Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 17 12311 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 168

Discussie: Jazz soleren

  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 september 2005
    Berichten
    13.967

    Standaard Jazz soleren

    Ik ben nu sinds krap 2 weken bezig met me te verdiepen in jazz soleren. Heb al veel in me opgenomen: arpeggios, augmented scales, altered scales, tritone substitutie, diatonische stacked fourths, welke tel 'outside' beginnen te spelen en welke tel weer terug etc etc. Maar ik ben nog opzoek maar meer, meer, meer. Ik vind t leuk.

    Zijn er mensen die tips willen delen? Ideeën die hun geholpen hebben om jazz te soleren? Ik snap dat jazz een enorm breed begrip is, dus ik sta open voor alle soorten tips in alle soorten jazz Links naar lessen etc mag uiteraard ook!

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.459

    Standaard

    Ja.
    Scales zijn belangrijk maar geen doel op zich. Het is een hulpmiddel.
    In lichte muziek, de officiële term, denk je vanuit akkoorden en het akkoord bepaald de scale waarmee je grip krijgt op je fretboard.
    Hoe een akkoord tot stand komt wordt weer bepaald door de melodie, die volgorde, melodie, akkoord, scale.

    Als je in de smiezen hebt hoe je een melodie kan ondersteunen met drieklanken en hun extensies volgt daar een scale uit.

    Veelal zie ik mensen die beginnen met scales te leren. Dat is als het leren van een grammatica, met een rijtje voorzetsels en lidwoorden in de derde naamval bestel je nog geen brood bij de bakker.

    Misschien geen goede vergelijking, een scale past zich aan aan de melodie, het moet vertalen wat bedacht is. Bij een taal zijn regels dwingend.
    Laatst gewijzigd door Pepe; 4 september 2017 om 16:43
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 september 2005
    Berichten
    13.967

    Standaard

    Thanks Pepe. Ik doelde met arpeggios op arpeggios van de akkoorden van het desbteŕffende akkoordenschema, idem met substitutie. Ja uiteraard bepaalt het akkoord wat je erop speelt, wat de implied scale(s, meestal meer dan één in jazz, daar die ook pentatonische, hexatonisch en octatoniach of zelfs chromatisch meenemen haha) is (/zijn).

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 september 2012
    Locatie
    Rijnmond
    Berichten
    563

    Standaard

    Mooi getypt Pépé,

    Begint het langzaam te begrijpen. Vooral die bewuste volgorde.

  5. #5

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Fusion Bekijk bericht
    welke tel 'outside' beginnen te spelen en welke tel weer terug
    Zijn er mensen die beweren dat daar regeltjes voor zijn!? Dat gaat wel heel hard richting 'painting by numbers' Luister vooral veel naar mensen als Metheny en Scofield. Die zijn daar meester in. Outside spelen doe je om spanning te creëren, en terug naar inside om die weer op te lossen. Dat is een gevoelszaak.

    Veel luisteren naar jazz, als je dat vocabulaire wil leren. Dat lijkt me eigenlijk het beginpunt.

    Voor de rest was Jesse van Ruller er vrij duidelijk over in een workshop, die ladders zijn leuk, maar begin met arpeggio's van akkoorden, en breid die uit. uiteindelijk levert dat ook weer ladders op natuurlijk.

    Een mooie van Andreas Oberg over akkoordsolostukjes. Gareth Pearson vroeg hem in de kleedkamer hoe hij dat deed... zegt ie "De eerste en de laatste zijn belangrijk, daartussen maakt het niet zo veel uit" Nu heeft die vent natuurlijk ook wel de nodige uren geoefend en van alles geleerd. Zijn random reeksjes zijn natuurlijk wel al wat verfijnder dan die van ons. Maar Het zegt ook wel dat je het niet moet willen dood theoretiseren.

    Die ladders, leuk om te oefenen, om ze in de oren te krijgen. Maar als je speelt moet je niet de hele tijd lopen te denken welke ladder waar mag. Dan moet je spelen.

    Overall, wil je jazzy klinken, geen bends, geen vibrato, veelal korte noten (op gitaar dan), een relatief dof geluid (evt. roundwound snaren, daar komt die voorkeur in jazzgitaar ws. vandaan) En vooral veel aanslaan. Vuistregel. Gelukkig zijn er uitzonderingen, zoals Philip Catherine, Pat Metheny, John Scofield, en Bill Frisell.

    En in plaats van ladders, etc... leer standards. Er zijn een paar standaardschema's waar heel veel op gevarieerd is. Als je die standaarschema's al kent ben je een heel eind. Niet alleen improviseren, maar ook de thema's kennen. Wat dat betreft zijn waar mogelijk zangversies handig. De melodie wordt in Jazz steeds meer verwaarloosd. Vaak is die het eerste rondje eigenlijk nauwelijks nog te herkennen als het tegenzit. Maar die melodie geeft je aanknopingspunten om iets te spelen dat daadwerkelijk bij het nummer hoort, ipv bij het akkoordenschema. Ze slaan soms wat erg door in de nadruk op het spelen van de changes. Mijn smaak dan. Als je wat meer brainiac bent vind je dat misschien juist leuk. Moet je dan uiteraard ook gewoon zelf weten. Jouw feestje tenslotte.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.459

    Standaard

    Jazz is heel breed, ik zou een keuze maken welke richting je op gaat.
    Je hebt bijvoorbeeld de Grant Green school, dat is groove & feel, veelal bluesy. Veel timing.
    Je hebt de Joe Pass school, dat is vooral vanuit akkoorden denken. Of de Scofield, denken vanuit scales en hun posities.
    Voor mij werkt het om me te beperken tot iets kleins en dat uit te bouwen, als je dat maar vaak genoeg doet begin je langzaam te overlappen.

    Het is natuurlijk niet zo absoluut als ik het zeg, iemand als Scofield springt net zo makkelijk van scale thinking naar blues groove.

    Maar dat principe, kleine stukjes in kaart brengen en als je maar lang genoeg doorgaat wordt de kaart steeds duidelijker.
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 september 2005
    Berichten
    13.967

    Standaard

    Ik zit eigenlijk meer richting een compleet andere school (hoewel Scofield een beetje in de buurr komt): de Holdsworth school haha. Dus veel grote intervallen, veel scales juist, veel hexatonsiche patronen etc. Ik negeer de karakteristieke legato maar, ik sla aan wanneer t mij uitkomt Holdsworth is erg popi onder de mwtalheads. Maar wil zeker ook een beetje de meer traditionelere jazz vormen masteren (voor in de kerk),

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.459

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Harald Bekijk bericht
    "De eerste en de laatste zijn belangrijk, daartussen maakt het niet zo veel uit"
    Ja, zo werk ik ook.
    Je hebt een melodie en een grondtoon. In pop muziek worden meestal de 3 en 5 gespeeld en de rest genegeerd, vooruit de 7 dan als die klein is. Maar er zijn nog een aantal noten die je kan spelen en als je die gaat invullen, daar leer je enorm veel van.
    Akkoorden zijn slechts variaties op hetzelfde thema, het is goochelen met noten en dat kan je zelf ook.
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.459

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Fusion Bekijk bericht
    Ik zit eigenlijk meer richting een compleet andere school (hoewel Scofield een beetje in de buurr komt): de Holdsworth school haha. Dus veel grote intervallen, veel scales juist, veel hexatonsiche patronen etc. Ik negeer de karakteristieke legato maar, ik sla aan wanneer t mij uitkomt Holdsworth is erg popi onder de mwtalheads. Maar wil zeker ook een beetje de meer traditionelere jazz vormen masteren (voor in de kerk),
    Je moet vooral dat doen waar je lol in hebt. Ik weet niks van Holdsworth af, ik ken enkel zijn opvatting en principes, wat ie er mee maakt trek ik niet.
    Wel razend knap. In de jaren tachtig een tijdje mee gestoeid, net zoals met Frank Gambale. Maar niet voor mij.
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 september 2005
    Berichten
    13.967

    Standaard

    Thanks heren. Iemand nog toevallig links naar leuke online lessen? Of blogs, YT lessons etc?

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top