanneer je dan een solo "horizontaal" benadert -het box idee- herken je een verticaal patroon en kan je makkelijker omhoog en omlaag om dan eventueel weer op horizontale mode over te gaan.

    Een ander ding is een melodie pakken van een evergreen. Je zoekt de akkoorden op drieklank niveau uit en vervolgens probeer je door toevoegingen in dezelfde positie die akkoorden te spelen en meestal kan je dan ook nog een ascending of descending baslijn erbij vogelen.

    Het zijn 2 manieren om anders te kijken naar iets wat vrij statisch is en een frisse blik is altijd goed.

    Sowieso vind ik het een must om ALLES in 2'en en 3'en te kunnen spelen, beide vragen een totaal andere notenkeuze. Als iemand het tempo verandert kom je dat tegen als je jezelf tenminste niet wil limiteren.

    Vorige week postte iemand nog een filmpje van Black Magic Woman. Ik wilde nog zeggen, het is nu snel of langzaam, speel wat meer triolen, dat klinkt relaxter.
    Maar ik bedacht me dat het mijn aanpak is, het hoeft helemaal niet. Maar wat ik zeg, het is fijn als je die keuze hebt.
    Laatst gewijzigd door Pepe; 5 september 2017 om 12:55
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  4. #34
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 september 2005
    Berichten
    13.986

    Standaard

    Ik snap niet helemaal wat he bedoelt met horizontaal vs vertical?

  5. #35
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.487

    Standaard

    Nee? Misschien zeg ik het verkeerd.
    Een diagram van een toonladder gaat altijd over 6 snaren, van lage E naar hoge E, 2 octaven. Daar komt de 'blues box' vandaan.
    Maar je kan een toonladder ook zien over 12 posities. Over 1 snaar runs maken is lullig dus gebruik je 2 snaren, telkens 3 noten per snaar en daar maak je een patroontje van wat je kan oefenen.

    Ik kan ook zeggen, enkel de bovenste (onderste, middelste enz) twee snaren van elke box.


    Noten op een fretboard is als punten op een map. Doorgaans zijn het maar een beperkt aantal paadjes waar over gelopen wordt, hoeft uiteraard niet.
    Dat is juist een sterk punt van Holdsworth, horizontale benadering, daar was je toch in geïnteresseerd?
    Laatst gewijzigd door Pepe; 5 september 2017 om 13:30
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  6. #36
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 september 2005
    Berichten
    13.986

    Standaard

    Ah ik snap je nu, denk ik. Hangt er vanaf natuurlijk, maar is een manier. Doe ik eigenlijk veel. Ik probeer dan echter wijdere intervallen en/of string skipping mee te pakken. Inderdaad, a la Holdsworth

  7. #37

    Standaard

    zou eens kijken of de iewat muffige, altijd sjaggo Pebber Brown nog op het web rondhangt en les geeft
    site ziet er niet uit maar was naar eigen zeggen bevriend met allan holdsworth en de rest van z'n cv lijk me zeker niet verkeerd

    "don't send a tape of your barband i wannna see your tekkkniekke"

  8. #38
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 augustus 2014
    Berichten
    1.792

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Fusion Bekijk bericht
    Blazers zeker! Maar ook pianisten Theorie, het is slechts een manier om dingen te benoemen. Miles deed ooit de legendarische uitspraak "Theorie? Leer zoveel mogelijk als je kunt, leer alles, om het daarna weer te vergeten". Als jij op gehoor bijv de augmented scale onthoud als twee gestapelde #5 akkoorden (en zelfs bijv niet ziet als twee #5 akkoorden), ook prima toch? Maar je ontkomt niet aan wat basis theorie. Je kunt mij niet vertellen dat je de noten niet benoemt, of op zijn minst de 3 en de 5 laat meewegen om de naam van een akkoord te vormen etc. Mijn persoonlijke ervaring is dat theorie studeren veel makkelijker deuren opent om de klanken en de specifieke intervallen van jazz te bereiken dan alleen op gehoor. Het biedt handvaten zeg maar. Maar dat kan voor jou uiteraard anders werken.
    Het moet allemaal een beetje in balans zijn. Alleen al dit: 1 - 9 - 3 - 11 - 5 - 13 - 7 - 1. Wie telt er nou zo? Wie verzint zoiets om een toonladder te benoemen? Het moet inderdaad allemaal een beetje bij je passen. Gelukkig ben ik meer van de blues en de rock enzo. Eens wat betreft de pianeurs.

  9. #39
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 september 2005
    Berichten
    13.986

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door NLF Bekijk bericht
    Het moet allemaal een beetje in balans zijn. Alleen al dit: 1 - 9 - 3 - 11 - 5 - 13 - 7 - 1. Wie telt er nou zo? Wie verzint zoiets om een toonladder te benoemen? Het moet inderdaad allemaal een beetje bij je passen. Gelukkig ben ik meer van de blues en de rock enzo. Eens wat betreft de pianeurs.
    En dan is als je zo gaat tellen #11 of logischer hehe.

  10. #40
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 september 2005
    Berichten
    13.986

    Standaard

    Nog logischer niet of logischer

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top