Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 15 van 17 EersteEerste ... 51314151617 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 141 t/m 150 van 168

Discussie: Jazz soleren

  1. #141
    Banned
    Geregistreerd
    20 juni 2015
    Locatie
    The universe
    Berichten
    12.608

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pepe Bekijk bericht
    Die knapen zijn goed hoor. Of het leuk is mag je zelf uitmaken.
    Maar hoor je die atonale tonen Brad? Welke kerktoonladder is dat?
    Of gewoon wat foutjes, wat denk je, kan gebeuren natuurlijk.
    In die jazz weet je het nooit met al die drank en drugs.
    Ik heb nergens beweerd dat je alleen kerktoonladders moet gebruiken. Die gevorderde jazz en jazzrock jongens gebruiken allerlei ladders. Maar het zijn wel ladders.

  2. #142

    Standaard

    Check fimpkes van Jens Larsen, die zijn zeer helder.
    Zelf gestart met vooral arpeggio over elke akkoord en verbinden met scales.
    Akkoorden onleden, toonaard met bijhorende scales en je bent vertrokken.
    Blues is een ideale opstap naar Jazz, I IV V is de makkelijkste vorm van soleren over chord changes.

  3. #143
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 september 2005
    Berichten
    13.986

    Standaard

    Jens Larsen is dat b wat oudere man, met volgens mjj een hippie uiterlijk? Volgens mij ken ik die, idd erg goed voor de basis. Zal even verifiëren of t m is.

  4. #144

    Standaard

    In de lente van dit jaar, heb ik met mijn eigen lief 8 weken in een tentje rondgezwalkt.
    Wij hebben onder andere onderzoek gedaan naar het (nog) bestaan van de grote trap. Die is bijna uitgestorven. een vogel. Een Graaneter.
    En toch niet geschikt voor keukentrap.
    En zo dus ook niet alle ladders te gebruiken.

    Het lijkt erop dat het ons nauwelijks opvalt dat er al 15 bladzijden een zware discussie over het gereedschap wordt gevoerd. En niet de hardware, maar Dorisch. En Dorisch maakt mij niet euforisch.

    Aan jou de taak, Fu, om kaf van koren te scheiden.
    Dat wordt nog een hele kluif.
    Het lullige is dat er ook hele leuke suggesties tussen staan. Ik ben benieuwd wat er van je avontuur terecht komt.
    Vriendelijke groet, Gus
    In Tartiflette we trust…..

  5. #145
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 september 2005
    Berichten
    13.986

    Standaard

    Ik zal binnenkort eens een poging wagen en opnemen en posten ter leri... ehm... ter vermaak.

  6. #146

    Standaard

    Heel goed. Want je zou bij alle drank en drugs en willekeurige noten compleet uit het oog verliezen dat muziek maken vooral plezier hebben is. Voor de allergrootste meerderheid van ons, mag ik hopen.

    Dus bij alle tips mijn wens dan nog even.
    Veel plezier.
    Vriendelijke groet, Gus
    In Tartiflette we trust…..

  7. #147

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Fusion Bekijk bericht
    Jens Larsen is dat b wat oudere man, met volgens mjj een hippie uiterlijk? Volgens mij ken ik die, idd erg goed voor de basis. Zal even verifiëren of t m is.

    Yep dat is hem.
    In het begin zoveel mogelijk zelfde frets aanhouden voor akkoorden, zo leer je alle vormen (caged) en omkeringen, zo doe ik het toch. Begin met twee akkoorden in één toonsoort en dan geleidelijk aan meer.

  8. #148
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 september 2005
    Berichten
    13.986

    Standaard

    He man dank! Ja de akkoordenkennis is wat vervaagd, maar de meer standaard grepen beheersde ik wel. Kwestie van opvijzelen. En dan die dus arpeggieren, ja eigenlijk heel logisch. Had ik ook al genoemd als één van de standaard opties om jazz te soleren, maar was meer aan t focussen op t "outside spelen", omdat dat dat meer een uitdaging was. Ik ga vanavond mezelf eens lekker arpeggieren.

  9. #149

    Standaard

    Wat je allemaal niet met een drieklank kan doen:

    http://www.jazzguitar.be/blog/gypsy-jazz-guitar-triads/
    Good, now go back and play it again, S-L-O-W-L-Y.

  10. #150
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 november 2004
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    3.605

    Standaard

    Ha de filmpjes van Jens, die zijn erg nuttig. Aardige gozer ook, we zijn stadsgenoten en komen elkaar nog wel eens tegen op jams en zelfs optredens (we speelden afgelopen voorjaar als ‘voorprogramma’ van zijn band Traeben). Zijn vrouw is bassiste en speel ik ook nog wel eens mee op sessies.

    Hier heeft hii het over Holsworth chords, moet jou toch aanspreken denk ik:

    https://youtu.be/HQGEh29gAoU

    Qua jazz soleren zit ik heel erg aan de ‘old school’ kant merk ik: Green, Montgomery, Burrell, Benson. Die jongens deden nog niet zo heel veel met outside en augmented en bleven grotendeels toch wel binnen het harmonisch kader dat akkoordenschema dicteerde, met her en der een octotonisch uitstapje.

    Ik heb de 15 pagina’s van deze draad nog niet helemaal doorgespit, weet dus niet wat er allemaal al gezegd is, maar ik merk dat ik jazz grofweg verdeel in de volgende soorten: modaal (los gaan op weinig akkoorden), bebop (veel akkoorden en de harmonische mogelijkheden die die dicteren zoveel mogelijk uitputten) en free (losgaan).

    Ik vind dat die drie allemaal een heel andere aanpak vergen.

    Voor nummers met veel akkoorden (Donna Lee of zo) vind ik dit een leuke aanpak om te oefenen:

    Blijf in één positie en speel ononderbroken lijnen 8sten. Is natuurlijk niet heel muziekaal - zeker niet in het begin - maar als oefening vind ik ‘m heel waardevol. Het dwingt je snel te denken, het akkoordenschema anders te bekijken dan vanuit de grepen die je uit gewoonte altijd pakt en je moet je vertrouwde arpeggio en toonladder vormen loslaten. Hou dat stug vol
    (alleen 8sten, zonder pauzes!) en dan worden de meeste nummers ineens een basisgreep waarin je merkt dat toonsoort en akkoordwisselingen zich vooral afspelen in tertsen en septiemen. Kleuren en ‘outside’ klanken maak je vooral door kwinten en nones te verhogen en verlagen. De rol van de sext is weer een aparte.

    Nou, tot zover alvast een kleine duit mijnerzijds in het zakje.
    Soul, funk & jazz: www.tracintracy.com

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top