Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 3 van 5 EersteEerste 12345 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 21 t/m 30 van 48
  1. #21
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2012
    Locatie
    Mechelen
    Berichten
    290

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door loose-fur Bekijk bericht

    Bovendien beweren puristen dat gestampte resonators moeten onderdoen voor (op de draaibank) 'getrokken' exemplaren.

    Vraag is natuurlijk of je bij dergelijke projecten wel rekening moet houden met puristen..

    Tee.
    2 x ja, zeker en vast !

    Tee, dat stuk volkern : heb je de toplaag erop gelaten ?
    Waarmee heb je dat stuk aan je bovenblad gelijmd ? Lusor ?

    F.

  2. #22

    Standaard

    Zonet nog even jouw fraaie Coca-Lele opgesnord, Woml. Er steken blijkbaar nylon snaren op? Zou ie met stalen snaren niet wat harder/pittiger klinken? En dan bovendien ook niet terugschrikken voor een partijtje slide (toch wel ergens de tweede natuur van een resonator)?

    Dat stuk volkern, Flatline, heb ik mat geschuurd en goed ontvet (het aluminium eveneens). Daarna heb ik bieden verlijmd door middel van een dun laagje Tec7. Eigenlijk komt er door het gebruik van een dergelijke 'opdek' cone omzeggens geen druk op deze verlijming, omdat alles (ring + cone, met bovenblad ertussenin) aan elkaar getrokken wordt door middel van bouten, én omdat de ring uiteindelijk komt te rusten op de hals die dwars door het instrument loopt.
    Een constructie die nogal eigen is aan een metalen Reso-Phonic:






    Tee.

    ps: Wat is Lusor trouwens, Flatline? Google helpt me niet verder..
    Laatst gewijzigd door loose-fur; 26 oktober 2017 om 21:40 Reden: Lusor
    Tee.

    Te koop: Continental resonator cone, 9 1/2 inch. Nieuw.

  3. #23
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2012
    Locatie
    Mechelen
    Berichten
    290

    Standaard

    dat tegen elkaar trekken had ik bedacht,
    daarom is een echte hechtende lijm mss niet noodzakelijk, temeer omdat je cone gesteund is.
    Een dikke prutlijm dempt dan weer de resonantie, dus dacht ik aan epoxy, maar epoxy wringt dan weer (ervaring) met de volkernharsen .... er schoot dus weinig anders over dan een niet-brekende lijm zoals Lusor.
    Lusor is een min of meer elastische metaallijm waarmee aluminium carrosseriedelen op een chassis of frame gelijmd worden - bvb in de vliegtuigbouw - als alternatief voor klinknagels.
    'k Heb het een vijftiental jaren geleden gebruikt, maar zoals velen zullen begrijpen moet je niet alle dagen je panelen terug vastlijmen ... Sikaflex werkt even goed, en is, qua naad, ook persbaar tot een minieme dikte.
    F.

  4. #24
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 maart 2008
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.045

    Standaard

    En nu ik weer: dat met de metalen snaren op de coca-lele is inderdaad wel een idee. Het was mijn eerste ukulele-experiment, en ik had er niet bij stil gestaan dat het helemaal niet verplicht is om nylon snaren op zo'n ding te zetten. Intussen heb ik een andere met nylons, dus het kan geen kwaad om bij deze dan eens metalen snaren te proberen. Er zal wel iets moeten gebeuren aan zadel en topkam, maar het klinkt wel als een leuk plan...
    I've got an inferiority complex - but it's not a very good one...

  5. #25
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2012
    Locatie
    Mechelen
    Berichten
    290

    Standaard

    Tee, rechtzetting en aanvulling : Lusor (naam) was van Lord Fusor (merk) en heet nu Lord Fusor 127(EZ)
    Lijmt o.m. plastic/kunststof/composiet en metaal onderling.
    F.

  6. #26

    Standaard

    Is die Lord Fusor dan een soort epoxy lijm, Flatline? Onbekende materie voor mij (en misschien ook 'n beetje overkill voor dit project?)



    Uit een verloren 'stapelkeper' die ik een paar jaar geleden meenam van bij de houthandelaar



    Een soort van 'neck stick' (ik weet niet hoe ik dit anders zou kunnen benoemen) gemaakt.



    Zodat het bovenblad



    Met de rug verenigd kan worden (eveneens met Tec7..)



    Tee.
    Tee.

    Te koop: Continental resonator cone, 9 1/2 inch. Nieuw.

  7. #27
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2012
    Locatie
    Mechelen
    Berichten
    290

    Standaard

    - Lord Fusor 127 is wat gecompliceerder, maar je kan er de onmogelijkste materialen mee verbinden zoals composiet/polyester/epoxy en het is structureel op zich ook sterk. ok, a slight overkill ....

    - Zo'n balkje dat honderd keer de droogoven ingegaan is ... geschaafd komt er dan weer een net stuk uit;

    - ( Ik mag niet vooruitlopen maar ) 'k ben benieuwd hoe je de zijkanten gaat koppelen !

    -Qua naamgeving kan ik niets suggereren; in een Appalachian dulcimer zit geen verbinding tussen boven en onderblad; dit lijkt nog 't meest op een center block in een semi-hollow gitaar ; neck stick zal niet ver van de waarheid zitten.

    F.

  8. #28
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 maart 2008
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.045

    Standaard

    Ja, ik kan me er iets bij voorstellen. Als het geluid toch voornamelijk uit die resonator gaat komen, kun je je in de kast zelf wat extra versteviging permitteren.

    Ik word wel hoe langer hoe benieuwder naar het eindresultaat. Hij gaat niet per ongeluk voor het weekend af komen, hè?
    De mijne komt waarschijnlijk wel mee naar de meeting op zaterdag...
    I've got an inferiority complex - but it's not a very good one...

  9. #29

    Standaard



    De zijkanten 'koppel' ik op eenzelfde wijze als bij deze, Flatline.



    Met dat verschil dat het aan elkaar klinken van aluminium iets 'correcter' in de tijdsgeest past dan bij een uitvoering in staalplaat.



    Wanneer de afwerking van de aluminium plaat me bevalt ga ik zeker nog eens een Black Tuesday bouwen uit dat materiaal.



    Intussen ook een stuk eikenhouten tafelpoot van een streep Wengé voorzien



    In een poging



    Er een fretboard aan over te houden..



    Tee.

    * Gitaar Bouwers Meeting is een beetje onhaalbaar voor mij, Woml, en is intussen toch geweest, of niet? Het is maar dat er hier zo weinig (niks) van te merken viel dat een mens zou gaan twijfelen of die beurs eigenlijk wel bestaat..
    Laatst gewijzigd door loose-fur; 7 november 2017 om 13:53 Reden: Gitaar Bouwers Meeting
    Tee.

    Te koop: Continental resonator cone, 9 1/2 inch. Nieuw.

  10. #30
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 maart 2008
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.045

    Standaard

    Leuke opstelling met die schuurmachine!

    En inderdaad: er is hier weinig te merken van die hele meeting. Het was weer gezellig, afgelopen zaterdag, maar het is weer een onderwerp dat hier een beetje lijkt doodgebloed...
    I've got an inferiority complex - but it's not a very good one...

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top