Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 6 van 17 EersteEerste ... 4567816 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 51 t/m 60 van 168

Discussie: Jazz soleren

  1. #51

    Standaard

    Heeft de meerderheid ineens per definitie gelijk? Dat kun uitegerekend jij toch niet geloven?

    Volgens Wiki,

    Nederland: Volgens een onderzoek van LEI Wageningen UR was in 2012 zo'n 4,5 procent van de Nederlandse bevolking vegetariër of veganist (red. 750.000). Daarnaast eet 14,8% hooguit een à twee dagen per week vlees.

  2. #52
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Duhsjaak Bekijk bericht
    @ErikdeP
    Je hebt de vreemde neiging overal full force tegenin te gaan. Of dat altijd handig is, is een beetje de vraag.

    Onder Engels, Spaans, Frans volk is het helemaal niet zo vreemd om een redenatie te illustreren met een voorbeeld. In het Engels is het zelfs helemaal niet zeldzaam dat diegene even een pauze laat vallen om over dat voorbeeld na te denken.

    Nederlanders hebben van een dergelijke bescheidenheid helemaal geen last. Laten de redenering aan zich voorbij gaan en vallen op orkaankracht het voorbeeld aan.

    Ik heb Ben Webster van nabij meegemaakt en meen daarom dat ik die rustig mag aanhalen als voorbeeld voor een bepaalde opvatting over een bepaald soort jazz.
    In lijn ook met Fu's vraag. Die was niet: geef een messcherpe definitie van jazz en laten we eens gezellig tegen elkaar mopperen over wat er wel jazz is en wat niet, maar wat zou je mee moeten/kunnen brengen voor jazz solo's. Dit laatste door mij opgevat als: Heb je suggesties.

    Wat je van mijn bijdrages vindt mag je lekker zelf weten, maar ik geloof dat ik met praktischer suggesties kom.



    Op ca. 1'25" Big Ben. Pracht voorbeeld over het gelijk (min of meer) beginnen en gelijk eindigen.

    De arbeidersjazz is meer iets van Ben dan van mij. Hij was er behoorlijk trots op dat hij voor Albert Heijn een LP kon opnemen. Die LP is liefhebbend digi gemaakt en echte genieters kunnen van mij een kopietje krijgen in de gereleasde volgorde van de nummers of de volgorde waarin de nummers zijn opgenomen.
    Dan hoor je ineens dat die nummers ook onderling een verhaal vertellen.

    Dat iedereen zijn muziek kon beluisteren vond hij fenomenaal.

    Maar belangrijker voor de vraag van TS:
    - bepaalde tonen van Ben stierven uit en eindigden in gefluister op zijn Selmer
    - hij liet rustig lange stiltes vallen
    - hij gebruikte in bepaalde toonsoorten motiefjes als houvast
    - dat laatste deden al die oude knakkers
    - en tijdens dat gefluister, nam ie rustig de tijd om te denken en te genieten
    - en vooral over hoe ie het volgende deel van zijn solo zou gaan aanpakken

    Als ik iets moet zeggen om mijn credibility aan te tonen over
    - waar ie woonde
    - bij wie hij woonde
    - welk bier hij dronk, hoe en waar
    - wie mijn gitaar anders stemde en mij de instructie gaf de happy blues te spelen
    - wie hem na donderdagavond/jazzavond in Paradiso de trap op heeft gehesen
    - omdat ie dat wegens gezondheid en Amstel niet meer voor elkaar kreeg
    - wat ie uitvrat bij Annette (Savage Rose) in skandinavië
    - wat er is gebeurd met zijn Selmers en waar zijn die nu
    zeg het dan gerust hoor.

    De gemeenteraad van Amsterdam (ik noem maar even een voorbeeld hè) heeft het gesnapt.
    Geen straat genoemd naar John McLaughlin. Maar de Ben Websterstraat is er hoor!

    Gabor Szabo's opnames voor Impulse opnames geen jazz. Carlos Santana denkt daar genuanceerd over.
    Vriendelijke groet, Gus
    Mijn reactie om "full force" ergens op in te gaan is niet vreemd, maar anders dan direct een knuffelhouding aannemen. Laten we dan in ieder geval erkennen dat we beide Nederlanders zijn met onze eigen manier van doen en dat zeer waarschijnlijk Engelsen, Fransen, Chinezen, etc. dit ook doen.
    Het gaat mij er niet om dat jij Ben Webster aanhaalt. Ik snap heel goed wat mensen prettig vinden aan een "fahfahfahfaaah" saxofonist, dat vind ik ook wel eens mooi (als kind meer dan tegenwoordig trouwens). Ik noemde alleen een aantal toppers uit dezelfde tijd en arbeidersklasse die minstens zou authentiek zijn en inderdaad heel wat meer noten speelden. Om aan die "notenkakkerij" dan een conservatorium labeltje te hangen.... dat vind ik dan weer erg direct en onhandig.... zo zie je maar weer Gus.
    Mooi om te lezen dat jij blijkbaar met Ben Webster op bent getrokken, dat zal zeker een fantastische tijd zijn geweest en hoef je op geen enkele manier te bewijzen! Al zou ik wel graag de verhalen willen lezen.

    Om even het verschil in beleving weer te geven:

    Ben Webster met Piet Noordijk (die ik dan helemaal fantastisch vind)

    https://soundcloud.com/jazzarchief/sophisticated-lady

  3. #53

    Standaard

    @ErikdeP
    De discussie waaiert steeds verder uit. Ik doe gewoon nog een poging.

    In post 21 (ach, doe eens gek: kijk m rustig na als je het niet vertrouwt), schrijf ik een bevlogen en rammelend verhaal. Fu snapt dat wel, zeer bevlogen. En op dat moment richt ik me tot hem, de TS tenslotte.

    ZoonvanPiet noemde ik. En met plezier mag ik wel zeggen. Je bent pas echt dood, als je niet meer wordt genoemd.
    Had Pepe ook even moeten noemen. Gelukkig niet dood. Het klinkt altijd mooi wat ie doet en je betrapt hem eigenlijk nooit op noten teveel.
    En toen, out of the blue (jezelf quoten - blijft een beetje vreemd):

    Kijk ook eens naar de oude garde. Fine and mellow van Billy Holiday brengt je sinds kort op utube een schat aan oude knarren. Het leuke is dat je bij die gasten kunt zien hoe ze bijna zingend hun melodielijnen opbouwen.
    Errol Garner? Hoor je boven het geluid van zijn piano uit neuriën.
    Ben Webster? Zelfs als je jouw theoriekennis heeeeeeel langzaam had uitgelegd, had ie het niet begrepen.

    Want Fu heeft bakken talent en wil iets anders gaan doen.
    Dan kun je terugvallen op je techniek of je kunt op zoek naar het eigene van dat 'iets anders' en tegelijk de tijd nemen om je crea de vrije loop te laten.

    Over Piet Noordijk zijn wij het eens.
    Op 4 sep 1994 schreef ik een ode aan hem, gwoon voor de lol:

    Piet N

    Ik heb je in t verleden al eens doorgezaagd
    over jazz en lekkere jazz in het bijzonder
    en laat ik maar met de deur in huis vallen
    jazz is jazz geen verder geen gedonder

    't North Sea Jazz Festival is het moment
    om Piet Noordijk nog eens live te zien
    één van de besten nog in het wild
    of mankeert er wat aan je oren misschien

    Een hoop critici maakten de fout
    Piet's streven naar eenvoud en mooie toon
    te zien als slappe gemakzuchtigheid
    da's flauwe kul natuurlijk, heel gewoon

    Er zitten plenty uitdagende en
    provocerende kanten aan zijn spel
    hoor je 'm dan is 't genieten
    hoor je 'm dan hoor je 't wel

    refI
    Eén van de jazz giganten van Nederland
    sinds ik een pluispuber was
    met die lekkere Polydor singletjes
    en in de B kant zat een kras

    refII
    Piet N Piet N Piet N zijn toon
    prachtig prachtig prachtig gwoon

    W4sep1994

    Dus: Van alle gasten die zo speelden dat je je voet erbij kon tappen en dat je van de opbouw van het verhaal kon genieten, koos ik Ben Webster omdat ik van hem en van zijn spel en opvattingen het meeste weet.

    En de Piet N tekst zet ik erbij (smiley smiley) voor een bonuspunt bij Fu. Weer een tekst die niet over biologie of chemie gaat. Yééé!!!

    @Harald
    Riep je me schat? Heb ik iets gemist of over iets heen gelezen dat ik het verband tussen veggies en Jazz niet zie? Want dat zie ik niet hoor. Echt niet.
    Correct me if I'm wrong, please.

    Trouwens die cijfers stammen van voor de laatste drie foodscares. Het aantal veggies en vegans is serieus aan het toenemen. Steeds meer mensen zijn geknoei met hun eten zat. Gek hè?
    Vriendelijke groet, Gus
    In Tartiflette we trust…..

  4. #54

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Duhsjaak Bekijk bericht
    @Harald
    Riep je me schat? Heb ik iets gemist of over iets heen gelezen dat ik het verband tussen veggies en Jazz niet zie? Want dat zie ik niet hoor. Echt niet.
    Correct me if I'm wrong, please.

    Trouwens die cijfers stammen van voor de laatste drie foodscares. Het aantal veggies en vegans is serieus aan het toenemen. Steeds meer mensen zijn geknoei met hun eten zat. Gek hè?
    Vriendelijke groet, Gus
    Nee, jij klaagde niet dat ik niet op de argumenten inging. Die argumenten kwamen erop neer dat Holdsworth in alle platenzaken waar Fu komt bij jazz staat, en dat ze hem op wiki jazz noemen. Oftewel de meerderheid vindt dat toch... Vandaar mijn stelling dat uitgerekend een fanatieke soapboxende vegetariër als Fu zelf toch niet kan geloven in het "de meerderheid heeft toch gelijk" argument.

    Hij zei ook nog iets over toonladders en akkoorden. Daar had ik al op gereageerd. Maar dat miste Fu, omdat hij het inderdaad echt niet snapt, zoals hij zelf al zei. Die toonladders en akkoorden is één ding. Dat kom je in meer muziek tegen. Bach gebruikte stiekem ook al dingen die aardig richting gealtereerde ladders gingen. Bigbands deden nog niets met een b9, maar Bach wel bv. Het gaat om het dialect, om de taal. En die zijn bij Holdsworth niet afkomstig uit de jazz hoek.

    Laat een Zappa muzikant in België de reclameslogan "smurf mee!" uitspreken, en het klinkt gelijk een stuk schunniger...

    Dus, ging niet over jou. Dat de cijfers veranderen bepleit ook alleen maar dat de meerderheid lang niet altijd gelijk heeft. De leukste muziek is op dit moment echt niet wat de meerderheid leuk vindt. Dan zouden we ons niet zo moe hoeven te maken. Gaat tenslotte zelden nog verder dan wat drieklanken, en liefst ook niet al te veel. Voor een hit bij voorkeur die 4 die zo mooi bij elkaar passen...

  5. #55
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 september 2005
    Berichten
    13.984

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Harald Bekijk bericht
    Nee, jij klaagde niet dat ik niet op de argumenten inging. Die argumenten kwamen erop neer dat Holdsworth in alle platenzaken waar Fu komt bij jazz staat, en dat ze hem op wiki jazz noemen. Oftewel de meerderheid vindt dat toch... Vandaar mijn stelling dat uitgerekend een fanatieke soapboxende vegetariër als Fu zelf toch niet kan geloven in het "de meerderheid heeft toch gelijk" argument.

    Hij zei ook nog iets over toonladders en akkoorden. Daar had ik al op gereageerd. Maar dat miste Fu, omdat hij het inderdaad echt niet snapt, zoals hij zelf al zei. Die toonladders en akkoorden is één ding. Dat kom je in meer muziek tegen. Bach gebruikte stiekem ook al dingen die aardig richting gealtereerde ladders gingen. Bigbands deden nog niets met een b9, maar Bach wel bv. Het gaat om het dialect, om de taal. En die zijn bij Holdsworth niet afkomstig uit de jazz hoek.

    Laat een Zappa muzikant in België de reclameslogan "smurf mee!" uitspreken, en het klinkt gelijk een stuk schunniger...

    Dus, ging niet over jou. Dat de cijfers veranderen bepleit ook alleen maar dat de meerderheid lang niet altijd gelijk heeft. De leukste muziek is op dit moment echt niet wat de meerderheid leuk vindt. Dan zouden we ons niet zo moe hoeven te maken. Gaat tenslotte zelden nog verder dan wat drieklanken, en liefst ook niet al te veel. Voor een hit bij voorkeur die 4 die zo mooi bij elkaar passen...
    Harald grappig een vergelijking waar moraliteit aan te pas komt en wat totaal geen analogie is met een (een stuk) objevtieve(re) kwestie als een categorisatie van een muziekgenre. Dismissed .

    Ik heb je meer argumenten gegeven dan toonladders. Ik heb 2 posts lang daarna niets van je gehoord daarover dus laat maar. En blijf vooral jazz herhalen terwijl ik duidelijk jazzrock/fusion noem.

    Het album met jazz standards al van hem gecheckt?

    Dag Harald.

  6. #56
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 september 2005
    Berichten
    13.984

    Standaard

    Ik had al aangegeven niet meer te gaan reageren, maar bjj deze dan. Succes met zoeken in de platenzaak als je ooit een soloabum van Holdsworth wilt kopen. Zul je lang zoeken

  7. #57
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 mei 2005
    Locatie
    Utrecht
    Berichten
    14.669

    Standaard

    Ik zou solo's van je helden uit gaan zoeken. Een solo die je te gek vind of zo. En dan wel zelf en op gehoor he.
    Probeer de logica te zien achter het geen wat er gespeeld wordt. 'Waarom' een bepaalde frase zo gespeeld wordt.

  8. #58
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 september 2005
    Berichten
    13.984

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Luke-wannabe Bekijk bericht
    Ik zou solo's van je helden uit gaan zoeken. Een solo die je te gek vind of zo. En dan wel zelf en op gehoor he.
    Probeer de logica te zien achter het geen wat er gespeeld wordt. 'Waarom' een bepaalde frase zo gespeeld wordt.
    Goede tip. Is ook een tip die zo'n beetje alle artiesten die ik gaaf vindt geven. En frappant genoeg geven de gitaristen onder hen vaak ook de tip om naar de oude blazers te luisteren. Die hebben toch wel een basis gelegd zeg maar.

    Ik neem een beetje een shortcut echter (heb maar een uurtje of 2 per week helaas, en soms gaat die ook nog op aan repeteren als ik weer mag spelen). Ik zoek op YouTube naar mensen die frasen van mijn favo artiesten hebben uitgezocht en analyseren en in langzaam tempo overbrengen, of 'licks in de stijl van'. Werkt ook erg goed

  9. #59
    Banned
    Geregistreerd
    20 juni 2015
    Locatie
    The universe
    Berichten
    12.608

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Luke-wannabe Bekijk bericht
    Ik zou solo's van je helden uit gaan zoeken. Een solo die je te gek vind of zo. En dan wel zelf en op gehoor he.
    Probeer de logica te zien achter het geen wat er gespeeld wordt. 'Waarom' een bepaalde frase zo gespeeld wordt.
    Of een boek kopen met tab. van Kenny Burrel is bijvoorbeeld ooit een boek verschenen met uitgeschreven solo's.

  10. #60
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 april 2004
    Locatie
    Het Salpêtrière
    Berichten
    53.325

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Luke-wannabe Bekijk bericht
    Ik zou solo's van je helden uit gaan zoeken. Een solo die je te gek vind of zo. En dan wel zelf en op gehoor he.
    Probeer de logica te zien achter het geen wat er gespeeld wordt. 'Waarom' een bepaalde frase zo gespeeld wordt.
    Zover ik een werkwijze heb is het ook deze, op terugwerkende kracht de logica zien te ontrafelen werkt beter voor mij dan trapsgewijs (en vaak één dimensionaal) het kunstje leren.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top