Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 8 van 8
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.651

    Standaard snaren lengte, spanning, dikte en eventuele tweaks

    Hallo Allemaal.
    mijn short scale elektrische gitaartje is een project geworden van een soort elektrische ukulele/guitalele maar dan met een soort van bariton scale, hij is ongeveer 51 cm scale.
    het gaat om deze


    bij guitalele stemming zijn de onomwonden snaren vrij strak (0,09 setje)
    als ik de ukulele bariton stemming probeer worden dezelfde snaren als elastiekje.
    nu is de brug een topload, maar zou een extra lengte van 5/10 cm meer spanning opleveren?
    of moet ik toch voor een dikkere set snaren kiezen zoals een 0,011 als ik toch de 6 guitalele setup wil volgen?

    maar misschien hebben jullie nog ideeën?

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 maart 2008
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.047

    Standaard

    Extra lengte achter de brug en/of voor de topkam maakt geen (noemenswaardig) verschil qua spanning. Het komt altijd neer op een formule waar je het soortelijk gewicht van de snaar, de spanning, de mensuur en de frequentie in stopt.
    Bij deze spanning en deze lengte en deze snaar (met dit soortelijk gewicht) krijg je die toon. Of andersom: bij deze mensuur en deze snaar (met dit soortelijk gewicht) en ik wil deze toon, dan staat daar deze spanning op.
    Maakt verder niet uit of er extra lengte buiten het trillende deel van de snaar zit; de spanning wordt gelijk over de hele snaar.

    EDIT: d'Addario heeft een tooltje op de site. Daar kun je een beetje experimenteren. Ze zijn er alleen net op het moment mee aan het werk, dus hij doet het even niet
    Laatst gewijzigd door Woml; 12 april 2024 om 18:54
    I've got an inferiority complex - but it's not a very good one...

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 november 2006
    Berichten
    6.671

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Woml Bekijk bericht
    Extra lengte achter de brug en/of voor de topkam maakt geen (noemenswaardig) verschil qua spanning. Het komt altijd neer op een formule waar je het soortelijk gewicht van de snaar, de spanning, de mensuur en de frequentie in stopt.
    Bij deze spanning en deze lengte en deze snaar (met dit soortelijk gewicht) krijg je die toon. Of andersom: bij deze mensuur en deze snaar (met dit soortelijk gewicht) en ik wil deze toon, dan staat daar deze spanning op.
    Maakt verder niet uit of er extra lengte buiten het trillende deel van de snaar zit; de spanning wordt gelijk over de hele snaar.

    EDIT: d'Addario heeft een tooltje op de site. Daar kun je een beetje experimenteren. Ze zijn er alleen net op het moment mee aan het werk, dus hij doet het even niet
    Met een vaste brug heb je inderdaad geen verschil. Met een tremelo of bijv roller brug mogelijk wel.
    Dikkere snaren lijkt me in dit geval de oplossing.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.482

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Riky Bekijk bericht
    Met een vaste brug heb je inderdaad geen verschil. Met een tremelo of bijv roller brug mogelijk wel.
    Heb je daar ook een verklaring bij?
    Ik kan er geen verzinnen.

  5. #5

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door D3nnis Bekijk bericht
    Heb je daar ook een verklaring bij?
    Ik kan er geen verzinnen.
    Ik volg deze even. Ben wel benieuwd. Op basis van (speel-)gevoel onderschrijf ik het maar ik kan er ook geen verklaring bij verzinnen.
    „…were you born that stupid? Or did you have to study?“

    — Robert A. Heinlein: Tunnel in the Sky

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 maart 2008
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.047

    Standaard

    De extra snaarlengte tussen topkam en tuner, en die tussen brug en wat je daar verder nog hebt aan staartstuk, tremolo, of juist niks (met zo'n wraparound) maakt wel uit bij bijvoorbeeld het opdrukken van snaren.
    Het verband tussen frequentie, mensuur (of eigenlijk lengte van het trillende deel van de snaar), soortelijk gewicht en snaarspanning blijft gelden. Maar als je een snaar opdrukt, wordt die extra snaarspanning die je toevoegt dus óók over de hele snaar verdeeld. Met een boel extra snaarlengte buiten het trillende gedeelte zul je dus verder moeten duwen om een zelfde verschil in toonhoogte te bereiken. Misschien dat je dat bedoelt?
    I've got an inferiority complex - but it's not a very good one...

  7. #7

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Woml Bekijk bericht
    . Maar als je een snaar opdrukt, wordt die extra snaarspanning die je toevoegt dus óók over de hele snaar verdeeld. Met een boel extra snaarlengte buiten het trillende gedeelte zul je dus verder moeten duwen om een zelfde verschil in toonhoogte te bereiken. Misschien dat je dat bedoelt?
    Of dat is wat hij bedoelt is nog even afwachten. Maar ik heb wel het gevoel dat je verklaring hout snijdt. As je je verhaal even doortrekt naar een zwevende brug kun je het mechanisch karakter van die brug, met veren, min of meer "gelijk stellen" aan toegevoegde snaarlengte. En zal je dus harder moeten duwen om die veren te compenseren.

    Ik kan me daarmee ook voorstellen dat dat effect bij een bigsby achtige brug veel minder heftig is.
    „…were you born that stupid? Or did you have to study?“

    — Robert A. Heinlein: Tunnel in the Sky

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 november 2006
    Berichten
    6.671

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Woml Bekijk bericht
    De extra snaarlengte tussen topkam en tuner, en die tussen brug en wat je daar verder nog hebt aan staartstuk, tremolo, of juist niks (met zo'n wraparound) maakt wel uit bij bijvoorbeeld het opdrukken van snaren.
    Het verband tussen frequentie, mensuur (of eigenlijk lengte van het trillende deel van de snaar), soortelijk gewicht en snaarspanning blijft gelden. Maar als je een snaar opdrukt, wordt die extra snaarspanning die je toevoegt dus óók over de hele snaar verdeeld. Met een boel extra snaarlengte buiten het trillende gedeelte zul je dus verder moeten duwen om een zelfde verschil in toonhoogte te bereiken. Misschien dat je dat bedoelt?
    Precies dit.
    Er zit een merkbaar verschil tussen een floating brug op een strat of niet floating.
    Zo heb ik ook een jazzmaster waar vanuit de fabriek een tune o matic brug op zat (je verzint het niet). Vervangen voor een brug met rollers. Vergelijkbaar effect.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top