Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 13 van 17 EersteEerste ... 31112131415 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 121 t/m 130 van 168

Discussie: Jazz soleren

  1. #121
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 april 2004
    Locatie
    Het Salpêtrière
    Berichten
    53.358

    Standaard

    Ik doe helemaal niet aan theorie, en hoop maar gewoon dat het uitkomt.
    De frequentie waarmee dat gebeurt, neemt met de jaren toe, dat wel...

  2. #122

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tabula Rasa Bekijk bericht
    Het is mij allemaal te ingewikkeld. Ik hou het wel bij de aanpak van Hendrix, gewoon om de greep heen, á la Axis Bold as Love en Little Wing. Waar ik een onbedoelde "foute" noot speel, schuif ik hem wel door naar een plek waar ie wel klinkt. Dan wordt mijn akkoordenspel nog enigszins interessant.
    Nummers met modulaties speel ik gewoon niet.

    gepost met Tapatrut.
    Moduleren?
    Op de Magali Michaut manier is er niets een de hand.



    Dame schrijft nog maar 3 jaar haar eigen muziek muziek en heeft haar baan net opgezegd.
    Crea Bea, ook met de capo.
    Vriendelijke groet, Gus
    In Tartiflette we trust…..

  3. #123
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    nu gaat het in dit topic voornamelijk over welke noten thuishoren in jazz maar mijn ervaring is dat frasering en waar je de noten zet nog een stuk belangrijker is om iets "jazz" te doen klinken. En moeilijker, als je jarenlang gewoon blues hebt gespeeld. Een scale heb je zo geleerd maar de plaatsing...

  4. #124
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 september 2005
    Berichten
    13.986

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    nu gaat het in dit topic voornamelijk over welke noten thuishoren in jazz maar mijn ervaring is dat frasering en waar je de noten zet nog een stuk belangrijker is om iets "jazz" te doen klinken. En moeilijker, als je jarenlang gewoon blues hebt gespeeld. Een scale heb je zo geleerd maar de plaatsing...
    Nou ja, ik ben t niet eens met 'een stuk belangrijker', compleet oneens zelfs, maar het is wel heel belangrijk uiteraard.

  5. #125
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 september 2005
    Berichten
    13.986

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tupelo Bekijk bericht
    Ik doe helemaal niet aan theorie, en hoop maar gewoon dat het uitkomt.
    De frequentie waarmee dat gebeurt, neemt met de jaren toe, dat wel...
    Nee joh, da's je eigen steeds lager wordende standaard gecombineerd met toenemende seniliteit!

  6. #126
    Banned
    Geregistreerd
    20 juni 2015
    Locatie
    The universe
    Berichten
    12.608

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    nu gaat het in dit topic voornamelijk over welke noten thuishoren in jazz maar mijn ervaring is dat frasering en waar je de noten zet nog een stuk belangrijker is om iets "jazz" te doen klinken. En moeilijker, als je jarenlang gewoon blues hebt gespeeld. Een scale heb je zo geleerd maar de plaatsing...
    Ja, een hollow body gitaar met veel hout in de toon, de juiste frasering en timing. Waar ik het niet zo mee eens ben is dat scales zo geleerd zijn. Althans dat je in elke toonsoort zo maar even de belangrijkste scales kan opnoemen en vinden op je gitaar.

    Bij de melodische mineurladder van A kan ik zo alle noten opnoemen en akkoorden die bij elke trap horen, maar bij de meloische mineur van Fis, nee daar heb ik even wat tijd voor nodig. Misschien vind ik ooit nog weleens de zin om dat allemaal perfect uit mijn hoofd te leren. Want zoals ik al zei, het is gewoon een kwestie van blokken. Of je moet een fotografisch geheugen hebben.
    Laatst gewijzigd door Brad; 18 oktober 2017 om 13:27

  7. #127
    Banned
    Geregistreerd
    20 juni 2015
    Locatie
    The universe
    Berichten
    12.608

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pepe Bekijk bericht
    I fully agree, grote fan van de Hendrix methode.
    In feite is het raar dat je nauwelijks die aanpak tegenkomt, het werkt zou je zeggen.
    Denk dat het te maken heeft met de traditionele manier van denken zoals Bach ooit ontwikkelde met zijn welgetempereerde klavierstudies waar de docenten verder op borduurden.
    Hendrix had moeten doen wat Vai deed, je methode publiceren in een magazine met grote oplage.
    Als Vai alles voor zichzelf gehouden had zaten we nog steeds te kloten met een tremdive op papier te krijgen en de Brads zouden zeggen, het zit niet in een modi dus het is fout.
    Of vals.
    Nou als we het dan over Vai hebben, en laten we Satch ook maar gelijk noemen, die boys gebruiken graag bewust de lydische ladder. Die twee, dat zijn jongens die hun scales zeker kennen.

    Net als Malmsteen, die gebruikt graag bewust de phrygische ladder.

  8. #128
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.608

    Standaard

    Huh? Ben ik nou helemaal debiel of blijft alles gewoon hetzelfde, maar je schuift alles anderhalve toon omlaag? Als je kan transponeren, dan kan dat ook. Alle intervallen, grepen etc... Alles blijft hetzelfde.

    gepost met Tapatrut.
    147-c Guitars

  9. #129
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 september 2005
    Berichten
    13.986

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Brad Bekijk bericht
    Ja, een hollow body gitaar met veel hout in de toon, de juiste frasering en timing. Waar ik het niet zo mee eens ben is dat scales zo geleerd zijn. Althans dat je in elke toonsoort zo maar even de belangrijkste scales kan opnoemen en vinden op je gitaar.

    Bij de melodische mineurladder van A kan ik zo alle noten opnoemen en akkoorden die bij elke trap horen, maar bij de meloische mineur van Fis, nee daar heb ik even wat tijd voor nodig. Misschien vind ik ooit nog weleens de zin om dat allemaal perfect uit mijn hoofd te leren. Want zoals ik al zei, het is gewoon een kwestie van blokken. Of je moet een fotografisch geheugen hebben.
    En dan hebben we t niets eens over moeilijkere ladders. Het enige dat ik in de afgelopen weken bereikt heb is dat ik van t gros van de 'moeilijkere ladders'(altered, augmented, whole-half, half-whole etc etc) één vingerzetting schema heb geleerd. Bij lagere snelheden kan ik als de tonica zonder mol is ook wel buiten dit patroontje om soleren. Verder is niet echt te doen met n paar uurtjes per week max. Ben al blij dat ik progressie maak!

  10. #130
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 september 2005
    Berichten
    13.986

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Brad Bekijk bericht
    Nou als we het dan over Vai hebben, en laten we Satch ook maar gelijk noemen, die boys gebruiken graag bewust de lydische ladder. Die twee, dat zijn jongens die hun scales zeker kennen.

    Net als Malmsteen, die gebruikt graag bewust de phrygische ladder.
    Malmsteen staat ook bekend om zijn harmonisch mineur. Ik weet niet of ze alledrie alle scales kennen of beheersen. Vai verdenk ik er wel van, maar in de praktijk spelen deze mannen niet echt veel verschllende ladders.

    Anyway, laten we het weer over jazz soleren hebben.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top