Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 5 van 5 EersteEerste ... 345
Weergegeven resultaten: 41 t/m 48 van 48
  1. #41
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2012
    Locatie
    Mechelen
    Berichten
    290

    Standaard

    De formule is correct.
    je kan een paar snaren over de kam spannen en opdraaien tot ze een goede resonantie geven, en dan met een unster ( balans met haak) de snaren optrekken tot ze de kam niet meer raken, zo kan je +/- juiste kamdruk aflezen. Een paar pogingen kunnen geen kwaad.
    't Zal wel wat verdragen, want 0.7 is toch al wat qua dikte.
    En dan heb je een startpunt.
    F.

  2. #42

    Standaard

    Dank voor de tip, Flatline, maar een manier om de neerwaartse druk op een resonator cone op te meten heeft alsnog weinig zin zolang enige cijfers omtrent die ideale druk niet gekend zijn, lijkt me..



    En dus op aloude manier aan de slag gegaan met verschillende snaardiktes, -materialen en stemmingen om enigszins een klank te vinden die me bevalt.



    Het bleek al snel dat ik niet met het meer traditionele dulcimer-snaarkaliber aan de slag moest, dergelijke dunne exemplaren schenken deze resonator een erg iele, bijna pijnlijke klank.



    Gemerkt dat ik bij mijn recentste bouwsels steeds vaker bij één of andere nikkel legering terecht kom qua snaarmateriaal, ten nadele van phosphor bronze. Die laatste klinkt me steeds vaker te dik, te vet, te rijk, te lomp, .. Voorlopig hou ik het dus bij deze ook op nickel wounds.



    Hoe klinkt ie? Zoals het een dulcimer past: niet erg indrukwekkend. Of misschien dat iemand die er wél kan op spelen een klankwonder weet te verrichten?



    Eén vraag blijft alvast nog steeds onbeantwoord: Wat moet je daar nou weer mee?



    Tee.
    Tee.

    Te koop: Continental resonator cone, 9 1/2 inch. Nieuw.

  3. #43
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 maart 2008
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.045

    Standaard

    Hij ziet er in ieder geval heel stoer uit!

    Ah, en wel een 6 1/2-fret, maar geen 1 1/2. Ik vind die 1 1/2 zelf wel fijn moet ik zeggen. Net iets meer speelruimte in majeur/mineur zonder het ding helemaal vol met frets te stampen.

    En wat me nog niet was opgevallen: je hebt vier losse snaren, met vier verschillende diktes. Hoe is hij gestemd? Ik kan zo snel geen "standaard"-stemming vinden voor zo'n setup.

    Ik heb nog steeds een elektrische variant in de planning staan, al staat het hele bouwen voorlopig een tijdje stil, maar dat wordt gewoon net zo een als mijn andere, met D-a-dd (dus de hoogste snaar dubbel). Anders moet ik nóg een keer mijn hoofd gaan omzetten...

    En wat je er mee moet... Tsja, ik vind het nog steeds een grappig apparaat om af en toe wat mee te prutsen. Kerstliedjes doen het ook best aardig op zo'n ding.



    Bovendien: was deze niet bedoeld voor iemand uit de VS? Dan weet die hopelijk wel wat hij er mee aan moet. Of had die alleen maar de vraag gesteld, heb je de uitdaging aangenomen, maar houd je hem lekker zelf?
    I've got an inferiority complex - but it's not a very good one...

  4. #44
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2012
    Locatie
    Mechelen
    Berichten
    290

    Standaard

    Eén woord : neig !
    de vraag blijft deels onbeantwoord,
    want met de uitdaging op zich kan je dus heel wat verwezenlijken !
    F.

  5. #45

    Standaard

    De uitdaging op zich heeft me vooral inspiratie en ervaring opgeleverd, Flatline, om in de toekomst nog wel eens aan de slag te gaan met aluminium.

    Tot nu toe ging er slechts één bouwsel de deur uit, Woml. De vraag van de Amerikaan in kwestie was een zeer aanstekelijk idee waar ik zowat onmiddellijk aan de slag wou mee gaan, en aangezien ik niet meteen van plan ben om een instrument twee keer te gaan bouwen, gaat ook deze heel waarschijnlijk niet weg. Een beetje tot wanhoop van mijn vriendin, die zich stilaan afvraagt waar we al dat spul gaan blijven stockeren. Misschien word ik binnenkort wel voor de keuze gesteld: weggeven of stoppen met bouwen?

    Over resonator dulcimers valt niet zo erg veel informatie te rapen op het net, maar het is me wel duidelijk geworden dat er op die reso exemplaren steevast drie of vier afzonderlijke snaren gezet worden. Misschien omwille van het feit dat de cone een iets zwaardere snaardikte vraagt, dat dubbele snaren vermeden worden?
    Omwille van het resonator gegeven mag je er ook van uitgaan dat er vooral slide op gespeeld zal worden?
    En dus kun je in feite dergelijke instrumenten goed vergelijken met de reso cigar box gitaren, vaak ook uitgevoerd in dulcimer versie. Het is in dat milieu dat ik opheldering vond omtrent m’n snaarkeuze en bijhorende open stemming:

    .046 = G
    .036 = D
    .026 = G
    .018 = B

    Een open G die zich makkelijk tot ADF#A (open D) laat transformeren.

    Maar het kan best dat ik hier maar wat onzin zit uit te kramen, want ik bouw m’n instrumenten zonder ook maar énige muziektheoretische achtergrond. Over die anderhalve fretkwestie heb ik dan ook niks zinnigs te verklaren..

    Mocht ik ooit beslissen dit ding weg te geven, dan gaat het wellicht jou kant uit, Woml, het lijkt er immers op dat jij inmiddels wél een mooi antwoord op de vraag hebt gevonden!



    Tee.
    Tee.

    Te koop: Continental resonator cone, 9 1/2 inch. Nieuw.

  6. #46
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    Ultra Cool Tee!!! geweldig mooi instrument.

    at Woml: evenzeer ultra cool! een dulcimer boogie zowaar. Voegt nog iets extra toe aan zelfbouw: iets bouwen en er dan ook nog op leren spelen, chapeau!

  7. #47

    Standaard

    Ik vind hem weer heel mooi geworden Tee! En zoals steeds met bijzonder authentieke looks.
    Proficiat!

    Misschien één ding als ik mag: wat is die bout door de kop? Inbus? Waarom? Niet om esthetische redenen, toch?

    K

  8. #48

    Standaard

    Mocht ik alle twijfels en vragen die zich tijdens een bouwproces aanbieden hier op dit forum nalaten, Menk, dan werd dit vermoedelijk een bouwverslag van over de honderd pagina's.

    Ik gok dat ik bij elk project minstens even veel tijd doorbreng achter de pc (op zoek naar informatie, achtergrond en antwoorden, ..) als achter de werkbank.

    De vraag met welke headstock en bijhorende stemmechanieken ik aan de slag zou gaan, was er zo ene die zich lang op een antwoord liet wachten. Zo ook de twijfel of ik die kop zou voorzien van een traditionele (viool) voluut.



    Nu ben ik geneigd om wél voor dit alternatief te kiezen, maar tijdens de bouw van het instrument leek dit me niet te rijmen met het totaalplaatje.

    Ik verkoos dus om met een sobere versie aan de slag te gaan, maar ik voelde dat de voluut-kwestie bleef spelen. De inbus met sluitring mag als een soort (industrieel) voluut-alternatief gezien worden, en is dus puur om esthetische reden aangebracht (al zorgt het ook voor extra verzekering bij het ophangen van het instrument).

    Ik dacht dit te doen passen in het kader van de vele rivetten en (inbus) bouten die reeds aanwezig zijn, maar ik moet toegeven dat ik het bij een volgende anders zou aanpakken (maar daar heb ik nu geen zin in wegens te veel goesting naar de zeven projecten die, deels opgestart, deels in mijn hoofd zitten..)



    Tee.
    Tee.

    Te koop: Continental resonator cone, 9 1/2 inch. Nieuw.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top