Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 16 van 17 EersteEerste ... 614151617 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 151 t/m 160 van 168

Discussie: Jazz soleren

  1. #151
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 september 2005
    Berichten
    13.967

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Little Jay Bekijk bericht
    Ha de filmpjes van Jens, die zijn erg nuttig. Aardige gozer ook, we zijn stadsgenoten en komen elkaar nog wel eens tegen op jams en zelfs optredens (we speelden afgelopen voorjaar als ‘voorprogramma’ van zijn band Traeben). Zijn vrouw is bassiste en speel ik ook nog wel eens mee op sessies.

    Hier heeft hii het over Holsworth chords, moet jou toch aanspreken denk ik:

    https://youtu.be/HQGEh29gAoU
    Thans! Ken al een aantal goede filmpjes over AH style akkoorden en soleren, maar deze van Jens nota bene nog niet. Ga ik vanavond tsjekken

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Little Jay Bekijk bericht
    Qua jazz soleren zit ik heel erg aan de ‘old school’ kant merk ik: Green, Montgomery, Burrell, Benson. Die jongens deden nog niet zo heel veel met outside en augmented en bleven grotendeels toch wel binnen het harmonisch kader dat akkoordenschema dicteerde, met her en der een octotonisch uitstapje.
    Ja je filpmjes tot nu toe zijn er oldsjkool Gaaf.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Little Jay Bekijk bericht
    Ik heb de 15 pagina’s van deze draad nog niet helemaal doorgespit, weet dus niet wat er allemaal al gezegd is, maar ik merk dat ik jazz grofweg verdeel in de volgende soorten: modaal (los gaan op weinig akkoorden), bebop (veel akkoorden en de harmonische mogelijkheden die die dicteren zoveel mogelijk uitputten) en free (losgaan).
    Nou ja, jazzrock is misschien nog een aparte oindeling. Maar met wat goede wil kun je dat onder beboip scharen (op de manier zoals jij beschrijft)

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Little Jay Bekijk bericht
    Blijf in één positie en speel ononderbroken lijnen 8sten. Is natuurlijk niet heel muziekaal - zeker niet in het begin - maar als oefening vind ik ‘m heel waardevol. Het dwingt je snel te denken, het akkoordenschema anders te bekijken dan vanuit de grepen die je uit gewoonte altijd pakt en je moet je vertrouwde arpeggio en toonladder vormen loslaten. Hou dat stug vol
    (alleen 8sten, zonder pauzes!) en dan worden de meeste nummers ineens een basisgreep waarin je merkt dat toonsoort en akkoordwisselingen zich vooral afspelen in tertsen en septiemen. Kleuren en ‘outside’ klanken maak je vooral door kwinten en nones te verhogen en verlagen. De rol van de sext is weer een aparte.

    Nou, tot zover alvast een kleine duit mijnerzijds in het zakje.
    Leuke tips, stof tot nadenken. Dank!!

  2. #152
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 september 2005
    Berichten
    13.967

    Standaard

    Nu bezig de Messiaense modes en bi-triadische hexatonische dingessen te digesteren en me eigen te maken.

  3. #153
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 september 2005
    Berichten
    13.967

    Standaard

    Oke in de wat traditionelere jazz, vaak dus gewoon een maj of min triad spelen over een maj7 min7 dom7 al dan niet met b5 of juist #5 en dan pak je de jazz maar je moet wel weten welke over welke en hoeveel 'fretjes' verschuiven. Dus C maj triad prima over Dm7b5 wel in de hogere registers pakken. Abm triad mooi over G7+ enzo. Pentatonisch werkt ook mooi erover. En frasen herhalen in verschillende posities doet de luisteraar bijna alles geloven.

  4. #154
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 november 2004
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    3.605

    Standaard

    Lekker bezig Fusion!

    Ik ben m’n arpeggios maar weer eens aan het afstoffen, lekker de akkoorden outlinen geeft het geheel meteen een traditioneel tintje. Nu dat we net Eva & The Tracies best traditionele jazz spelen dat ook maar weer een beetje verdiepen dan! ;-)

    Videos maken de boel altijd levendiger, dus hier een kort fragmentje van ons optreden laatst op Jazz in de Gracht in Den Haag:

    https://youtu.be/hdV4amAK1Xk
    Soul, funk & jazz: www.tracintracy.com

  5. #155
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 februari 2006
    Locatie
    Zwolle
    Berichten
    10.658

    Standaard

    Altijd weer een plezier naar je jazz combo te luisteren👌
    Mooie Wes Montgomery vibe. En Eva zingt echt goed👍
    Mooie locatie ook. Ook mooi om die rondvaartboten voorbij te zien komen waar die toeristen naar jullie kijken. Heel vet👌

  6. #156
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 september 2005
    Berichten
    13.967

    Standaard

    Lekker hoor!

  7. #157
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 september 2005
    Berichten
    13.967

    Standaard

    Ik doe voor een metal nummer met wat fusion invloeden ook de lekker fusion intro zal ik binnenkort opnemen en posten

  8. #158
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 november 2004
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    3.605

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Fusion Bekijk bericht
    Ik doe voor een metal nummer met wat fusion invloeden ook de lekker fusion intro zal ik binnenkort opnemen en posten
    Ben ik benieuwd naar! Gek genoeg ben ik best een fusion liefhebber maar ooit afgehaakt in het spelen ervan omdat ik veel te veel bezig was met het zoeken naar en het maken van de juiste sound.

    In het huidige bandje met Eva hoef ik alleen maar een gitaar, een kabel en een versterkertje mee te nemen en that’s it! In de clip op de goedkope Ibanez en dat klinkt hartstikke prima zo (Award Session Bluesbaby 22 ampje helpt ook ;-)

    En de Ibanez ipv de vintage ES125 was maar goed ook, want zo’n 35 minuten later moesten we onder de brug schuilen voor een plensbui. De poly-finish van de Ibanez kan daar toch net wat beter tegen denk ik.....
    Soul, funk & jazz: www.tracintracy.com

  9. #159
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 september 2005
    Berichten
    13.967

    Standaard

    Ja dat klinkt fijn zo hoor jouw sound. Ik zou graag een Holsdworth sound hebben, eigenlijk moet ik dat maar eens proberen.

  10. #160
    Banned
    Geregistreerd
    20 juni 2015
    Locatie
    The universe
    Berichten
    12.608

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Little Jay Bekijk bericht
    Lekker bezig Fusion!

    Ik ben m’n arpeggios maar weer eens aan het afstoffen, lekker de akkoorden outlinen geeft het geheel meteen een traditioneel tintje. Nu dat we net Eva & The Tracies best traditionele jazz spelen dat ook maar weer een beetje verdiepen dan! ;-)

    Videos maken de boel altijd levendiger, dus hier een kort fragmentje van ons optreden laatst op Jazz in de Gracht in Den Haag:

    https://youtu.be/hdV4amAK1Xk
    Klinkt lekker, echt jazzy met veel hout in de toon.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top