Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 11 van 17 EersteEerste ... 910111213 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 101 t/m 110 van 168

Discussie: Jazz soleren

  1. #101
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 september 2005
    Berichten
    13.986

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Brad Bekijk bericht
    Nou, wanneer een akkoord progressie in Ebmaj staat en vervolgens transponeert naar Am dan is het wel handig om in elk geval de Ebmaj ladder te kennen en Am aeolisch. Binnen die kaders weet je in elk geval dat je geen valse noten speelt. En om een vergelijking te trekken met die Duitse naamvallen. Wanneer het er zo ingesleten is dat het een tweede natuur is geworden en je er niet meer over na hoeft te denken ben je waar je wezen wilt.

    Dan kun je echt muziek gaan maken.
    Ga jij maar muziek maken want van theorie heb je echt geen kaas gegeten. Transponeren van Ebmaj naar Am? Koekkoek! Am Aeoluach? Een soort dubbel mineur ladder? Koekkoek! Valse noten? Je bedoelt als je gitaar ontstemt? Koekkoek!

  2. #102
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 september 2005
    Berichten
    13.986

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tabula Rasa Bekijk bericht
    Lang geleden zei mijn gitaarleraar dat een noot alleen fout is wanneer die niet oplost, ongeacht welke van de 12 het is, in welke toonsoort dan ook.

    gepost met Tapatrut.
    Die geeft vast geen jazz geluisterd

  3. #103
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.608

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Fusion Bekijk bericht
    Die geeft vast geen jazz geluisterd
    Juist wel! Misschien formuleer ik het krom.


    Edit: ik moet me er ook niet mee bemoeien. Veel te ingewikkelde shit voor mij.




    gepost met Tapatrut.
    147-c Guitars

  4. #104
    Banned
    Geregistreerd
    20 juni 2015
    Locatie
    The universe
    Berichten
    12.608

    Standaard

    Een akkoord progressie: Fm7 Bb7 Ebmaj7 Bmin7b5 E7b9 Am7.

    Over de eerste drie akkoorden speel je noten van de toonladder van Eb. Over de Bmin7b5 en de E7 speel je A harmonisch mineur en over de Am7 speel je A aeolisch.(je kunt ook in A harmonisch mineurblijven zolang je het groot septiem alleen als doorgangsnoot gebruikt)

  5. #105
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 september 2005
    Berichten
    13.986

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tabula Rasa Bekijk bericht
    Juist wel! Misschien formuleer ik het krom.


    Edit: ik moet me er ook niet mee bemoeien. Veel te ingewikkelde shit voor mij.




    gepost met Tapatrut.
    Jazz is er ook in 75748294 s.aken he. Sommige smaken laten de noten wel oplossem. Andere smaken nuist niet om de spanning op te voeren. Overigens spreek je eerder van akkoorden die oplossen dan noten (maar kan wel)

  6. #106
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.487

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Brad Bekijk bericht
    Een akkoord progressie: Fm7 Bb7 Ebmaj7 Bmin7b5 E7b9 Am7.

    Over de eerste drie akkoorden speel je noten van de toonladder van Eb. Over de Bmin7b5 en de E7 speel je A harmonisch mineur en over de Am7 speel je A aeolisch.(je kunt ook in A harmonisch mineurblijven zolang je het groot septiem alleen als doorgangsnoot gebruikt)
    Als je nou je gebiedende wijs overal vervangt door de frase "zou je kunnen" dan vind ik prima.

    Het is muziek he, toonladders worden afgeleid, niet andersom.
    Toonladders zeggen iets over wat al bedacht is, bij improvisatie is het misschien juist fijn om jezelf geen dwingend format op te leggen.
    Laatst gewijzigd door Pepe; 18 oktober 2017 om 03:49
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  7. #107
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.487

    Standaard

    Al die theorie, fijn om te weten en op een bepaald punt zelfs noodzakelijk maar picture this:

    Je staat met wat mensen iets te spelen, te jammen desnoods, en iemand roept, gitaarsolo!
    Niet ondenkbaar. Veel voorkomend zelfs.
    De vraag is dan, heb je dan meer aan kennis van toonladders of kennis van je toetsenbord.

    Elke muzikant die wel eens in zo'n situatie verzeild raakt weet, dat is vaak zwemmen of verzuipen en god zegene de greep.
    In die gevallen koester ik mijn dubbelstops en arpeggio's die ik blindelings bij mijn akkoorden weet te vinden. En zo zal iedereen zijn eigen dingen hebben waarop ie terugvalt maar ik geloof niet dat er iemand denkt.. euh... C maar verlaagd septiem dus dat wordt mixolydisch voor de eerst 4 maten.
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  8. #108
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 september 2005
    Berichten
    13.986

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Brad Bekijk bericht
    Een akkoord progressie: Fm7 Bb7 Ebmaj7 Bmin7b5 E7b9 Am7.

    Over de eerste drie akkoorden speel je noten van de toonladder van Eb. Over de Bmin7b5 en de E7 speel je A harmonisch mineur en over de Am7 speel je A aeolisch.(je kunt ook in A harmonisch mineurblijven zolang je het groot septiem alleen als doorgangsnoot gebruikt)
    Ga jij lekker transponeren. En vooral in Eb en Am spelen, dan klink je iig nooit jazz.

  9. #109
    Banned
    Geregistreerd
    20 juni 2015
    Locatie
    The universe
    Berichten
    12.608

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pepe Bekijk bericht
    Al die theorie, fijn om te weten en op een bepaald punt zelfs noodzakelijk maar picture this:

    Je staat met wat mensen iets te spelen, te jammen desnoods, en iemand roept, gitaarsolo!
    Niet ondenkbaar. Veel voorkomend zelfs.
    De vraag is dan, heb je dan meer aan kennis van toonladders of kennis van je toetsenbord.

    Elke muzikant die wel eens in zo'n situatie verzeild raakt weet, dat is vaak zwemmen of verzuipen en god zegene de greep.
    In die gevallen koester ik mijn dubbelstops en arpeggio's die ik blindelings bij mijn akkoorden weet te vinden. En zo zal iedereen zijn eigen dingen hebben waarop ie terugvalt maar ik geloof niet dat er iemand denkt.. euh... C maar verlaagd septiem dus dat wordt mixolydisch voor de eerst 4 maten.
    Nou ik moet je zeggen dat je dan toch wel wat aan toonladders hebt. Zeker bij pop of blues. Als de patronen van de basistoonladder er een beetje ingesleten zijn kom je er al improviserende achter welke toonladder, of liever gezegd in welke toonsoort je moet spelen.

    Dat een noot nooit fout is, ik weet het niet. Neem het nummer Helpless van Neil Young. Een eenvoudig nummer dat in c staat. Als je daar een solo over speelt en je speelt de noten Eb en Bb klinkt het toch echt niet.

  10. #110
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 september 2005
    Berichten
    13.986

    Standaard

    Context Brad. Als jij een Bb of Eb wilt spelen over Neil Young moet je dat vooral doen. En je had t over valse noten, niet foute noten. Valse notem komen door een slecht gestemd instrument of een slechte techmiek. Foute noten zijn noten zijn noten die je niet had willen spelen.

    Er al achter wat transponeren is? Het verneukeratieve is dat je wat termen kent en daar graag mee strooit maar je ken hun betekenis niet. Zie mijn koekkoek opmerkingen waarbij ik hints geef over wat je fout zegt. Die laat je dan zoals gewoonlijk weer liggen. Alsof je niet wilt leren ofzo.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top