Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 5 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 43
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 januari 2009
    Locatie
    Drachten
    Berichten
    1.445

    Standaard speaker transistor beaking in

    Ik heb een beul van een fender transistor amp die nogal scherp en hard is.
    Het advies voor nieuwe speakers die nogal hard en scherp zijn is het in spelen van de speaker door hem op redelijk vermogen een aantal uur te laten spelen.
    Mijn amp is al 17 jaar in mijn bezit maar heeft nog nooit meer dan slaapkamer volume gespeeld.
    Heeft het nog nut om alsnog de speaker een paar uur op zijn donder te geven en of is het een broodje aap.
    De amp een aantal uur op meer dan half vermogen te laten spelen is nog wel een uitdaging omdat ik in een flat woon, wat ook de reden is dat ik op zacht volume speel.

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    27 augustus 2006
    Locatie
    Hoofddorp
    Berichten
    1.022

    Standaard

    Speakers zullen op de lange duur gewoon slijten , wat van invloed zal zijn op de spec's.
    Misschien dat sommige mensen dat mooi vinden.
    MR. LEE in basgitaarforum.nl

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.487

    Standaard

    Ik denk niet dat het wat gaat uithalen.
    Een speaker heeft wat tijd nodig om de nieuwigheid eraf te halen maar na 17 jaar dienst kan je niet meer stellen dat ie nog nieuw is ook al heeft ie nooit tot het gaatje hoeven gaan.
    Misschien loont het om er een warme speaker in te stoppen maar ik zou hem eerst aansluiten op een andere cab, misschien is het gewoon een eigenschap van de amp zelf.
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.916

    Standaard

    Moeilijk om daar hard ja of nee op te zeggen.

    Ook als een speaker stil ligt zal deze over de jaren wat veranderen. Magneet verliest ietsje aan kracht, materialen verouderen. Gebruik is slijtage, dat doet ook wat.

    Verder: Hoeveel moet je hem belasten? Moet het (kei)hard? En hoe lang moet dat? Ik lees wel over een periode van 100 uur. Lekker laten brulllen en zelf een weekje op vakantie gaan dan?

    Je zou 2 identieke speakers moeten hebben en de ene wel behandelen en de andere niet en dan na afloop moeten horen of het wat doet en dan nog of de verandering precies is wat je wilt hebben. Misschien klinkt ie wel nog slechter, niet iedere verandering is een verbetering
    "Meten is weten, gissen is missen"

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 januari 2009
    Locatie
    Drachten
    Berichten
    1.445

    Standaard

    Het karakter van de transistor heeft ook veel te maken met het harde geluid en ik moet eigenlijk gewoon over op tubes maar op een flat is een transistor gewoon handiger dan een buis. Op slaapkamer volume niveau produceert de amp nog redelijke warme tonen en bij een tube amp is dat een probleem of je moet een 1 watt nemen maar zelfs die moet je redelijk open hebben. Maar zet je mijn fender stage ver open dat word het geluid hard en scherp.
    Nu kwam ik een aantal keer tegen dat een transistor amp aardig warmer kan worden als hij goed is ingespeeld maar zoals gezegd zal dat na 17 jaar niet veel meer uitmaken waarschijnlijk. Het advies voor een fender mustang zou ongeveer 6 uur zijn op 80%
    Zal gewoon de proef op de som nemen en het eens uitproberen, al zal dat nog moeilijk worden om het thuis te doen. Als ik mijn amp op stand 3 zet kan iedereen al meegenieten. Misschien tussen 2 matrassen in en het dekbed er over kan ik het volume in de perken houden.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 maart 2010
    Locatie
    Twente
    Berichten
    537

    Standaard

    Mijn zoon heeft mijn oude Fender Princeton 112 plus transistorbak en na al die jaren op stevig volume blijft dat een heldere, directe amp. Treble beetje terugdraaien en vt bas ook en gewoon lekker spelen. Na 17 jaar verandert er echt niks meer aan die speaker.

  7. #7

    Standaard

    En een equalizer er vóór of in de loop? beetje zachter en warmer moet dan wel lukken, ik neem aan dat je niet de gain van je trannie gebruikt..

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 januari 2009
    Locatie
    Drachten
    Berichten
    1.445

    Standaard

    De treble staat op 2 en nee het gain kanaal word nooit gebruikt.
    Nee mijn setup is verder ook niet optimaal maar echt afgestemd op thuis volume. Via een zoom multieffect gebruik ik een amp modeling ( iets wat op een twin moet lijken) en ook de scheur komt uit het bakje. Al met al krijg ik het wel aardig klinkend maar in de basis zit een een harde toon die ik zo een beetje kunstmatig ronder krijg

    ik heb ook veel liever een echte tubeamp met een tubescreamer er voor maar ik kom daar niet mee weg in een flat. Volgens mij komt het voordeel van een tube amp er niet uit als je in de avond speelt op een een erg zacht volume. Alleen dan trekt mijn omgeving het als ik langere tijd speel. Heel af en toe speel ik een beetje op mijn werk en dan kan de versterker wel meer open en dan erger ik me aan dat transistor geluid.
    Laatst gewijzigd door arnoldtims; 3 september 2017 om 17:44

  9. #9

    Standaard

    In een flat gebruikte ik een transistor versterker(diverse eigenlijk) met een kleine speaker.
    Dan het mid en hoog temperen en je hebt een instant volle sound

    Als je muziek draait op normaal volume klinken de gitaren toch ook niet bulderend diep dat je broekspijpen gaan wapperen?
    Laatst gewijzigd door maxdb; 3 september 2017 om 18:25

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.652

    Standaard

    je zou natuurlijk ook een EQ pedaal kunnen gaan gebruiken, kan je weghalen wat je stoort.
    en wat betreft buis, ik ga/ben juist weer terug naar transistor in samenwerking met een kleine vox tonelab ST
    ideaal voor thuis

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top