Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 4 van 5 EersteEerste ... 2345 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 31 t/m 40 van 48
  1. #31
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2012
    Locatie
    Mechelen
    Berichten
    290

    Standaard

    ja, riveren blijft mooi hé.
    Wat zeer handig is - maar dan dwalen we wel lichtjes van de muziekinstrumentenbouw af - : Cleco ; een tijdelijke en dus terug verwijderbare rivet , zodat je stukken kan uitlijnen c.q. van maat maken voor je ze vastzet. Groot bereik, maar met een tang te bedienen. Bestaat ook in een handmatige versie met twee blokkerende kogeltjes als je met een vaste plaatdikte werkt. Dit ter zijde, om het zo te zeggen.
    F.

  2. #32

    Standaard

    Als zoon van een garagist-carrossier heb ik wel vaker opzetstukken zien pasmaken, Flatline. Daarbij werden meestal een handvol griptangen (Vise-grip) gebruikt. Een tijdelijke rivet zoals Cleco was toen misschien wel handig geweest, maar het is me onbekend en wellicht bestond het ook nog niet toen mijn vader garage hield?



    Intussen begint de kop vorm te krijgen in één..



    Twee..



    Drie..



    Vier..



    Vijf..



    Zes..



    Zeven stappen..



    Tee.
    Tee.

    Te koop: Continental resonator cone, 9 1/2 inch. Nieuw.

  3. #33
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 maart 2008
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.045

    Standaard

    Mooie kop!

    Ik hoop dat je tuners goed komen te zitten. Bij de mijne zaten ze elkaar een beetje in de weg; de gaten in de pootjes voor de snaren kwamen allemaal min of meer op de hartlijn terecht. Ik had ze wat meer naar buiten willen hebben, nu lopen de snaren in de kop wat schuin over elkaar en één of twee knikken over de pootjes heen.
    Als ik nog eens zo'n ding maak (zit te denken aan een elektrische ) dan denk ik dat daar een platte kop op komt.
    I've got an inferiority complex - but it's not a very good one...

  4. #34

    Standaard



    Je deed hier reeds eerder melding (pagina 1) over het probleem met de plaatsing van de stemmechanieken, Woml, ik heb jouw ervaring dus goed in gedachten gehouden bij het uitwerken van bovenstaande headstock. Nog niet aan de praktijk getoetst, maar de 'snarenloop' zou goed moeten komen..



    In de toets een brede groef gezaagd, zodat ie straks met behulp van een opgeschroefde lat



    Op z'n plaats gelijmd kan worden..



    Tee.
    Tee.

    Te koop: Continental resonator cone, 9 1/2 inch. Nieuw.

  5. #35

    Standaard



    Bij de plaatselijke Kringloop een stel inox schaaltjes gescoord



    Met een diameter die ongeveer overeen komt met die van de resonator



    En dus prima omgebouwd kon worden tot handsteun en staartstuk (gaatjes voor de snaren dienen nog geboord te worden).



    Tee.
    Tee.

    Te koop: Continental resonator cone, 9 1/2 inch. Nieuw.

  6. #36
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 maart 2008
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.045

    Standaard

    Ik zie het nog niet helemaal voor me, maar het komt vast goed. Het ziet er erg leuk uit alvast!
    I've got an inferiority complex - but it's not a very good one...

  7. #37

    Standaard



    Tijdens de bouw van deze Greyhound enorm veel geoefend, geëxperimenteerd en getwijfeld over de afwerking. Op het eerste gezicht kun je met aluminium veel kanten op, maar uiteindelijk blijkt het ergens toch een smalle en delicate zone waarbinnen de afwerking moet gebeuren, althans naar mijn gevoel.



    Een relic leek in eerste instantie aanlokkelijk, maar ik wou bij deze toch niet zo ver gaan als bij de Black Tuesday.



    Een fraaie relic aanzetten wordt bovendien mateloos onderschat, weet ik ondertussen uit ervaring, maar na een proef tot hoogglans polijsten en zandstralen toch gekozen voor deze techniek die een erg lichte, natuurlijke 'sleet' nalaat.


    Tee.
    Tee.

    Te koop: Continental resonator cone, 9 1/2 inch. Nieuw.

  8. #38

    Standaard

    Toets zit op z'n plaats gelijmd



    Straks kan de zoektocht naar het ideale snarenpakket beginnen; de snaren die zich comfortabel voelen binnen een bepaalde open stemming en erbovenop de beste klank uit de resonator weten te halen.

    Een zoektocht die meestal start onder een teleurstelling..



    Tee.
    Tee.

    Te koop: Continental resonator cone, 9 1/2 inch. Nieuw.

  9. #39
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2012
    Locatie
    Mechelen
    Berichten
    290

    Standaard

    snaren ...
    Hoofdvraag is : op welke verticale druk reageert/resoneert je resonator het best ?
    De rest is rekenwerk in functie van
    - welke stemming ?
    - mensuurlengte
    - snaarknik op de kam ?
    F.

  10. #40

    Standaard

    Dat zijn inderdaad een deel van de parameters waar rekening mee moet gehouden worden in de zoektocht naar de ideale snaar voor deze resonator, Flatline.

    Een tijdje terug ontdekte ik deze handige rekenmachine: formulae/downforce.

    Fijn om een idee te krijgen over hoeveel neerwaartse druk een set snaren uiteindelijk neerzet, doch dit gegeven mist een beetje z'n nut wanneer je niet weet hoeveel de ideale druk bedraagt die nodig is om een bepaalde resonator cone tot leven te wekken.

    De cone die ik kocht bij Charles Atchison laat dit gegeven alvast in het ongewisse, en zelfs bij gerenommeerde merken zoals National en Beard heb ik tot nu toe nog nooit iets concreets terug gevonden. Hoogstens enige vermelding over de hoek van de snaren over de brug of de waarschuwing rekening te houden met een bepaalde snaardikte tegenover een bepaalde stemming.

    Op vele fora is er aandacht voor het feit dat een cone voldoende druk moet krijgen om tot leven te komen, ervaring leerde me echter dat het soms loont om die druk net te minderen. Het is zoeken en experimenteren, en dan hebben we het nog niet gehad over het materiaal van de snaren, dat eveneens voor een bepaalde klankkleur zorgt.

    De Atchison cone is vier maal dikker dan een gemiddelde ‘volwassen’ single cone, en ook een stuk kleiner in diameter. Het gevaar op ‘inklappen’ onder een te grote neerwaartse druk lijkt me zo goed als onbestaande. Daarbovenop heb ik reeds gemerkt dat dunne -meer traditionele dulcimer snaren- een erg iele, eerder irritante klank veroorzaken op deze cone. Ga straks met wat dikkere exemplaren aan de slag..


    Tee.
    Tee.

    Te koop: Continental resonator cone, 9 1/2 inch. Nieuw.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top